|
Inlägg #1: Postat: 2008-11-11 10:18:00
|
|
Pia K |
Ser man gud som en människa, kan nog vad som helst hända.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2008-11-11 14:10:00
|
|
Unto S |
Jag tror inte på gud! Nu när jag har gjort mitt dagsverk nära 50 år i kapitalets tjänst har jag fått tid att ta igen allt vad jag har missat. Främst är det längtan efter kunskap som tar mesta av tiden. Mer jag skaffar kunskap, mer ateistisk blir jag. Ofta är det så när människorna blir äldre att de ”återvänder” till religionen, för mig är det precis tvärtom. Bibeln och Koranen är ingenting annat än verktyg för att vilseleda människornas sinnen. – Beträffande ”skaka hand”, jag skulle aldrig kunna skaka hand med en sverigedemokrat. Till skillnad från Ramona F. så menar jag att ”Halal-TV” är intressant och tänker även i fortsättningen följa serien. En annan intressant serie i SVT är ”Annas eviga”.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2008-11-11 14:30:00
|
|
Janne B |
Ju äldre Unto blir ju mer religiösa och etika sprogram ser du. Lycka till i sanningsfinnandet.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2008-11-11 14:35:00
|
|
Janne B |
Varför framställer sig Halal-damerna som fnittrande tonåringar då e är nästan fcärdigutbildade läkare osv??? Klädseln ska vara sådan att den inte drar männens kåta ögon till sig säger regeln. Ja då döljer men håret men kan ha hur färggranna kläder som helst och ytterst välsminkat ansikte. Logiken är svår att se.
Ramadan är att svälta på dagen men festa från solens nedgång. Det tog mig 40 år att få reda på denna sanning.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2008-11-11 14:43:00
|
|
Janne B |
Ramona/ Kärlek och erotik är ju inte samma sak men erotik kan vara ett inslag i kärleken. /Nunnor har i modern tid själva valt celibatet, de jag har hört intervjuas säger så. De säger inte att de ålagts av Gud att avstå fysisk erotik. De har valt bort en sak och valt till ngt som är bättre, enligt dem själva.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2008-11-11 14:55:00
|
|
Janne B |
Klosterliv var under medeltiden nära nog enda sättet för en kvinna att undgå undvika mäns uppvaktning.Både A-sexuella och homo hade där en tillflykt - asyl.Klostren kunde i bästa fall ge en frihet som annars var omöjlig för kvinnor.I praktiken kunde de gå ut från det livet när de ville...
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2008-11-11 15:03:00
|
|
Unto S |
Janne B. Jag undrar vad Korantrogna gör som bor norr om Polcirkeln där solen aldrig går ner på sommaren under Ramadan? Det kan hända att tidpunkten för Ramadan faller under sommarmånaderna. Det står i Mose-böckerna att kvinnan måste dölja sitt hår. Det är från Bibeln som Koranförfattarna har fått detta tillbud. En sak som jag reflekterar är att kvinnor från muslimska länder är som oftast vackra, jag förstår varför Korantrogna män vill helst ha sina kvinnor i heltäckande burka. Kolla på Halal-TV där en av tjejernas ögon är som direkt avbild från egyptiska gudinnor.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2008-11-11 16:21:00
|
|
Ramona Fransson |
Jag hälsar på en person som hälsar på mig Unto, jag har inga vanföreställningar. En nazist hade inte hälsat på mig, anledningen vet jag redan.Din reflektion om kvinnorna från muslimska kvinnor, avslöjar också din tanke. Även den tanken är stenåldern. Sorry Unto, bli vuxen och bli medmänniska.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2008-11-11 16:27:00
|
|
Diplomaten |
Om en man ligger med en annan man som med en kvinna, har de båda gjort något avskyvärt. De skall straffas med döden, skulden för deras död är deras egen. 3 Mos 20:13 Klara besked!
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2008-11-11 16:29:00
|
|
Diplomaten |
Kvinnorna bytte ut det naturliga umgänget mot ett onaturligt, likaså övergav männen det naturliga umgänget med kvinnorna och upptändes av begär till varandra, så att män bedrev otukt med män. Därmed drog de själva på sig det rättmätiga straffet för sin villfarelse. Eftersom de föraktade kunskapen om Gud lät han dem hemfalla åt föraktliga tänkesätt så att de gjorde det som inte får göras, uppfyllda av allt slags orättfärdighet, elakhet, själviskhet och ondska, fulla av avund, blodtörst, stridslystnad, svek och illvilja. De skvallrar och baktalar. De föraktar Gud. De är fräcka, övermodiga och skrytsamma, uppfinningsrika i det onda, uppstudsiga mot sina föräldrar, tanklösa, trolösa, kärlekslösa, hjärtlösa. De vet vad Gud har bestämt, att alla som lever så förtjänar döden. Ändå är det så de lever, ja än värre, de tycker det är bra när andra gör det. Rom 1:26-32
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2008-11-11 17:08:00
|
|
Janne B |
Unto /Jag har fattat tidssaken så att man utgår från att solen går upp 06 och ner kl 18 även om våra årstider ställer till oreda.Man utgår från verkligheten nära ekvatorn!
