|
Inlägg #1: Postat: 2008-12-17 17:20:00
|
|
Leif-Arne |
Du har skrivit en tänkvärd text. Den tål att grunna på. Jag vet inte riktigt hur jag vill ha det, skall man i varje läge sträva efter en enhetlig tillämpning av asylrätten så att det inte skall spela någon roll vederbörade söker från en välkänd/ ökänd konext, eller om den som söker asyl kommer från för oss okända missförhållanden.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2008-12-17 18:41:00
|
|
Janne B |
Leif-Arne Ja så ser den stora frågan ut, glad att min fråga, undran nådde fram!
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2008-12-17 23:21:00
|
|
Sunny |
Ja vi har alla ansvar såsom medmänniskor o detta bör kunna låta sig göra efterom det är så konkret och begränsat.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2008-12-18 08:04:00
|
|
Beth4020 |
En tänkvärd och bra text. Det är viktigt att vi gör något, men vem är "vi" och hur gör vi....
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2008-12-18 08:41:00
|
|
haku |
Bra att hjärtat ditt är stort.Själv försöker jag förgäves finna mig motivation till att hjälpa män som med vapen i hand gett sig ut att försvara en religiös diktatur med ett totalt förtryck av halva befolkningen.Tack,men det bereder mig inga som helst svårigheter att hitta mer behjärtansvärda hjälpobjekt.Kanske bör man inte vara allt för naiv i sin godhet.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2008-12-18 09:37:00
|
|
Janne B |
Haku/ Du har helt missförstått sakläget. Detta handlar om män som är ihopsamlade inom stora områden. En del beväpnade o en annan del obeväpnade. De har inte ställts inför domstol på flera år för att bevisen mot dem ej skulle hålla i en domstol. De flesta av dem är sannolikt vanliga herdar o jordbrukare som kommit i vägen för USAs fångstapparat.Deras identiteter är ofta oklara för i detta land delas det inte ut födelseintyg, pass mm.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2008-12-18 11:39:00
|
|
Janne B |
Beth/Vem är "vi" är en klassisk fråga. Jag ser ofta att folk vill att staten eller samhället eller kommunen ska göra så mycket. Men även det är ju "vi" i organiserad form./ Jag skrev artikeln efter ett utspel från Portugal och då jag tror att detta är en prioriterad fråga för Obama. Så privat och offetligt ska vi nog vara beredda på att svara på en fråga - Kan Ni?
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2008-12-18 12:59:00
|
|
haku |
Tack för svaret Janne.Du är förmodligen mer insatt än jag.Mitt blygsamma förstånd tar inte in varför "vanliga herdar o jordbrukare"ska behöva löpa någon risk i sitt hemland.Vad jag förstår,är det jordbrukare också från andra länder inblandade.Kanske är jordmånen i Afganistan osedvanligt bördig.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2008-12-18 14:01:00
|
|
CMO |
#6#8/ Det är nog snarare Janne som "missförstått sakläget". Om det nu inte är så att Afghanistan under kriget kryllade av fåraherdar från Saudi Arabien, Jemen, Marocko och drygt 30 andra länder. Endast en minoritet av fångarna hade Afghanskt ursprung. De allra flesta av de som greps av misstag har frigetts dvs de där man kunnat konstatera att de gripits av misstag. Den övervägande majoriteten av de som sitter där nu är med all sannolikhet beredda att döda oskyldiga för sin religion och har i säkert i många fall gjort så upprepade gånger. Länk: en.wikipedia.org
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2008-12-18 14:08:00
|
|
CMO |
Ett inte obetydligt antal av de utländska "jordbrukarna" som släppts från Gitmo har ju dessutom senare dödats i strid eller på annat sätt identifierats som jihadister.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2008-12-18 14:19:00
|
|
Janne B |
Tack CMO för att du tillförde lite pinnar till brasan. Men detta handlar om unga män utan ID-kort som USA påstår kommer från Jemen och alla möjliga håll. Detta kan delvis vara sant men jag tar inte varje USA-påstående som den yttersta sanningen. För här pågår även ett psykologiskt krig där sanningen väger lätt.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2008-12-18 14:35:00
