|
Inlägg #1: Postat: 2008-10-29 19:43:00
|
|
Jocke S |
På tiden att någon kommenterar denna artikel, även om fan kanske inte bör målas på väggen. Men hur kan man förorda Nato-medlemskap för Georgien med gott samvete och bibehållet förnuft? Lägg ner Nato eller integrera det i FN eller annat! Det finns f.ö angelägnare världsproblem att lägga pengarna på!
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2008-10-29 20:53:00
|
|
Janne B |
Kanske det finns ett litet litet samband med att Ryssland sjösatte en ny ubåt i dag som ett led i en ny serie ubåtar. Media berättar i dag att Ryssland även satt fart på byggandet sv Hangarfartyg, efter ett antal fattiga år. Nya geneationer nya krigsplan har levererats till förbanden på senare år osv.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2008-10-29 20:55:00
|
|
Janne B |
VÅR försvarsminister har i dag föreslagit att värnplikten upphör och att bara intresserade ungdomar ska få tre månaders soldatutbildning. Sedan kan de stiga i graderna och bli Hemvärnsmän. Sannolikt kommer andra länder att ta efter detta ;-
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2008-10-29 22:00:00
|
|
GunnarL |
3/ Personligen tycker jag att det är oerhört positivt att vi i dag lever i en tillvaro, där risken för ett militärt angrepp mot Sverige i stort sett är obefintligt! Och varför hålla ett ofantligt försvar för dyra pengar när det inte finns några tecken på att vi kommer att behöva använda det? Själv är jag officersutbildad värnpliktig under kalla krigets dagar, då det faktiskt existerade en risk för fientlig invasion om ett storkrig brutit ut. Då kunde vi i ett krisläge mobilisera 600.000 man - i dag talar man om maximalt 10.000 - så det har ju hänt lite! Jag har mycket liten förståelse för dem som i det läget höll sig undan från militärtjänsten, likaväl som jag är väl medveten om vilket misstag det var att nedrusta kraftigt på 1920- och 1930-talen. Men jag måste ändå se det positivt att militarismens makt i samhället minskar - även om nedrustningen innneburit en ofantlig kapitalförstöring.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2008-10-29 22:42:00
|
|
Janne B |
Det var en gång ett land som hette Frankrike som byggt upp världshistoriens bästa o värsta försvarslinje mot Tyskland.Det byggde otaliga fort o fästningar förbundna av underjoprdiska milslånga gångar där det även gick små tåg. Den yppersta tekniken användes genomgående. /Ändå så tog det bara ett par veckor för Hitlers arme att nå PARIS för den tog den lilla omvägen om Nedeländerna och Belgien som v ar "neutrala".Denna kunskap har nog helt färgat min syn på militära frågor, neutralitet mm.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2008-10-29 22:44:00
|
|
Janne B |
Största hotet just nu är väl att R ingriper i Baltikum för att kunna behärska Östersjön med sin växande flotta.Jag vill inte beskriva detta närmare.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2008-10-30 08:31:00
|
|
Valdemar J |
"Ligger det trots allt inte inom det möjligas ram att här ana fröet till ett 3:e världskrig? Kommer svampmolnet denna gång att resa sig mot himlen ... mellan Balticum och Ryssland och följas av en förödande eldstorm som sveper med sig stora delar av den mänskliga civilisationen?" Artikeln ar helt uppat vaggarna spekulativ.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2008-10-30 09:45:00
|
|
Janne B |
Såvitt jag kan läsa rätt så pågår en intensiv upprustning både i USA och Ryssland. I går berättade SVT att USA gör generationsskiften på sin gamla atomvapen.USA:s och Rysslands militärbudgetar är större än någonsin förr. Så har vi ett antal atomvapenländer till som av misstag kan utlösa vad som helst...//När jag låg i vpl 1959 så fick vi ut jättestora regnkappor för att skydda oss mot atomsmällar...jo då.
|
| |