En intolerant Gud

Inlägg #1: Postat: 2008-11-15 00:41:00
Pia K
Gud kan man inte förklara för någon som är ateist och vill vara det. En ateist är väldigt säker på sin sak.
Inlägg #2: Postat: 2008-11-15 03:43:00
Elvy
När min mamma dog för snart 13 år sedan så var jag också en övertygad ateist. Någon månad senare så tog jag på inrådan av en bekant, kontakt med ett medium som jag sedan besökte, det enda som jag då berättade för medium inför sittningen var att min mamma nyligen hade dött, och då såg hon min mamma för hon berättade mycket identiskt, hur min mamma såg ut när hon dog, och vad hon hade gjort när hon levde. Idag för 1 år så var jag tvungen att låta avliva en liten vit 15-årig obotligt sjuk honkatt, vars vänsteröga var skadat sedan mycket späd ålder. 19 dagar senare så besökte jag åter samma medium, och det enda jag då sa till henne inför sittningen, var att en anhörig till mej nyss hade dött, mediumet berättar då för mej att en liten vit katt vars vänstra öga var skadat satt invid mej. Tack vare dessa erfarenheter så betecknar jag mej numera som en agnostiker.
Inlägg #3: Postat: 2008-11-15 08:51:00
peter_
Inte för att jag brukar kalla mig ateist. Jag tycker inte sakfrågan kan tas på allvar sedan länge några hundra år ungefär. Kristna, muslimer mfl framhärdar i sin tro på något som är ungefär lika trovärdigt som jultomten. Däremot så vill jag inte alls förlöjliga intresset för "världsalltet", moral, etc. Världen är full av mysterier, inte minst vi själva, och att inte förundras över dessa är lika konstigt som när en vuxen tror på jultomten.
Inlägg #4: Postat: 2008-11-15 09:34:00
Janne B
"Teologiska kluben" sammanträdde i SR P1 i går och de kommer nog igen i dag. Där satt tre av landets mest begåvade och lärde och intygade att de ställde upp på Trosbekännelsen. "Jag tror på Gud fader allsmäktig, himmelens och jordens skapare osv" Jag måste erkänna att jag blev rätt imponerad av deras klara ställningstagande. Själv är jag betydligt "vagare".
Inlägg #5: Postat: 2008-11-15 09:43:00
Janne B
Professor Anders Pilz medverkade och jag försöker hitta namnen på de andra....
Inlägg #6: Postat: 2008-11-15 15:14:00
Unto S
Ord till söndagen: ”Ve dig som gör dig rik på andras ägodelar – för hur länge? – och hopar egendom som du tagit i pant! Plötsligt skall de skuldsatta resa sig, de skall vakna och få dig att darra, och du blir själv deras byte. Du som har plundrat så många folk skall bli plundrat så av alla de andra till straff för det blod du utgjutit, för ditt våld mot länder och städer och mot alla som bor i dem.” – Nej, nej! Det är inget Marx-citat och inte heller någon kommunistisk antiamerikanism. Citatet finns i Bibeln Hab 2:6-8. Utsökt kommer jag att tänka på World Trade Center och det som drabbar plundrarna som förvarning från Gud.
Inlägg #7: Postat: 2008-11-15 16:39:00
Janne B
Unto S/ får jag komplettera med följande, sannolikt skrivet av "herrens broder" Jakob, som var den förste föreståndaren för församlingen i Jerusalem //I brevet finns också en motsättning mot vad Paulus lär. Paulus talar om att det inte är gärningar som ger en människa evigt liv, utan enbart tron. Jakob hävdar tvärtom att en tro utan gärningar inte är någon tro alls: "Vad hjälper det om någon säger sig ha tro men inte har gärningar? Inte kan väl tron rädda honom? Om en broder eller syster är utan kläder och saknar mat för dagen, vad hjälper det då om någon av er säger: ´Gå i frid, håll er varma och ät er mätta´, men inte ger dem vad kroppen behöver? Så är det också med tron: i sig själv, utan gärningar, är den död." 2:14-17
Inlägg #8: Postat: 2008-11-15 16:44:00
Janne B
Om man gör ett sök på "Jakobs brev" så får man mängder av hänvisningar till detta korta socialt engagerade brev. Det är väldigt givande att läsa hur man genom tiderna tolkat detta brev. Många i den nya församlingen levde i nöd och förföljelse. De som hade lite att avvara fick dela med sig. Denna församling och sannolikt mängder av andra också måste bedriva omfattande diakonal social verksamhet.
Laddar...