Målsägarbiträden agerar åklagare

Den här tråden diskuterar artikeln Målsägarbiträden agerar åklagare.
Inlägg #1: Postat: 2008-10-15 22:11:00
Jocke S
Intressant info för en juridisk okunnig. Så vem var målsägarbiträde i Beltranfallet, var det Dahlström-Lannes, bland alla andra roller hon tydligen hade?
Inlägg #2: Postat: 2008-10-15 22:30:00
arvidandersson
Dahlström-Lannes var bara allting utan att vara någon med rättens goda minne. Bodström var målsägarbiträde för barnflickan. Det är klart att Tomas Nilsson, Beltrans advokat, hade fullt upp med åklagare Ingela Svensson, advokat Ulla Johansson och advokat Thomas Bodström som motparter. Det brukar kallas för rättvisa på socialdemokratiskt nyspråk.
Inlägg #3: Postat: 2008-10-15 22:53:00
Sunny
Susanne: När jag som ensam 15 åring genomlevde rättegången emot min far var jag helt ensam. Jag skulle verkligen ha behövt ett biträde eller någon vuxen som jag kunde rådfrågat.Jag hade ju aldrig varit med vid någon rättegång o visste inte alls hur jag borde agera.
Inlägg #4: Postat: 2008-10-15 22:54:00
Sunny
Det blev så att jag under pauserna tittade på pappa för att få en igen kännande blick:han var ju den ende där vars ansikte jag kände igen.
Inlägg #5: Postat: 2008-10-15 23:14:00
arvidandersson
Vet ni föresten vad Thomas "Batong" Bodström ska ha betalt för sin insats i Götet? Svar: 164 302 kronor. Ulla Nilsson vill ha 171 608 kronor. Det är lika mycket som försvaret kostar. Åklageriet och polisens insatser ligger i miljonklassen. Det säger lite om rättssäkerheten i Tito-målet och vilka olika förutsättningar som parterna har att vinna sitt mål.
Inlägg #6: Postat: 2008-10-16 09:25:00
Ragnhild Blücher
När jag såg Tito sjunga Rigoletto på Gbgsoperan blev jag direkt tagen av denna lilla man, med den stora rösten. Han ser verkligen inte nordisk ut, men de som mobbar honom för detta borde skämmas. -Lundqvist, Dahlström, och Bodström är hyenorna i detta drama !
Inlägg #7: Postat: 2008-10-17 13:23:00
Daniel Wijk
Sunny: Ja, det behövs någon som hjälper målsägare. Men frågan är ju om det ska vara någon som är aktivt inblandad i själva rättsprocessen på det sätt som målsägarbiträde är idag. Jag tycker att domstolarna fungerade bättre innan den typen utav "extraåklagare" existerade.
Inlägg #8: Postat: 2008-10-20 10:38:00
Nick
Helt rätt Susanna, detta är ett rättsvidrigt förhållande där helt oavsett den juridiska skickligheten av de inblandade jurister bara mängden av inlägg MOT den tilltalade överväger argumenten FÖR den tilltade med upp till det dubbla. Hur kan detta fortgå utan att någon tillsynsorgan reagerar ??
Inlägg #9: Postat: 2008-10-20 12:35:00
Ragnhild Blücher
Just nu är det bland operahabituéerna "La clemenza di Tito" av Mozart, som snurrar i CD-spelarna. -Men visst liknar Tito scarface allt mer, och är han oskyldigt dömd så får han bli scarface !
Inlägg #10: Postat: 2010-07-12 20:18:00
Fredrik Ekdahl
Mycket bra beskrivning av den parodi som gemene man tror är "rättssäkerhet". Min motpart hade fått 3st målsägarbiträden och hon ville ändå byta inför HVR gbg nov2008. 2st sms var hennes traumatiska grund till att hon skulle ha 3st! målsägarbiträden. Iofs är hennes farfar kommunstyrelseman/mångmiljonär etc Hedin är farliga i gbg. Det vet tom fd polischefen P01.
Inlägg #11: Postat: 2010-07-14 00:51:00
Nettan999
#10. Fredrik: Vilken rättssäkerhet? När till och med åklagare går ut i media med att poliser förfalskar bevis Länk: dn.se så ligger Sverige minst sagt lite risigt till. Rättsväsendet i sin helhet är ett stort skämt
Inlägg #12: Postat: 2010-07-17 23:32:00
Fredrik Ekdahl

Ja, det har inte hänt mycket på den tid som förlöpt sedan den artikeln du länkade till trycktes.

Det är en kompakt mur av något som helt uppenbart ej går att rå på. Märkligt och frustrerande. Det är en "lyx" att vara ovetandes, inte helt olikt temat i filmen "matrix"...
Laddar...