Inlägg #1: Postat: 2008-11-18 16:52:00
|
Tiwaz |
Carl E. Lundborg du skriver: "Att döma av kvaliten på den musik som produceras, så torde
det inte vara någon katastrof om hälften av den dör sotdöden. Den musik som har kvalitet kommer att överleva ändå genom lajvkoncerter till exempel"
: Asgarv! Härligt, sant och bra sagt! Det går inte att lyssna på ett enda mainstream media program idag, allt är likriktat och har dött hjärndöden!
|
|
Inlägg #2: Postat: 2008-11-25 13:39:00
|
pros |
Är man dum nog att gå på skivbolagens reklam och hypade skitartister får man skylla sig själv.
Musiker ska kuna leva på sin egen producerade och inspelade, för egna pengar i dyra studios, musik.
Sen att skivbolagen tar oerhörda summor är en annan diskussion, likväl som dyra cd priser.
Varför ska en artist tvingas till turnering för att överleva? Den diskussionen är helt vansinnigt dum.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2008-11-25 13:58:00
|
John Gustav |
Som författare får du ungefär 13 kronor av ett försäljningspris på 160 kronor! Låt då säga att en första upplaga är ungefär 1500 böcker... det blir 19500 kronor. Hmm! Det kan ta ungefär ett år att skriva boken, fjorton dagar att trycka den och ytterligare ett år för förlaget att "sälja" mig som författare. Hmm igen! 19500 på två år ger en årsinkomst på 9750... yeah! Hur överlever jag då? Jo, jag åker på turné´med min bok. Ersättningen för ett större framträdande är lägst 15 000 kronor 11 328 kr exkl sociala avgifter Varför ska en författare tvingas till turné för att överleva? Tycker nog inte diskussionen är helt vansinnigt dum.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2008-11-25 14:06:00
|
pros |
självklart är den dum. Det är inte alla som kan turnera av många olika anledningar.
Ska dessa tvingas leva på socialbidrag?? eller försaka sitt skrivande, skapande etc?
Varför jagar alla artistens leverne, sätt press på förlag, skivbolag etc . så att de sänker priserna samt ökar betalning till artisterna. Likväl kan artister skapa sina egna bolag för att klara sig men sno inte deras verk.....
|
|
Inlägg #5: Postat: 2008-11-25 14:17:00
|
John Gustav |
Ska dessa tvingas leva på socialbidrag?? eller försaka sitt skrivande, skapande frågar du. Nej, svarar jag. Det går alldeles utmärkt att som jag köra lastbil, arbeta extra med vad som finns för att kunna tillbringa tid med det jag vill, i mitt fall skrivandet. Klart att det skulle vara en drömtillvaro om jag fick gå hemma och andra betalade för mitt leverne men det finns inte så mycket ödmjukhet i sådant tänkande. Jag har gjort valet att skriva och då får jag också ordna det så att jag kan leva så..
|
|
Inlägg #6: Postat: 2008-11-25 14:22:00
|
Janne B |
Vilken klok och sund man du är John Gustav.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2008-11-25 14:48:00
|
John Gustav |
Nej Janne B, jag är inte särskilt klok eller sund. Men jag blir så förbannad på inställningen "jag kan inte överleva på det jag sysslar med" Nämen vad synd om dig då! Under den tid jag levde på gatan plockade jag fimpar från marken, tappade godisbitar borstade jag av och stoppade i munnen av ren jävla hunger. När krogarna stängde letade jag mig till korvkiosken där jag kunde hitta halvätna tunnbrödsrullar från fyllhungriga brats. Och det var inte synd om mig. Jag hade valt att leva utan ansvar för mig själv och mina barn. Jag hade valt att hellre sticka mig sårig i mina armveck. Idag har jag också val som nykter. Val som innebär bland annat att ta ansvar för mitt tillfrisknande och hur jag vill livet ska vara. Jag har ingen rätt till att begära från andra att de måste förstå att jag behöver det eller det. Kan jag inte överleva på det jag sysslar med så är det helt enkelt en jävligt dålig affärsidé..
|
|
Inlägg #8: Postat: 2008-11-25 16:39:00
|
Janne B |
John Gustav/ Jag ytror att du med dina stora erfarenheter av dåliga och goda livsval skulle ha mkt att ge inför en mindre skolklass - ett gäng på en ungdomsgård. Apor väljer inte men det gör människor.
|
|