|
|
CMO |
Nej det är inte "USA" som påstår det. Det är de själva, deras advokater, röda korset, människorätts- och fredsaktivister deras egna länder etc, dvs alla som brytt sig om att forska det minsta i saken. Varför vägrar du inse att det faktiskt fanns ett stort antal utländska, så väl som en del Afghanska, grovt förhärdade jihadister inblandade i striderna i Afghanistan? Att tro att de som nu sitter kvar på Gitmo är till största delen oskyldiga Afghanska fåraherdar är mer än naivt. Och som "haku" säger i så fall finns det ju inga hinder för att de återvänder till Afghanistan.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2008-12-18 14:49:00
|
|
haku |
Minns jag inte fel,var det även en svensk jordbrukare,som lät skägget växa för att sedan visslandes ta sin plog på axeln och bege sig ner att plöja i det bördiga fädernelandet.Elaka tungor dristar sig dock till att påstå att han istället, med bössa i hand,for ner för att försvara det självklara i att förbjuda kvinnor att cykla samt med hot om piska tvinga män att bära skägg.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2008-12-18 16:08:00
|
|
Janne B |
OM nu skuldfrågan är så självklar, varför har då inte USA ordnat helt vanliga snabba rättegångar emot dem? Det är detta som bl a EU krävt flera gångar - bevisa deras skuld eller släpp dem.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2008-12-18 16:10:00
|
|
Janne B |
Citat//i så fall finns det ju inga hinder för att de återvänder till Afghanistan.// Jo ett jättehinder , i det landets finns inte den minsta rättssäkerhet//
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2008-12-18 16:23:00
|
|
CMO |
#14 Skuldfrågan är inte "självklar", speciellt inte i juridisk mening, eftersom det inte finns några klara regler hur man behandlar icke reguljära stridande som tillfångatagits i främmande land. I många fall rör det sig förmodligen om folk som man med visshet eller stor säkerhet vet har tränat i islamistiska läger och som stridit med talibanerna, även om man inte vet exakt vilka "brott" de begått. Om man släpper dem fria är det naturligtvis extremt sannolikt att de kommer att fortsätta i sin väpnade kamp mot väst eller regimen i Afghanistan eller andra länder.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2008-12-18 16:24:00
|
|
CMO |
#15/ "i det landets finns inte den minsta rättssäkerhet" Vad baserar du det påståendet på?
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2008-12-18 17:02:00
|
|
GunnarL |
Det normala förfarandet i en demokratisk rättsstat är att man prövar människors skuld eller oskuld i en rättegångssal - inte i ett fångläger. Vi har bara under 1900-talet sett avvikande exempel, men då har det i regel handlat om auktoritära diktaturer - Nazityskland, Kommunistsovjet, Kommunistkina och ett antal Afrikanska och Sydamerikanska länder. Nu har USA tyvärr sällat sig till detta pack och anhang! Du försvarar en sjuk sak CMO!
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2008-12-18 17:23:00
|
|
CMO |
#18/ Det normala förfarandet i krig är att stridande står under kontroll av nationer och bär uniform, om man påträffar ireguljära stridande så är det legitimt att arkebusera dem i fält, utan någon som helst rättegång. Ingen tycker att Guantanamo är en "bra" lösning men ingen har hittills föreslagit någon perfekt lösning på vad man ska göra istället.
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2008-12-18 17:49:00
|
|
CMO |
Det sagt, USA bör naturligtvis göra allt för att se till att om oskyldiga fåraherdar och dylika gripits av misstag så bör dessa släppas. Ca 2/3 av de som tagits till G har ju också redan släppts. De övriga som betraktas som för farliga att släppas bör hållas fängslade under humana förhållanden tills det betraktas som att risken att släppa dem är tillräckligt liten.
|
| |