Den ständigt utsatta äldrevården

Den här tråden diskuterar artikeln Den ständigt utsatta äldrevården.
Inlägg #1: Postat: 2008-11-29 22:46:00
Sunny
En mycket bra o välbalanserad artikel Birgitta! Detta ämnet är så stort och innehåller så många olika saker att man inte kan förenkla debatten såsom ofta görs.
Men vi måste ta tag i problemen innan det växer oss över huvudet. I min familjs kamp det är verkligen en kamp att få fungerande hjälp till den Käre gråter jag ofta över hur de ska ha det som ingen orkar slåss för.
Inlägg #2: Postat: 2008-11-29 23:49:00
Beth4020
Och jag håller så mycket med dig Sunny, för det är inte lätt och det är en djngel av byråkrati. Vad kan man kräva från landstinget och vad från kommunen och man är beroende av samarbetsvilliga biståndshandäggare, sjuksköterskor och annan vårdpersonal. Det är så lätt att gnälla på de som är längst ner på stegen, men jag tror det är viktigt att vi riktar vårt missnöje mot rätt person. De äldre är värdiga en bra ålderdom och de anhöriga har rätt att ha nära till beslutsfattarna. :-
Inlägg #3: Postat: 2008-12-02 13:59:00
Pia K
"Dessutom handlar det om hur vi själva vill bli behandlade på ålderns höst, den dagen vi måste förlita oss på andra".
Mest om detta tror jag.
Inlägg #4: Postat: 2008-12-02 15:21:00
Beth4020
Det tror jag med Pia, för kan vi inte utgå från oss själva så blir det ofta inte så bra. Jag har full förståelse för att det tryter i kassan men det är ingen nyhet att de äldre äldre blivit fler och att vi idag kan behandla sjukdomar som man förr dog av, vilket i sin tur gör människor beroende av andra.
Laddar...