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2008-11-12 08:14:00
|
|
Uno Hansson |
Jag har svårt att förstå dem som kallar sig kristna, samtidigt som man läser gamla testamentet som något annat än som en historisk bakgrund till Jesus födelse, jordevandring och uppståndelse. Dessutom är väl det gamla testamentet uppblandat med en massa skrönor, och praktiska och pragmatiska råd som gällde just under den tidens och de beskrina platsernas förutsättningar. Jesus sade ju själv "Jag gör allting nytt! Ni har hör vad som sagts sedan gammalt, men nu säger jag istället... Jag förstår inte varför dessa bokstavtrogna och ateister understår sig att citera gamla testamentet som om det skulle ha något att göra med det kristna budskapet, mer än som en historisk förutsägelse av de judiska profeterna.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2008-11-12 08:25:00
|
|
Uno Hansson |
Att det idag är fler hetero än homo beror rimligtvis på att evolutionen medförde att de heterosexuella av uppenbara skäl överlevde och förökade sig i mycket större utstäckning! Ganska snart så sågs väl de homosexuella som undantag som inte hade någon vettig funktion för de relativt små ca 40 personer ursprungssamhällenas utveckling och överlevnad.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2008-11-12 08:30:00
|
|
Uno Hansson |
#11/ Men visst är det väl tramsigt med sådana irrationella och omotiverade regler! Även om det var någon som någon gång i forntiden lyckades övertyda tillräckligt många att det på något sätt just då var en bra grej!
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2008-11-12 10:07:00
|
|
Janne B |
BRA UNO/ Du har förstått att Gamla Testamentet är judarnas bok och Nya testamenten handlar om kristendomens första 100 år. GT kan vara nyttig bredvidläsning men där finns massor av hemska värderingar. Varning för Moses och Aron som utrotade hela folk påp sin väg till Kanans land.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2008-11-12 10:27:00
|
|
Diplomaten |
#12 Rom 1:26-32 är i NT. ; Jag kan inte förstå de som kallar sig kristna som avvisar GT som annat än skrönor och kuriosa, man tar väl hela bibeln som Guds Ord eller? Är det så att en del i GT är påhitt och viceversa i NT, väldigt bekvämt att kunna anpassa sitt leverne och tro efter det som behagar en själv.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2008-11-12 19:16:00
|
|
Carl E. Lundborg |
Fint. Bekämpa religion och gudstro. Det är en inbillningsvärld beroende på hjärnans biokemi hos vissa personer och på makt och kontollbehov hos andra.
Gå med i föreningen humanisterna och kämpa mot religiösa villfarelser i alla former. Gudar tillhör historien såsom tomtar, troll, häxor och andra andeväsen.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2008-11-12 22:18:00
|
|
Janne B |
Lundborg/ Lycka till i kampen mot 90 av alla människors inbillningsvärld. Humanisterna har ca 1 promille av befolkningen bakom sig!Säkert kan ni få några medlemmar till utöver ABBA-sångaren.;-
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2008-11-13 10:55:00
|
|
Nick |
Ramona: Innan du börjar tolka det jag nu skriver - Jag är jämgammal med dig och en livslång ateist. Och hjärtligt trött på den samstämmiga avogheten hos alsorts publicister mot religion. Ffa är det oerhört inne med att bespotta den kristna religion, mycket sällan islam. Är det kanske så att vi sparkar katten för att vi vågar inte sparka hunden?
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2008-11-13 11:07:00
|
|
Nick |
Förutom att kristendomen nft anses vara omodern, stelbent, förtryckande och allmänt osexig så har den i århundraden varit den enda bäraren av utbildning, vetenskap och kultur. I ett ofritt feodalt samhälle men inte desto mindre. Hur enfaldigt är det att raljera över de otidsenliga delar av bibeln utan att anse att de haft sin historiska funktion och är ibland aktuella även idag. Vi är formade av årtusenden av mänsklig historia starkt präglad av gudstro. Och jag efterlyser en gnutta ödmjukhet och respekt för faktum att vi varken är den slutliga eller bästa produkten av den mänskliga utvecklingen.
Och Ramona - var snäll och lätta på den flumfeministiska tonläget om män: Ingenting här i världen är bara det ena könets angelägenhet. Varken krig eller barnafödande...
|
| |