Rapportera inlägg

Valt inlägg:

3/ Personligen tycker jag att det är oerhört positivt att vi i dag lever i en tillvaro, där risken för ett militärt angrepp mot Sverige i stort sett är obefintligt! Och varför hålla ett ofantligt försvar för dyra pengar när det inte finns några tecken på att vi kommer att behöva använda det? Själv är jag officersutbildad värnpliktig under kalla krigets dagar, då det faktiskt existerade en risk för fientlig invasion om ett storkrig brutit ut. Då kunde vi i ett krisläge mobilisera 600.000 man - i dag talar man om maximalt 10.000 - så det har ju hänt lite! Jag har mycket liten förståelse för dem som i det läget höll sig undan från militärtjänsten, likaväl som jag är väl medveten om vilket misstag det var att nedrusta kraftigt på 1920- och 1930-talen. Men jag måste ändå se det positivt att militarismens makt i samhället minskar - även om nedrustningen innneburit en ofantlig kapitalförstöring.

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?