Universums symfonier

Den här tråden diskuterar artikeln Universums symfonier.
Inlägg #1: Postat: 2008-12-23 10:35:00
Leif-Arne
Ett utmärkt exempel på hur matematik och musik hör ihop är Bach´s Das wholltemperierte Clavier. Vidare så finns ju hypoteser om att materiens minsta beståndsfelar är en slags "strängar" som vibrerar, musik består ju av en slags organistion av olika frekvenser på sådant sätt att de tycks harmonisera. Kanske kan materien beskrivas som en fuga, vilken ingen ännu funnit notbladet till. Ypperlig text för övrigt.
Inlägg #2: Postat: 2008-12-23 11:59:00
ArHo
#1 Leif-Arne, har du hört talas om teorin att lyfta tunga stenblock med hjälp av trummor, man lyftar upp blocket med rätt ljudfrekvans. Detta lär infödingar i Afrika gjort för 1500 år sedan.
Inlägg #3: Postat: 2008-12-23 14:12:00
Leif-Arne
#2 Nåja, en teori kan vara vacker till dess någon försökt upprepa den i verkligheten.
Inlägg #4: Postat: 2008-12-25 20:53:00
Janne B
I dessa sammanhang föredrar jag ett rejält järnspett av svenskt stål
Inlägg #5: Postat: 2008-12-25 20:56:00
Janne B
Jag blev lite besviken för några år sedan då en TVkanal utlovade munkar som höll sig flygande i luften med andliga krafter. Det var ngt för mig tyckte jag. Men de bara hoppade omkring på det löjligaste sätt på tjocka madrasser....
Inlägg #6: Postat: 2011-06-22 21:03:00
Leif Erlingsson
En artikel intuitivt på rätt spår.  Universum, materien, tycks bestå av vibrationer och virvlar i alla skalor, från minsta elementarpartikel till galaxer i mina braxer :  I vidare bemärkelse är det lika rätt att kalla dessa vibbar för ljud som för ljus.  Vibbar som vibbar, typ.  Och Michael Delavante tycks följa goda vibbar. :
Laddar...