Sverige har minst tre ursprungsfolk

Den här tråden diskuterar artikeln Sverige har minst tre ursprungsfolk.
Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2008-10-27 23:40:00
Janne B
Varmt tack Sourzes kloka gubbe. Jag har sänt artikeln till flera kloka vänner i norr. Jag ser inga referenser men det kan man kanske inte förvänta i en så kort artikel.
Inlägg #2: Postat: 2008-10-28 02:25:00
Elvy
Tack för en läsvärd artikel. En julhelg för ca: 15 år sedan så sänd svt en serie mycket intressanta program som presenterades av Lena Einhorn, dom programmen handlade om från vilka håll som det antas att dom första människorna invandrade hit. Jag hoppas att svt någon gång visar den programserien i repris.
Inlägg #3: Postat: 2008-10-28 02:46:00
Elvy
Här www.vuollerim6000.se/Vuollerim6000.htm kan den som så vill läsa om Norrbottens och Lapplands äldsta historia-stenåldern.
Inlägg #4: Postat: 2008-10-28 07:30:00
mats hägglöf
Med referns till samiska TV-programmet Oddasat 2008-10-23 kan jag tyvärr mddela, att samepolitiker uttalat vilja och önskemål att bilda egen stat. "Vi är inte svenskar, vi är samer " påstår man också. De har redan egen flagga och egen nationaldag, egen riksdag sandlådan Sametinget, där apartheid råder vad gäller rätten att anteckna sig på röstlängden,
egen nationalsång med omkvädet" Sameland åt samerna "!Eget riksidrottsförbund vill man också ha. Detta leder till ökade spänningar och rasistika beteenden i främst Norrland! Illa!! Mats
Inlägg #5: Postat: 2008-10-28 09:49:00
Diplomaten
Jag har aldrig köpt det där snacket att Samerna skulle vara vår "ursprungsbefolkning", när inlandsisen smälte befolkades naturligtvis de södra delarna av Sverige före de norra, mao borde skåningarna vara ursprungsbefolkningen och inte de primitiva renskötarna.
Inlägg #6: Postat: 2008-10-28 10:07:00
Per W
5/ Eftersom "Sverige" inte fanns då är påpekandet ointressant. Och skåningarna har vad jag vet inget anspråk på Norrland.
Det intressanta är väl vem som är ursprungsbefolkningen i det område man kallar för "sameland"?
Inlägg #7: Postat: 2008-10-28 10:40:00
Janne B
Sveriges historia handlar om att det utvecklades en makt i Götaland och en makt i Svealand. Efterhand valde man en gemensam Kung som reste Eriksgata runt för att bekräfta unionen mellan de två landdelarna. Från denna utgångspunkt erövrades sedan sydvästområdet och blev en del av Gustav Wasas och senare kungars Sverige. På liknande sätt tog kungarna makten över norrlandskusten och efterhand inlandet bl a Lappland. Givetvis användes våld i den utsträckning som ansågs nödvändig. Om samerna känner sig ockuperade och vill bli fria så måste samma sak gälla flera andra landskap BEFRIA ÖLAND
Inlägg #8: Postat: 2008-10-28 10:45:00
Janne B
Den samelands-propaganda som ständigt pågår i radio och TV skulle aldrig kunna godkännas om liknande kom från Skåne eller Bohuslän.För där bor så mkt folk så där skulle situation snabbt kunna urarta. Men de få samerna som bor kvar i Lappland låter vi hållas för de anses väl som ofarliga...
Inlägg #9: Postat: 2008-10-28 10:57:00
Diplomaten
#6 Har jag missat nåt? Påstår man inte sig vara Svea Rikes ursprungsbefolkning?
Inlägg #10: Postat: 2008-10-28 11:07:00
peter_
Jag citerar återigen Crocodile Dundee: "Att bråka om vem som äger landet är som när två loppor bråkar om vem som äger hunden de lever på."
Inlägg #11: Postat: 2008-10-28 12:41:00
Per-Olof Persson
Kvänerna pratade en finsk dialekt. Därför är det troligt att denna grupp är invandrad från Finland. Problemet är egentligen att ursprungsbefolkningar ges större rättigheter än andra människor. Principen måste vara att alla har samma rättigheter.
Inlägg #12: Postat: 2008-10-28 13:25:00
Janne B
Diplomaten/ det finns givetvis olika grader av nationalism hos samerna. Men jag har personligen talat med samer som hävdat att eftersom det förekommit rendrift i hela Norrland samt Dalarna så är detta det riktiga SAMELAND som samerna skulle ha självstyrelse över./ Men även mycket moderata renägare anser ju att de har full betesrätt i privat skog, på privata åkrar och tomter. Statens marker är givetvs till för deras renar osv. Men en "svensk" har inte rätt att ha en enda ren i en inhägnad!Om nu inte detta ändrats nyss!
