Kapitalismen dödförklaras - igen

Den här tråden diskuterar artikeln Kapitalismen dödförklaras - igen.
Showing page 2 of 2: 1  2
Inlägg #21: Postat: 2008-10-15 08:26:00
Inger-Sofia
Uno Fastnade för dina sista raders ord."Om ni inte varit trogna i fråga om den ohederliga mammon Vem vill då anförtro er det som har verkligt värde"Detta är ord som tål att tänkas på Och kan appliceras ut På det som händer i vår värld Ekonomiskt materiellt som männskligt.Ett ensidigt tänk En fastlåsning av mammons styrande händer Ger stagnation i och till en världs utveckling.Det finns en inre hunger som tystas i sin linda Kvävd Av mammons tyngd Som fördummar och gör oss enögda.Så vi bara ser från ett håll och på kort sikt Hur okekonomiskt som helst.
Inlägg #22: Postat: 2008-10-15 08:26:00
Jocke S
17 Vad vet jag, du får fråga "Räddningsverket". Den officiella verionen är ju att rädda oss medborgare och sparare från kaos och förlust. Man får verkligen hoppas att inget extra går till de som är ytterst ansvariga för krisen, bankernas ledningar, i något land! Sedan finns ju historien i bibeln om "dansen kring guldkalven". Den verkar det religiösa USA helt ha glömt bort...
Inlägg #23: Postat: 2008-10-15 08:38:00
Jocke S
12 Nu är det ju inte bara ledningarna från "Freddy och Fanny" som är inblandade. Men ponera Lars Nilsson, att du skulle ha varit högste chef hos nån av dem här för, säg 2 år sedan. Hur skulle du ha resonerat? "Hö, hö, det här går ju skitbra, vi fortsätter på den vägen." Eller skulle du insett att, "va det här kan ju omöjligt funka i längden. Jag måste nog slå larm." Var skulle du ha stått Lars N? Dom har väl för tusan varken varit intelligensbefriade eller belagda med munkavle!? Jag skall berätta för dig vad som varit överordnat i deras medvetande: "Vi kör så länge det går." "Det amerikanska tänkandet", idag spritt över världen! Som haft sina fördelar, men där vi nu ser alltfler nackdelar. Bl.a. annat att inte se riskerna i tid. Kanske det finns anledning till mer offentlig global riskbedömning inför kommande kriser?
Inlägg #24: Postat: 2008-10-15 10:15:00
Jocke S
forts Som t.ex. klimatkrisen och/eller oljebristen vilken kan få förödande inverkan även på ekonomin. Det är tydligt att privat kapitalistisk kortsiktighet inte räknar med sådan faktorer, inte tillräckligt och hittills i alla fall. Och att det behövs globala övergripande politiska instanser med tvärvetenskaplig kompetens som i god tid kan upptäcka problemen. För en bättre gemensam global ekonomi.
Inlägg #25: Postat: 2008-10-15 10:45:00
Karin Holmberg
Det ÄR ju kapitalistvurmarna som är de värsta fanatikerna! Bra sagt det där av Gallagher, där han jämför med religionsfanatiker:
"Att argumentera med CMO och Lars liknar mer och mer att snacka teologi med en medeltidsbiskop, som vill behålla "den sanna läran" höjd i dunkel, för att kunna behålla tolkningsföreträde inför massorna."

Att föra en bra politik är att INTE hålla fast vid en ideologi. Utan att styra samhället så det blir bra.
Inlägg #26: Postat: 2008-10-15 14:09:00
Lars Nilsson
#25. Som brukligt är bland vissa kommentarer saknas all relevans till artikeln och förstås någon som helst kritik eller motbild. Istället blir det prat om kapitalistvurmare. Håhåjajaa.
Inlägg #27: Postat: 2008-10-15 14:18:00
Lars Nilsson
#23. Nu tror jag att bristen på civilkurage är rätt jämt fördelad mellan olika yrkesgrupper. Jag delar dock inte de svenska facken uppfattning om att man kan måste lägre krav på civilkurage när det gäller låg- och mellaninkomsttagare. Det var försvarslinjen framkom när facken skulle försvara att arbetstagarrepresentanterna godkännande av bonusar i exvis Skandias styrelse. Samma tugg repeterades av LO på frågan om varför inga anställda på ICA sagt något om att man bluffat med datummärkningen på kött i sådär en tjugo år.
