|
Inlägg #21: Postat: 2008-10-28 20:47:00
|
|
Janne B |
Vilka är de svenska kvänerna? Så lyder en bra uppsats som du lätt hittar på Sök. Författat av en man som först i mogen ålder förstod att han var kvän./ Sedan finns det tiotusentals uppsatser avhandlingar där ordet Kvän förekommer. Så inte är det en avglömd grupp. De lever i stark konflikt med Nordsamerna framgår på många håll. För samerna har fått många slags erkännanden och rättigheter men kvänerna inget alls..../ Sydsamerna har ett eget språk. Var kommer de ifrån då?
|
| |
|
Inlägg #22: Postat: 2008-10-28 21:13:00
|
|
GunnarL |
20/ Det var ingen kritik mot Dig mats hägglöf. Jag läser Dina artiklar med stort intresse och tycker att de är bra!
|
| |
|
Inlägg #23: Postat: 2008-10-28 21:19:00
|
|
GunnarL |
21/ Janne B, I mina ögon verkar det röra sig om en viss grad av opportunism. Kvenlandsförbundet bildades så sent som 1999 och det verkar mest röra sig om en kamp om jakt- och fiskerättigheter. Din hävisning till den här uppsatsen är ju nästan roande - "en man som först i mogen ålder förstod att han var kvän". Tillhör man en folkgrupp med egen kultur och egen identitet så är det väl ingenting man upptäcker i mogen ålder. Hur många svenskar upptäcker att de är svenskar först när de kommer upp i mogen ålder? Här har Du en länk med lite vetenskaplig touch: Länk: svt.se
|
| |
|
Inlägg #24: Postat: 2008-10-28 21:22:00
|
|
GunnarL |
22 forts./Dessutom skall Du ha ett extra tack för artikeln mats hägglöf! Utan den hade jag över huvud aldrig lärt mig någonting om begreppet "kväner", men nu är jag snart expert. :-
|
| |
|
Inlägg #25: Postat: 2008-10-28 21:44:00
|
|
peter_ |
Kväner var nytt för mig med. Annars är detta vurmande för sina historiskt motiverade rättigheter och krav på kompensation osv hos alla möjliga grupper, som exvis hos vissa mer radikala samer, oroväckande och ett negativt fenomen. Överhuvudtaget så är nationalism ett otyg. Det slår alldeles för lätt över för svagsinta och blir en fix idé om den egna gruppens storhet, gamla oförätter, krav på kompensation och en massa problem som är oerhört svåra att bryta upp. En massa galningar hänger upp sin egen livs-och självkänsla på någon obskyr kamp för sin grupps överlevnad och återupprättade identitet. Huvvaligen. Det är deprimerande att människan har så dåligt omdäme.
|
| |
|
Inlägg #26: Postat: 2008-10-28 22:27:00
|
|
Janne B |
Det är ju aldrig fel att älska sin hembygd och sitt språk osv men det är ju när man anser att min grupp har en viss överlägsenhet som det går så fel. Om jag anser att min grupp har rätt att styra över andra och tvingar dem att byta kultur - ja då får vi balkanproblem.
|
| |
|
Inlägg #27: Postat: 2008-10-28 22:31:00
|
|
Janne B |
Nationalism, patriotism är ju ett vi och de tänkande.Det moderna samhället kräver ju ett totalt VI-tänkande över alla grupper för att det ska fungera.
Kastväsendet tycks leva kvar i indiska byar men i deras växande storstäder fungerar inte detta - eller blir allt mer uttunnat.
|
| |
|
Inlägg #28: Postat: 2008-10-28 22:33:00
|
|
Janne B |
Jag träffade folk i Umeå som inte tvekan kunde peka ut vilka som var samer, finnar resp svenskar på deras kroppsbyggnad och ansiktsuttryck.Innan de yttrat ett ord och oavsett kläder. Jag tyckte det var lite olustigt med rasism på det sättet...
|
| |
|
Inlägg #29: Postat: 2009-09-25 16:08:00
|
|
mats hägglöf |
INVANDRING FÖR TUSENTALS ÅR SEDAN! DNA-studier visar, att dagens skandinaver till stora delar härstammar från invandrare söderifrån, som dök upp för runt 6000 år sedan.Det är DNA från 19 individer i en grupp jägare och samlare som fanns i Skandinavien fram till för cirka 4000 år sedan. Dessa levde sida vid sida med en grupp, som börjat bruka jorden.Intressant i den nya studien från i huvudsak Uppsalaforskaren Anders Götherström, är att forskarna också analyserat DNA från tre gravsatta bondeindivider från samma tid. I jägare- och samlaregruppen från Tyskland i huvudsakfinns inget av de tre vanligaste DNA-grupperna i Skandinavien idag. Bäva månde
dagens samer med anspråk på att vara vårt ursprungsfolk !! Källa:
Vetenskapstidskriften Current Biology 2009.
|
| |
|
Inlägg #30: Postat: 2009-09-26 02:54:00
|
|
Patrik64 |
"En folkgrupp som bättre än alla andra klarat av att hålla sig intakt utan att beblanda sig med andra grupper är romerna eller zigenarna - och resultatet är ju inte särskilt lysande!" Jasså du, -du är fin nog att döma vilka som är bra och mindre bra folkgrupper -baserat på dina egna preferenser för duglighet, får man väl anta då?
|
| |