Inlägg #13: Postat: 2008-10-28 14:23:00
Jocke S
Om det nu verkligen är så att ursprungsbefolkningar "ges större rättigheter" vilket naturligtvis varierar i tid och rum, så beror det nog rätt ofta på ett sent påkommet dåligt samvete hos det invandrande folket. Som i just de fallen 1800-talet och tidigare, oftast européer befann sig i ett tekniskt överläge.
Inlägg #14: Postat: 2008-10-28 15:28:00
mats hägglöf
Bland myndigheter, beslutsfattare, politiker liksom bland allmänheten råder STOR okunskap om Kvänerna. Däremot har de flesta hört talas om tornedalingar eller lantalaiset, som är benämningen i vardaslag för Kvänerna. De ligger minst 50 år efter samerna vad gäller marknadsföringen/ informationen om sig själva. Rekvirera gärna Kvänerns enda informationsbroschyr, en 6-sidig A5, fån ordföranden, bosatt i Karesuando, Gertrud Monlund, epost: gertrud.mtelia.com
Och allra helst, hjälp dem att bli mera kända! mats
Inlägg #15: Postat: 2008-10-28 16:32:00
Janne B
Mats/ Jag flyttade till Umeå 1962 men det dröjde många år innan begreppet tornedaling nådde fram till mig. Så nådde ordet kväner fram till mig medan ordet lantalaiset har jag nog bara hört några ggr. Så har de ju ett mkt svåruttalat namn på språket osv. Saken förenklas ju inte av där också finns "rena finnar och svenskar" samt blandälktenskap dem emellan. Samt blandpar samer/svenskar. Man kan säga att det är ett ytterst svårt informationsläge för kvänerna.
Inlägg #16: Postat: 2008-10-28 16:36:00
Janne B
Lånat på nätet // Kvänska är ett finsk-ugriskt språk som talas i Nordnorge av den befolkningsgrupp som kallas för kväner av norrmännen. Språkvariteten betraktas av en del som en dialekt av finska, analogt med meänkielis situation i Tornedalen. // Ja
Inlägg #17: Postat: 2008-10-28 19:15:00
Per W
#9 De hävdar med viss rätt att de är en ursprungsbefolkning i delar av det vi idag kallar Sverige. De ställer väl samma anspråk på delar av Norge , Finland och Ryssland? De är en ursprungsbefolkning i ett visst område oavsett vad statsbildningen kallas som området ingår i.
Inlägg #18: Postat: 2008-10-28 20:03:00
GunnarL
Efter att ha läst en del om "kvänerna" så kan man fråga sig om det över huvud taget rör sig om någon speciellt sammansatt folkgrupp och ännu mera kan man fråga sig om det finns någon gemensam historisk kultur. Det jag fått ut av det hela är att det rör sig om "folkgrupper runt Nordkalotten". Det finns inga vetenskapliga skrifter om kväner som folkgrupp och någon gemensam kultur kan inte uppvisas - mer än möjligen språket nån form av finska. Samerna däremot har haft en gemensam kultur som varit så homogen och intressant att den sysselsatt forskare i flera hundra år. Sen är väl frågan om "ursprungsbefolkning" inte är lätt övervärderad år 2008. Det är nästan så man börjar tänka på rasbiologi! Folkgrupper man talar om - samer och kväner har beblandat sig med svenskar, norrmän, finnar och allehanda folkslag genom århundradena. Precis som "svenskarna" har påbrå från tyskar, danskar, polacker, valloner, italienare, osv. Jag tror att ju mindre vi talar om "folkslag", desto bättre är det!
Inlägg #19: Postat: 2008-10-28 20:05:00
GunnarL
f/ En folkgrupp som bättre än alla andra klarat av att hålla sig intakt utan att beblanda sig med andra grupper är romerna eller zigenarna - och resultatet är ju inte särskilt lysande!
Inlägg #20: Postat: 2008-10-28 20:27:00
mats hägglöf
Gunnar L: "DE FLESTA AV OSS ÄR SLÄKT MED BIRGER JARL" eller annan valfri historisk person som fortplantat sig i
Sverige. Det inlägget skrev jag på Sourze den 18 augusti
i år, och jag håller helt med Dig, ju mindre vi talar om
" folkslag ", desto bättre är det. Men jag blir så fb när jag i stort sett dagligen i Oddasat se hur samerna driver fram rasism, att jag skrev dagens artikel. mats
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...