Ta hem en Guantanamofånge

Den här tråden diskuterar artikeln Ta hem en Guantanamofånge.
Showing page 2 of 3: 1  2  3
Inlägg #21: Postat: 2008-12-18 17:58:00
Janne B
CMO / Efter det att du fått en liten extra lektion av Gunnar L så verkar det som du närmat dig en humanitär inställning i denna fråga. Amerikanska soldeter som befinner sig på en främmande kontinent fångar in folk och för dem till andra sidan jordklotet. Det kan jag inte acceptera ens om de fått utmärkt behandling på Kuba!
Inlägg #22: Postat: 2008-12-18 18:09:00
CMO
#21 Gunnars "lektion" var inte relevant för ämnet, dvs behandling av ireguljära stridande. Det är helt Ok om du föredrar att de arkebuseras istället, eller överlämnas till mindre nogräkande regimer. Att låta naivitet, populism och okunskap styra så att oskyldiga människor drabbas går jag dock inte med på. Jag tycker, att om man ser till alternativen, är Gitmo en av de minst dåliga kompromisserna, inom ramen för internationella krigslagar.
Inlägg #23: Postat: 2008-12-18 18:13:00
CMO
Lite juridisk bakgrund Länk: writ.news.findlaw.com
Inlägg #24: Postat: 2008-12-18 19:02:00
Janne B
CMO Jag trodde du hade närmat dig en nyanserad analys av läget men där fick jag tji.
Inlägg #25: Postat: 2008-12-18 20:40:00
ArHo
#22 CMO "Att låta naivitet, populism och okunskap styra så att oskyldiga människor drabbas går jag dock inte med på." Denna mening är något som du aldrig borde ha skrivit, du om någon ger dig på oskylldiga människor!
Inlägg #26: Postat: 2008-12-18 20:49:00
Diplomaten
#25 Here we go again, stön!!!
Inlägg #27: Postat: 2008-12-18 22:06:00
Bongo Bongo
Nya tider, nya seder. Håller med om att Guantanamo är det minst dåliga alternativet till att låta dessa terrorister predika islamism och planera våldsdåd i diverse länder. Ta bara "Guantanamosvensken" som kom tillbaka till Sverige och är en stor idol bland svenska muslimer. Alltså de muslimer som jublade över den muslimska blodsfesten i Bombay i diverse källarmoskeer i svenska förorter. Världen förändrades efter 9/11, trist men lika väl sant.
Inlägg #28: Postat: 2008-12-18 22:11:00
CMO
Janne , som ArHo noterat är jag ju inte så smart så jag har förmodligen missförstått dig. Låt oss se om vi kan reda ut det! Vi tar två olika scenarier.

I det första scenariet befinner sig land “A” och land “B” i väpnad konflikt. Båda länderna följer Genevekonventionen i fråga om att skilja på civila och stridande genom att bära uniform, inte placera vapen i civila byggnader, genom att behandla fångar på korrekt sätt. I det scenariet när A tar krigsfångar har de rätt att internera dem utan rättegång tills stridigheterna upphört. A kan I sin tur förvänta sig att B handlar på samma sätt.
Inlägg #29: Postat: 2008-12-18 22:11:00
CMO
I nästa scenarie befinner sig A i väpnad konflikt med organisationen “C”. Organisationen C följer inte genevekonventionen, de bär inte uniform, blandar sig med civilbefolkningen, avrättar regelmässigt krigsfångar ofta, efter grov tortyr. Om jag förstått dig rätt så har de som strider för organisationen C rätt till större skydd än land A och B’s reguljära soldater. De C-anhängare som tillfångatas i strid av A får alltså till skillnad från B’s reguljära soldater inte interneras utan rättegång tills striderna upphört?

