Regeringen satsar på bilen när folket vill ha tåg

Den här tråden diskuterar artikeln Regeringen satsar på bilen när folket vill ha tåg.
Showing page 1 of 4: 1  2  3  4
Inlägg #1: Postat: 2008-10-21 21:43:00
Jocke S
Lika bra jag skriver först...Vi blir inte av med vägarna på ett tag. Det behövs säkert en österled, eller färjor Nacka Lidingö, även om vi stänger av privattrafiken i stan på sikt. Förbifart Stockholm, knappast...Vi behöver upprustning av ett antal dåliga väger, några sträckor med mer motorväg mellan storstäderna. Resten, majoriteten av anslagen, bör satsas på järnväg! Olja och klimat har redan bestämt för oss!
Inlägg #2: Postat: 2008-10-21 21:44:00
Janne B
En 90 år gammal massafabrik en mil från Örnsköldsvik fick äntligen järnväg i förra veckan. De blev inkopplade på den första lilla biten av den nya Botniabanan.Som redan nu för till större spår. Nu skulle de helhjärtat satsa på järnvägstransporter av sina tunga produkter eller??? Nej bara 10 ansåg de vara möjligt att överföra på den efterlängtade järnvägen. Resten blir långtradare och halvstora båtar som förut.Säger detta något om det komplicerade sammanhanget kanske? När börjar SJ köra från dörr till dörr?
Inlägg #3: Postat: 2008-10-21 21:54:00
GunnarL
1/ Ja, vi har alla olika prioriteringar - det är sannerligen inte lätt! Själv förordar jag en breddning av vägen mellan Lenhovda och Eriksmåla, samt att man åtminstone kostar på en vägskrapning på den håliga vägen mellan Tjockeboda och Ebbamåla!
Inlägg #4: Postat: 2008-10-21 21:57:00
Janne B
Vägärendet Eriksmåla tillstyrker jag för jag har varit nära att krocka där både med MC och bil.
Inlägg #5: Postat: 2008-10-21 22:02:00
Janne B
Klok logistik handlar givetvis om att flyga på långa distanser, åka tåg på mellanlånga och bil på korta distanser fram till en port. Det är när man lyckas få dessa trafikslag att maximalt samverka som man är vid ett mål. Justeringar och tillägg behöver hela tiden göras. Flaskhalsar måste bort. Förarlösa linjebilar dito spårvagnar bör prövas osv.
Inlägg #6: Postat: 2008-10-21 22:43:00
peter_
#3. Jag ser gärna en rejäl upprustning av väg 99 mellan Muodoslompolo och Kuttainenavfarten.
Inlägg #7: Postat: 2008-10-21 23:17:00
Lars Nilsson
"Folk i Sverige vill hellre satsa på järnväg än på vägar" säger MW. Hur vet hon det? Ett typiskt inlägg från miljöpartiet som inbillar sig att dom är "folket" Finns kanske skäl att påminna om bara 5 av miljöpartisterna tror att den egna ekonomiska politiken är den bästa för Sverige. Det inser man när man läser bla investeringsvansinnet i Botniabanan och dess förlängning som alla remissinstanser gav tummen ner. Men där pressade mp fram beslutet när s satt i knipa.
Inlägg #8: Postat: 2008-10-21 23:51:00
Lars Nilsson
Intressant är också att MW, som säger sig värna järnvägen och dessutom suttit i knät på Persson under många år och pressat denne när det gäller järnvägsinvesteringar, aldrig intresserat sig för utbyggnad av den järnväg som verkligen är av vikt för Sverige. Dvs bygga ut järnvägen i Stockholm för att ta bort den sk "getingmidian". Senast för några dar sedan stoppades all trafik till och från Stockholm söderut till följd av en urspårning. På ynka två spår passarer idag ca 500 tåg om dygnet och minsta fel får konsekvesner för hela södra Sverige. Nej, sånt är mp inte intresserad av. Det skall vara tåg till Kalix. Det är rätt typ av investeringar det!
Inlägg #9: Postat: 2008-10-22 00:59:00
Uno Hansson
Inlägg #10: Postat: 2008-10-22 01:44:00
Janne B
Ja Lars 8/ Det är ungefär så som jag uppfattat MP politik genom åren. De kan inte skilja på viktiga projekt och perifera saker. Det finns en getingmidja i Motala också vid kanalen och strömmen. Där står tåg o väntar på varandra och kör sedan sakta över. En kollapps där med den bron skulle kunna ta ett år att laga - bygga en ny bro. Man borde ha byggt om där för 50 år sedan, har jag hört på TV:n.
