Inlägg #1: Postat: 2008-11-09 22:16:00 | |
Elvy |
Efter alla dom avslöjanderna så har jag nu lust att i fortsättning helt och hållet sluta se och höra på tv4, och det är heller inte många av den kanalens program som jag då skulle sakna.
|
Inlägg #2: Postat: 2008-11-10 15:53:00 | |
Unto S |
Vad Nilsson beskriver här är ju en amerikaniserad nyliberal journalistik. Trots denna utveckling så försöker borgarbrackorna få journalisterna att framstå som vänstervridna. Det finns en och annan f.d. ”revolutionär” som tagit plats i den borgerliga median och anpassat sig till deras journalistik. Vänstern dilemma har alltid varit att vissa ”karriärister” på vänsterkanten har sålt sig till borgarna och marknadsekonomin. Den amerikaniserade journalisten går ut på att vara ”inbäddade” hos makthavarna läs: kapitalister och marknadsekonomin. Uttrycket ”inbäddade” kom ju från amerikanska militärer när journalisterna inbjöds att vara ”inbäddade” bland soldater i samband med överfallet på Irak.
|
Inlägg #3: Postat: 2008-11-10 16:18:00 | |
Unto S |
Beträffande TV4 och övriga kommersiella tv-kanaler. Det sällan dom har något värdefullt att bjuda. De sällsamma gångerna som något av värde inbjuds avbryts programmen med långa löjliga reklaminslag och så ”surfar” man till en annan kanal och återkommer sällan till kommersiella tv-program. När TV:n var monopol kallades tv:n för ”dumburk” av borgarbrackorna. Och idag? Det är fortfarande SVT fri från politisk och kommersiell påverkan som levererar de bästa programmen. I kväll som så ofta är det SVT 2 som gäller för hela slanten tv-avgiften. Tack alla ni också jag som betalar tv-avgiften och som gör att vi fortfarande kan se sevärda program.
|
Inlägg #4: Postat: 2008-11-10 16:31:00 | |
Unto S |
Det finns ”Läkare utan gränser” som gör ett beundransvärt arbete. Det finns också en organisation som har stulit namnet från läkarna och kallar sig ”Journalister utan gränser”. Denna organisation som får stora bidrag av CIA-finansierade sammanslutningar. Varje ärlig journalist bör ta avstånd från denna organisation. Det finns en lokalavdelning även i Sverige. Jag kan tänka mig att där finns bara borgerliga och andra marknadsekonomiska, inbäddade journalister vars uppgift är att med sensationer berika mediers ägare och att fördumma vanliga läsare.
|
Inlägg #5: Postat: 2008-11-10 17:20:00 | |
Diplomaten |
#3 Att vi hade monopol-TV under så lång tid är en skandal utan dess like, och att SVT är fri från politisk påverkan är en sanning med modifikation. Med så många vänstertomtar som har och jobbar på SVT kan man knappast kalla SVT för fri och obunden. Skillnaden är dock bland annat att man inte behöver visa tramsiga underhållningsprogram som de kommersiella kanalerna och man kan bedriva undersökande journalistik utan att stöta sig med eventuella "sponsorer".
|
Inlägg #6: Postat: 2008-11-10 21:19:00 | |
Lars Nilsson |
#5. Visst har Du rätt när det gäller alla vänstertomtar som jobbar på SVT. Själv är jag lite kluven när det gäller SVT. Jag vill i princip att vi skall ha en offentligägd TV. Men jag svårt för alla töntprogram, som till förväxling liknar en del kommersiella kanalernas. I avsaknad av mer seriösa SVT-program har de kommersiella kanalerna nu upptäckt att det finns en efterfrågan som SVT inte tillgodser. Axess TV och TV8 är svenska sådana kanaler. Dessutom finns de internationella: History Ch, Travel Ch och alla varianter av Dicovery. Det jag tycker är tragiskt och som gäller både SVT och TV4 är att det saknas vettiga debattprogram. Istället föser man ihop 50 pers som skriker i munnen på varandra under max 45 min med avbrott från sk sidekicks eller "folk från gatan" alt inskickade mail. Var och en som fungerat som ordförande vet ju att det INTE går att ha ett vettig debatt med mer än ca 5 pers. Över det blir det bara monologer. Denna insikt verkar såväl SVT som TV4 helt sakna
|
Inlägg #7: Postat: 2008-11-10 21:41:00 | |
Unto S |
Har ”Diplomaten” dåligt minne eller sket han i blöjan på den tiden när tv-monopolet existerade. I många, många år var Sam Nilsson VD för Sveriges television och han var högerpartist moderaterna och var bl.a. PR-chef. Nilsson hade i olika chefspositioner mellan 1969 och 1998, det är lång tid för en ”vänstertomte”. Så var det med Diplomatens ”vänstertomtar”. Diplomaten kunde också nämna några ”vänstertomtar” vid namn eftersom han är så bergsäker att sådana fanns i överflöd. Diplomaten tycks köra med borgerlig flummighetspropaganda om monopol-tvn. Jag har många tv-kanaler, ca 30, och av dessa är bara SVT 1, SVT 2, Kunskapskanalen, National Geographic och Historic Channel värda namnet. Resten är bara löjeväckande amerikanska komedier, pang-pang, mord och explosioner och sport sport i sådana mängder att man har fått allvarlig sportallergi. Någon gång där i mellan skymtar Adaktussons tryne.
|
Inlägg #8: Postat: 2008-11-10 22:22:00 | |
Lars Nilsson |
Unto vet mycket väl, för han har jobbat på en tidning, att chefredaktörer och TV-chefer har mycket lite att säga till om när det gäller det dagliga nyhetsarbetet och urvalet. Men han låtsas. Jag har nog läst alla memoarböcker som fd chefredaktörer och TV-chefer givit ut i Sverige. Och det går ju inte att missta sig på vilken makt tokkommunisterna hade ett tag på 60- och 70-talet. Det gällde både journalister och som Unto vet: grafikerna. För inte var väl den störste dödgrävaren av grafikeryrket; Sture Ring, något annat än kommunist?
|
Inlägg #9: Postat: 2008-11-10 22:38:00 | |
Diplomaten |
Det man lätt glömmer är att mycket färgades av vänstervågen. ”Vi anställde helt enkelt det stora demonstrationståg, som förirrat sig in på TV.s område”. - Sam Nilssons ord. Ett vanligt skämt som han drog för att illustrera vänsterdominansen bland journalisterna. Det gjordes också en undersökning på 70-talet, om jag minns rätt var det ca 80 av journalisterna som hade icke-borgerliga värderingar.
Detta tillsammans med uttalade värderingar från SR- och SVT-journalister genom åren tror jag nog att det finns fog för mitt påstående utan att nämna några namn. Opartisk journalistik finns inte. Vad som finns är journalister som försöker hantera sina personliga ståndpunkter och åsikter och journalister som försöker dölja dem. |
Inlägg #10: Postat: 2008-12-15 16:56:00 | |
Ramona Fransson |
Mycket intressant och bra artikel. Knyter verkligen an till det som står i Monica Antonssons blogg. Tilde de Paula ringde upp Monica och bad om ursäkt över att hon varit hård i programmet där Monicas bok Mia sanningen om Gömda presenterades men sa att det var order uppifrån. Lovely! Jag ska skicka ut din artikel på familjeliv.
|
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.