Om det är det du menar, på vilken grundval anser du I så fall att de stridande anhängarna till organisationen C har större rätt till skydd än landet B’s soldater.
Inlägg #30: Postat: 2008-12-18 22:24:00
Leif-Arne
Det är väl ändå så att antigen är en person som begår våldshandlingar del i en väpnad konflikt krigförande part enligt G., eller så är det en kriminell person, något däremellan finns inte.
Inlägg #31: Postat: 2008-12-18 22:30:00
CMO
En krigförande part som inte följer G. har inte Gs fulla skydd och absolut inte ett större skydd än den som följer G.
Inlägg #32: Postat: 2008-12-18 22:36:00
Leif-Arne
Men Skäggen är ju inte krigförande alls, de är kriminella. problemet är egentligen inte att man sammlar ihop den och låser in dem, problemet är ju att genom att rättslig prövning i många fall inte kommer till stånd så uppstår ett legitimitetsproblem, och man får ett antal martyrer på halsen.
Inlägg #33: Postat: 2008-12-18 22:48:00
CMO
Vilka "skägg" pratar du om? Talibanernas och Al Qaidas styrkor i Afghanistan var i högsta grad krigförande. Men om någon begår ett terrordåd i Irak t.ex. ska de naturligtvis dömas som kriminella efter Irakisk lag. Samma sak om någon ertappas i USA, Sverige, eller England osv Det är skillnad om någon stridande tillfångatas av motparten under en militär kampanj då råder andra regler. Om man vill kan man som sagt arkebusera dem om de inte bär uniform osv men vill man vara mer human kan man internera dem istället.
Inlägg #34: Postat: 2008-12-18 22:59:00
Leif-Arne
Afganistan kan väl möjligen betraktats som ett inbördeskrig, Genevekonventionen har väl aldrig haft relevans i ett inbördeskrig. Är de inte krigförande så är de kriminella. Den förlorande sidan i ett inbördeskrig brukar anses som de kriminella, och dömas av den segrande sidan, om den segrande sidan överhuvudtaget är intresserad att legitimera sina handlingar. Vilket inte alltid är fallet.
Inlägg #35: Postat: 2008-12-18 23:14:00
CMO
Det var väl inget inbördeskrig när USA stred mot Talibanerna i Afg? Sen förstår jag inte din riktigt din poäng. Vilken "lag" förutom internationella konventioner som Talibanregimen inte godtog menar du att en "taliban-fighter" bröt mot när han slogs mot USA på Afghansk mark?
Inlägg #36: Postat: 2008-12-18 23:24:00
Leif-Arne
Vilken lag som skall tillämpas i Afganistan beror väl på vilken regering som kan betraktas som legitim och den rätt den stöder sig på. För handlingar som enbart berör Afganistan bör prövas rättsligt i Afganistan. De som på något sätt är medskyldiga till 9-11 eller andra terrorhandlingar måste prövas rättsligt i det land där brottet skett.
Inlägg #37: Postat: 2008-12-18 23:30:00
Leif-Arne
Nog måste konfliten i Afganistan betraktas som ett mycket utdraget inbördeskrig, där de olika parterna förvisso från tid till annan haft stöd från utsidan. Där måste det finnas en och annan som förbannade beslutet att ge skäggen vapen och utbildning för att därigenom kunna ge ryssarna en taskspark. Lite av Pandoras ask.
Inlägg #38: Postat: 2008-12-18 23:36:00
Leif-Arne
Från en person som precis kommit tillbaka från Afganistan berättas att skäggen bland annat har tillgång till svenska granatgevär. Om inte skäggen vore så usla skyttar skulle det ha levererats svenskar hem i bodybags.
Inlägg #39: Postat: 2008-12-18 23:41:00
CMO
Helt klart är det snårigt och komplicerat. Jag menar dock att USA handlat på ett rimligt vis med hänsyn till resonemanget i #28&29. Nu måste jag gå för dagen.
Inlägg #40: Postat: 2008-12-19 09:50:00
Janne B
CMO, du åberopade mig kl 22.11 då jag sov så gott, jag har väl ingen bra efterkommentar. Men jag vaknade till den glada nyheten att Obama ska ha en färdig avvecklingsplan för Guantanamo den dag han tillträder. Hurra.
Showing page 2 of 3: 1  2  3
Laddar...