Inlägg #28: Postat: 2008-10-15 14:32:00
CMO
#23 Det är inget "amerikanskt tänkande", det är mänskligt tänkande, välkänt och belagt sedan sextonhundratalets tulipan-bubbla Länk: en.wikipedia.org Som jag påpekat förut dock, den här krisen orsakades inte bara av en "bubbla" utan av ett antal samverkande faktorer som skapade en finansiell "perfekt storm". Huvudfaktorerna var: 1, politiska beslut som drev upp huspriser och skapade riskabla lån. 2, Ett enormt stort och växande utbud av pensions fonder orsakat av demografiska förhållanden i västvärlden. Detta skapade efterfrågan på investeringar, 3, nya komplicerade finansiella instrument som skapades för att möta denna efterfrågan, 4, nya redovisningsregler mark to market som förvärrade situationen för utsatta banker. 5. riksbankens vilja att stimulera ekonomin genom låga räntor samt det faktum att huslåneräntor är avdragsgilla.
Inlägg #29: Postat: 2008-10-15 14:36:00
CMO
Karin, om jag "vurmar" för kapitalismen så är det inte för att den är felfri utan för att det inte finns något bättre alternativ. Jag vurmar för demokratin av precis samma orsak. Vad gäller Gallagher så har ju han sina egna orubbliga trossatser.
Inlägg #30: Postat: 2008-10-15 14:45:00
Lars Nilsson
#29. Ber att få instämma.
Inlägg #31: Postat: 2008-10-15 14:51:00
CMO
#30 Beviljas.
Inlägg #32: Postat: 2008-10-15 15:59:00
Uno Hansson
#25/ Kapitalism innebär frihet för alla, att istället för att direkt konsumera upp alla sina inkomster, investera en del av inkomsterna för att i framtiden försöka öka sina inkomster. Detta görs troligen med förhoppningen att för all framtid öka sina möjligheter att kunna uppfylla alla sina önskningar; såsom ökad valfrihet och valfri mobilitet, och kanske att helt och fullt kunna uppleva optimal hälsa och ökat välbefinnande.

Att anklaga kapitalismen som sådan är väl i så fall helt befängt!!!
Det är när klåfingriga politiker inför vanvettiga regler som gör att även dem som inte har inkomster över för att investera, tillåts låna till sådant som istället för att ge framtida inkomster ger livslänga skulder med ränta på ränta som allt går överstyr. Plus det övriga som CMO påpekar!
Inlägg #33: Postat: 2008-10-15 16:20:00
Uno Hansson
Man kan dessutom vara lika mycket en smart kapitalist, genom att tillsammans med tiotusentals andra kapitalister runt om på planeten, som bedriver likartade tjänste-verksamheter med lokalt förankrad kundkrets, bilda "virtuella" paraplyorgan med Internet som ett gemensamt IKT-nav. Via paraplyorganet så görs det via nätet sedan teknikupphandlingar direkt från helautomatiserade lego- och OEM-förtag som helautomatiskt tillverkar och ”spårbundet” levererar de direkt monterbara delarna, fästelementen och oem-modulerna. Inom snar framtid bör detta kunna ske utan annan övrig mänsklig medverkan än för övervakning och underhåll vid behov. På så sätt bör investeringskostnaderna kunna bli de lägsta möjliga. En typisk sådan kapitalist är kanske bönder runt om i världen som har gårdsbutiker, golfbanor osv., och hundratals villafamiljer inom gång och cykelavstånd!
Inlägg #34: Postat: 2008-10-15 16:30:00
Uno Hansson
På så sätt går det att så långt som möjligt onödiggöra Wal-mart, Electrolux, ICA, Husquarna, detaljhandeln m.fl. för att eliminera så många kostnadskrävande mellanled som möjligt!
Inlägg #35: Postat: 2008-10-15 17:06:00
Uno Hansson
#33/forts... Bönderna kan dessutom sommartid när ladorna är halvtomma, upplåta någon loge eller motsvarande som monteringshall för att de hundratals villahushållen samordnat skall kunna byta köksutrustningar och inredningar där de monterbara delarna teknikupphandlas och avropas med paraplyorgantets logistik. De kan sedan roa sig med att "snäppa" ihop och själva installera utrustningarna.
