Mannen som genomskådade världen

Den här tråden diskuterar artikeln Mannen som genomskådade världen.
Inlägg #1: Postat: 2008-10-18 18:56:00
Lars Nilsson
Eftersom MD anser att hela världen styrs av diverse skumma figurer och att allt elände är ett resultat av deras beslut vore det bara ur forskningssynpunkt när det gäller förföljesemani intressant att veta hur MD i vardagen hanterar all denna konspiration han är utsatt för. Kan han köpa mjölk och potatis utan att få ICA-personalen att falla i gråt?
Inlägg #2: Postat: 2008-10-18 20:10:00
Jocke S
1 Hmmm. "Globala konspirationsteorier" eller "förföljesemani" är väl inte helt ovanliga, det ingår nog i paketet idag. Från "global terrorism", till "patriarkatet". Eller varför inte "den internationella miljörörelsen" som vissa, ständigt upprepat, verkar se som det stora hotet...Och här är ju svaret, Lars Nilsson borde vara helnöjd! Just det som "eliten" anser här har du ju själv påstått nyligen att miljörörelsen har på agendan. "Världens befolkning måste halveras" eller minska krafigt. Och att "alla måste åka kollektivt" pg av klimathotet ligger väl också i den linjen. Så här delar uppenbarligen du och "Delavantes budskap" eller vad det ärpå "förföljesemanin". Sen tror jag man skall ta den här artikeln för vad den är, ett sammanfattande tidsdokument, eller en metafor. Men jag kan ju ha fel där...
Inlägg #3: Postat: 2008-10-18 20:28:00
Lars Nilsson
#2. Du skriver naturligtsvis som Dina förståndsgåvor tillåter. Och då blir det som vanligt ointressant och plottrigt utan tillstymmelse till stringens.
Inlägg #4: Postat: 2008-10-18 21:10:00
Jocke S
3 För din info, och inför dina ev. framtida ambitioner. Att anmärka på motdebattörers "förstånd", "intelligens" o liknande, säger ALLTID mer om avsändaren än om adressaten. Och "miljön", kan spela en viss roll här. Ett vårdat språk är viktigare på vissa håll än på andra.
Inlägg #5: Postat: 2008-10-18 22:13:00
Elvy
Tack för en av dom cirka tio bästa artiklarna, som jag hitintills har läst här i sourze.
Inlägg #6: Postat: 2008-10-19 12:15:00
Ragnhild Blücher
Helt ordinär journalistik i detta referat, där läsaren förleds att tro skribenten är själva tänkaren. -Alan Watt är en intressant tänkare, medan Michael Delavante är en duglig papegoja !
Inlägg #7: Postat: 2008-10-19 18:21:00
Valdemar J
"De som lyckas genomskåda vad som händer kommer vanligtvis att avfärdas som dårar oavsett hur väl underbyggda deras argument eller källmaterial är." En fin, hog hast han satt sig pa. Under tidan vantar jag fortfarande pa ett val underbyggt argument fran Delavante, samt prov pa minimal kallkritisk formaga. Jag slosar inte tid pa att kolla upp hans kallor langre, men pa rakt arm kan jag se att han denna gang citerar atminstone Huxley fullstandigt ur sitt sammanhang. Sjalva hans grundargument gallande eliten ar heller inte pa langa vagar vare sig sa avancerat eller chockerande som han tycks intala sig sjalv. Finns det nagon vettig manniska som fornekar att en minoritet sitter pa majoriteten av varldens resurser och makt? Det ar ju for tusan allom bekant. Det ar nar Delavante med minst sagt bristande kallunderlag bl a havdar pa fullt allvar att denna "elit" skissar pa att satta datachip inuti vara huvuden for att styra oss med fjarrkontroll som det blir lojligt.
Inlägg #8: Postat: 2008-10-21 14:38:00
Per W
4/ utom den här gången.
Inlägg #9: Postat: 2008-10-21 16:13:00
Jocke S
8 Tja, hittar man inte på egna formuleringar så får väl andras duga, särskilt om de är av en sådan lysande dignitet som i nr 3... Annars hittade jag en intressant sak om etanol, med den berörde förstås miljön och inte ytliga attiyder om den.
Laddar...