Inlägg #11: Postat: 2008-10-22 09:31:00
Jocke S
"Getingmidjan i Sthlm". Var det allt du kunde klämma fram den här gången. Skulle det vara MP:s fel eller ansvar? Men här gäller det att hänga på i dn högst förenklade debattstilen: Ersätt getingmidjan med lågprisflyg!
Inlägg #12: Postat: 2008-10-22 09:39:00
Jocke S
Intressant "Dokument utifrån" häromdagen, om oljans ändlighet. Mest "optimistisk" var Saudiarabiens oljeminister. "Oljan räcker i 140 år!", sa han. "Med nuvarande förbrukning". En annan f.d saudisk oljehöjdare ansåg att reserverna överdrivits 3 ggr om! Det hittas inte illräckligt med nya olja, att det mesta kommer från gamla hål/områden nämndes. Och enligt "Peak oil"-teorin och IEA så närmar vi oss brytpunkten från mycket snart till några år framåt när mindre olja börjar produceras, samtidigt som efterfråan ökar snabbt. Inga verkliga tillräckligt effektiva alternativ finns idag.
Inlägg #13: Postat: 2008-10-22 09:44:00
Jocke S
Det mest anmärkningvärda som nämndes var detta: För varje kalori som vi stoppar i munnen, har det gått åt 10 kalorier för att få maten dit! Detta i huvudsak med hjälp av den lätttillgängliga och billiga oljan. Odling, gödsling, tranporter, förädling, hantering och förvaring i alla led. 1-10. Så vad gör vi utan olja? Klimatproblematiken berördes inte i programmet.
Inlägg #14: Postat: 2008-10-22 09:50:00
Lars Nilsson
#12 och 13. Så det var allt Du kunde klämma fram om järnvägar i Sverige? Dvs Saudiarabien och kalorier i maten.
Inlägg #15: Postat: 2008-10-22 09:57:00
Lars Nilsson
Kul men samtidigt tragiskt är att när mp säger sig värna järnvägarna, slår man samtidigt ofta bakut så fort planeringen sätter igång. Då visar det sig att järnvägen blir ett miljöhot närmp plötsligt inser att järnvägen dras genom naturen tänkte inte på det!. Samma parti som i läge ett varit de främsta förespråkarna blir plötsligt motståndare.
Inlägg #16: Postat: 2008-10-22 10:14:00
Jocke S
14/15 Notera rubriken Lars N: "Regeringen satsar på bilen..." Bilar går huvudsakligen på olja/bensin. Saudiarabien är den ojämförligt största oljeproducenten. Getingmidjan är ett komplicerat ärende genom bl.a. Riddarholmen som stötts och blötts av samtliga partier i stadhuset. I vissa fall blir det fel fast det var rätt tänkt. Som Hallandsåsen. Eller i diverse naturområden. Men grundprincipen blir ju att järnväg blir ett allt viktigare alternativ, där hänsyn måste tas genom miljöprövning i KÄNSLIGA naturområden. Nyanser alltså...
Inlägg #17: Postat: 2008-10-22 10:15:00
Jocke S
"Kalorier i maten" är definitivt inte oväsentligt om vi vill förhindra svältkatastrofer i framtiden!
Inlägg #18: Postat: 2008-10-22 16:26:00
Lars Nilsson
#11."Ersätt getingmidjan med lågprisflyg!" säger Jocke. Vilken idé. Pendlarna från Stockholm till Älvsjö och Södertälje skall alltså flyga. Och så går Jocke och inbillar sig att han är miljövänlig och närapå miljöpartist. Likheten vad gäller galna idéer har han förvisso gemensamt med nävgrötsfolket och trädkramarna men där upphör nog likheterna. Men utveckla gärna tanken i en artikel. Men kolla först hur stor andel pendeltågen står för i passagen av getingmidjan.
Inlägg #19: Postat: 2008-10-22 16:32:00
Ramona Fransson
Ja, och som vanligt lever alla andra på "Tack ska du ha". Jag hoppas bara en enda sak i valet 2010 och det är att Miljöpartiet åker ur riksdagen, med buller och bång, och att jag slipper se och höra dem, efter det!
Inlägg #20: Postat: 2008-10-22 16:39:00
Jocke S
Hö, hö, det är dåligt med humorn här! Lågprisflyget vurmar ju Lars Nilsson för, och nävgröten har han fått på hjärnan! Ge mig receptet så vi kan debattera på lika villkor då! Miljöpartist är jag inte, ingen annan partist heller. Däremot inser jag att miljön har blivit en ödesfråga, men vissa tror att det är helt OK att vi sågar av grenen eller fördärvar andras miljö.
Showing page 1 of 4: 1  2  3  4
Laddar...