|
Inlägg #1: Postat: 2008-12-10 13:38:00
|
|
Tiwaz |
Stefan/ Kul skrivet om giganten Bukowski, en husgud här, så den boken ska läsas omgående! TACK!
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2008-12-10 15:40:00
|
|
Leif-Arne |
Gigant och gigant. När jag var 20 och läste Buk tyckte jag åxå att han var en "gigant", i likhet med andra "giganter" från den tiden som Carlos Castaneda och Robert Pirsig. Tiden har reducerat Buk till en välformulerad, underhållande, självbespeglande fylltratt, ok det med, men långt ifrån någon gigant. I ungdomens yra kan man nog som jag själv tilltalas av attityden: "De säger att jag skiter i allt men det skiter jag i" För att citera en annan litterär gigant, men det blir lite enahanda i längden.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2008-12-10 15:55:00
|
|
CMO |
Leif-Arne, för att vara Tiwaz var ju detta ett så normalt och relativt sympatiskt inlägg att man nästan tvivlar på att det är samma galning som skriver de andra inläggen under den signaturen. Det sagt så instämmer jag, Bukowski är underhållande men ingen "gigant" och han skulle nog gapflabba i sin himmel om han hörde någon kalla honom det.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2008-12-10 16:16:00
|
|
Leif-Arne |
Jo sannolikt hade B. nog sett det absurda i att placeras på pidestal. Vad gäller författare på pidestal så tycker jag det positivt att 3 litteraturpristagare på raken varit läsbara, efter Jellinek och Pinter. Le Clézio är en positiv ny bekantskap liksom Pamuk, Lessing var en gammal favorit.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2008-12-10 17:05:00
|
|
CMO |
Jag läser av princip inget som "akademien" rekommenderar.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2008-12-10 17:19:00
|
|
ArHo |
# Det förstår vi givetvis, akademien rekommenderar inte barnböcker.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2008-12-10 17:19:00
|
|
Leif-Arne |
En fundering, mest av nyfikenhet, om nu någon som du läst med behållning skulle bli belönad, slutar du läsa vederbörande då? Visst är ändå spridningen stor, förutom de tidigare nämnda så var Imre Kertez en verklig läsupplevelse, "Mannen utan öde" som handlar om hur han som tonåring skickas till förintelseläger, efter att av sim mor utrustats med en ryggsäk med proviant: -Vi vet ju inte hur du kommer att få det på det där lägret. Till dess han otroligt nog överlever och tar sig tillbaka till Budapest, där han minsann inte skall inbilla sig att han kan åka spårvagn utan biljett bara för att han kommit tillbaka från från dödslägret. Om jag kan förmå dig göra ett undantag från din princip så gör det undantaget för Kertez.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2008-12-10 17:51:00
|
|
CMO |
Jag säger som G Marx.: "Those are my principles. If you dont like them I have others."
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2008-12-10 19:12:00
|
|
CMO |
#Dvs ta inte #6 allt för bokstavligt.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2008-12-11 18:16:00
|
|
Tiwaz |
Ni har tyvärr inte nån som helst litterär begåvning på denna site, förutom Stefan. Det som gjorde Buk till gigant var inte jag, men alla de som läst och älskat hans kompromisslösa dekadenta livsstil, det är skönt och befriande att höra en sådan männsika som trots sitt äckel är sig själv till 100. Det är äktheten, sanningen som gör giganter, innehållet spelar mindre roll, det är känslan han förmedlar, och av nobelpristagare är det inte många jag orkat läsa genom, den ende var väl Herman Hesse som fick men inte tog emot priset. Har upptäckt att hans "Stäppvargen" dragits undan från biblioteken. Så är det med alla författar-genier som talar sanning, de hånas, förföljs och förstörs av ER idioter som hyllar nollor och medelmåttor. Tittade tillbaka på Sourze några år och det har verkligen degenererat med CMO som centralgestalt och tongivande, inge kul här bara idiotier och fanatiker som tävlar om att ljuga värst!
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2008-12-11 18:25:00
|
|
CMO |
"bara idiotier och fanatiker som tävlar om att ljuga värst!" Och nu vann du! Grattis!
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2008-12-11 18:39:00
|
|
Unto S |
Av Sourzes nuvarande och antalet få läsare och som deltar i ”dagens kommentarer” så vill jag säga att jag uppskattar CMO väldigt högt, trots att vi har helt olika uppfattningar i många politiska frågor. Ett par år sedan skrev han även artiklar med uppskattat saklighet och innehåll. ”Felet” var att de var så sakliga att det fanns ingenting som man kunde bli ”arg” på. Och nu ”driver” han med töntarna här på Sourze. Man längtar tillbaka till den ”gamla goda tiden” när man kunde få på sin artikel över 10 000 läsare och två-trehundra kommentarer. Ack! Du gamla du fria Sourze… Quo Vadis?
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2008-12-11 18:44:00
|
|
Leif-Arne |
Nåja, värdet av litteratur är förvisso en subjektiv bedömning så ställ för all de B. på pidestal. Intressant är att den egna uppskattningen inte är statisk utan förändras. När jag var 20 och läste B. i synnerhet "Min oslkuld och Pearl Harbour", blev jag betagen, sannolikt därför att jag starkt identifierade mig med B´s alterego. När jag läste om denna för något år sedan blev bara upplevelsen "sådär" en i raden. Böcker som vid en omläsning ännu efter 30 år starkt berör en själv är något annat. Som Hjalmar Bergman Dr Glas eller Göran Thunström Julortoriet. En som går från klarhet till klarhet är Peter Englund, läste precis klar "Stridens skönhet och sorg".
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2008-12-11 18:55:00
|
|
ArHo |
#12 Unto, alltså i klartext har CMO bränt sitt ljus i båda ändarna, ja; faktisk är det nog så. Unto du kan ta del av de artiklar som poppar upp mest varje dag och en av tio har endast ett allmäntvärde som gör att läsekretsen sviker. Att skylla allt på CMO vore gement, enligt vad mina vänner tycker och tänker om Sourze och CMO huvudroll i det hela.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2008-12-11 19:02:00
|
|
CMO |
#12 Tack Unto och tack det samma. #13 Visst L-A men jag tror Tiwaz har lite problem med "avancerade" koncept som subjektivitet. #14 Bra att du håller koll på "läsekretsen" åt oss ArHo, hälsa den från mig.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2008-12-11 19:06:00
|
|
ArHo |
# 15 det är lugnt no problem, CMO
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2008-12-11 19:09:00
|
|
CMO |
#16 Bra inlägg ArHo. Jag har märkt att du ofta kan skriva ganska begripligt så länge du begränsar dig till endast en, relativt kort, mening och undviker ord med mer än en stavelse.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2008-12-11 19:15:00
|
|
ArHo |
#17 har väl gått i smäskolan och lärt sig bland de stora grabbarna.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2008-12-11 19:22:00
|
|
CMO |
18/ Nej nu använde du för långa ord och då blev det genast obegripligt. Försök igen.
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2008-12-11 19:28:00
|
|
ArHo |
#19 CMO, CMO CMO CMO som är obegripliga ord.
|
| |