Den som är skild slängs till vargarna

Den här tråden diskuterar artikeln Den som är skild slängs till vargarna.
Inlägg #1: Postat: 2008-10-28 13:14:00
Janne B
PIA / Allt du skriver om relationer mellan föräldrar och barn osv tycker jag är helt rätt. Men jag förstå mig inte på slutsatsen att vi skilda slängs till Vargarna. VEM slänger oss? Låter vi oss slängas?
Inlägg #2: Postat: 2008-10-29 13:48:00
Beth4020
Jag haller helt med dig Pia..Jag tror ocksa att barnen for evigt onskar att deras foraldrar ska halla ihop och att skilsmassobarn onskar att deras foraldrar ska hitta tillbaka till varandra. Jag har varit skild i snart 9 ar och jag har blivit lite av en tuffing, vilket inte ar nagot jag onskat, men for att klara mig och barnen har jag tvingats skaffa extra hud pa nasan nagot som inte ar populart om man ska vara attraktiv pa markanden for ett eventuellt nytt forhallande.
Inlägg #3: Postat: 2008-10-29 18:38:00
Jocke S
Javisst, men det räcker inte! Det är hög tid att Sverige, folket, myndigheter, media, börjar fundera över VARFÖR! Eller om vi skall fortsätta att lyssna på Schyman & co: "Död åt familjen!" Varför leder Sverige skilmässostatistiken, möjligen Canada före? Vilka är orsakerna, generellt sett?
Inlägg #4: Postat: 2008-10-29 22:12:00
GunnarL
3/ Jag tror att det beror på att vi i 25 år ständigt betonat EGOT. "Tänk på dig själv", "förverkliga dig själv", osv. Ett äktenskap kräver att man till en stor del måste utplåna sig själv och övergå till att bli ett "VI". Och där tror jag att killarna är större syndare än tjejerna. Jag träffar numera ofta män som jag inser aldrig kommer att bli MÄN utan ständigt förblir POJKAR. Denna omogenhet träffar jag sällan på bland kvinnor. Schymann & co tror jag inte det är så många som över huvud taget tar på allvar. Men problemet ligger i att man ersatt ordet "vi" med "jag", "solidaritet" med "individualism" - kort sagt den nyliberala rörelsen som betonar frihet till varje pris! Vad den friheten och ansvarslösheten lett till ser vi i dag i den ekonomiska sektorn - men även i skilsmässostatistiken!
Inlägg #5: Postat: 2008-10-29 22:54:00
Pia K
Splittringen av familjen, släkt och även vänner har medfört att livet blivit hårdare. Vi- tillsamnns skulle vara starkare.Vi har mer prylar, men det blir längre mellan oss människor.Det virituella har blivit substitut för det reella.
Inlägg #6: Postat: 2008-10-30 13:44:00
Beth4020
Ja, jag tror mycket har med egot att gora. Sjalvforverkligandet har blivit nagot som ska ske till varje pris, aven om det ar pa bekostnad av barnen. Jag har traffat, mer an en man, som pratat om att man maste offra i en relation. For mig ar offrandet nagot negativt, men om man kanner karlek handlar det inte om att offra utan att kompromissa och att ge. Huvudena ar forvridna pa oss i tron att den egna sjalens utveckling ar viktigare an att leda och karismera de barn vi satt till varlden. Jag menar inte att man ska do sjalsligen i en relation men ofta tror jag problemen hade kunnat losas om vi gett varandra tid.
Laddar...