Inlägg #36: Postat: 2008-10-15 18:05:00
Jocke S
27 Köttfärs? Skulle man inte hålla sig till frågan? Sedan är ju en anledning till höga poster och deras överdrivna arvoden att man har, påstås ha snarare, frågan är vad som utkrävts i USA större ansvar. Du kan väl inte jämföra de högsta bankcheferna med ICA-personal? Eller, kanske det förresten...?
28 Säkert 1600-talstänkande. Kan kanske vara dags att ifrågasätta bästföredatum även på detta...? Men även om du inte insett att detta 1600-tänkande förvandlats liksom tiderna och förstorats och förändrats av en mängd skäl som just i USA så gör jag det. Om vi inte sparar på resurserna överkonsumtion, du säger det själv fast inte rakt ut så blir det snart att återvända till den förhatliga nävgröten Lars Nilsson! Och bevisen ligger framför näsan på dig den dan du landar i USA, om du vågar titta!
Inlägg #37: Postat: 2008-10-15 20:44:00
Lars Nilsson
#36. Jodå, det går visst och jämföra civilkurage mellan bankdirektörer och ICA-anställda. Faktum är att man, trots Din tvekan, kan säga civilkurage är lika lite eller lika mycket förkommande i alla yrkeskårer och att egenskapen inte har med yrket att göra. Men om jag förstår Din uppfattning rätt enligt #23 så anser Du att man skulle kunna ställa högre krav på civilkurage på bankdirektörer i allmänhet och på dom i F&F i synnerhet än på alla andra yrkesgrupper.
Inlägg #38: Postat: 2008-10-15 21:01:00
Jocke S
37 Den där ICA-köttfärsen hade jag redan glömt men den verkar ha satt sina spår...Du råkade väl inte köpa den? Akta dig för Guds skull för råbiff, det kan bli allvarligt! Alltid färsk färs till råbiffen, ett gammalt Östermalmstips. Men som sagt, har ICA-peronalen felat så urskuldar det inte bankdirektörer. Och om jag får citera mig själv från nr 36 ungefär: höga poster, höga arvoden, större ansvar. Och inför kunders större tillgångar. Men OM du skulle ha drabbats av botulism pga ICA-köttfärsen så kan det hända att ansvarsfrågan kommit i ett helt annat läge! Men så verkar ju inte vara fallet, alltid en ljuspunkt i det dystra finanshöstmörkret!
Inlägg #39: Postat: 2008-10-18 11:35:00
Janne B
LARS / Dagens tråkiga nyhet låter så här // Försäkringskassan JO-anmäls av LO
LO:s juridiska byrå, JO-anmäler Försäkringskassan. Anmälan gäller svårigheter att kontakta Försäkringskassan och att det inte går att få veta vem som handlägger ett ärende//Klippt från sv Radios Hemsida// Heders åt LO som tar upp detta. Enligt förvaltningslagen ska alla myndigheter etc. vara lättillgängliga. Ändå kan det vara nästa omöjligt att hitta en E-post adress till Fogden, Skattemyndigheten, Apoteket osv. De tycks inte ha hajat vad som hänt de senaste 10 åren vad gäller elektronisk post. Jag kan inte ens få adressen till min läkare på Vårdcentralen. Men kan ringa en sköterska som ringer upp mig efter en stund. Det fungerar.
Inlägg #40: Postat: 2008-10-18 20:54:00
Jocke S
En annan paranoiker "av klass", och konspirationsteoretiker av något lägre klass, var Mac Carthy i USA i början på 50-talet. Han lyckades vända upp och ner på hela det amerikanska kommunistparanoida etablissemanget. Det är nästan så man känner hur historien, den paranoida, går igen i själva artikelrubriken här: Kapitalismen tål inte kritik, särskilt inte efter dessa pinsamma fadäser. Då kan densamma bli "dödföklarad"! Nåväl, i motsats till artikelns överlätande och förenklade budskap, så här säger Johan Schück i DN: "Felstegen inleddes redan på 1970-talet, blev större under Bill Clintons presidenttid på 1990-talet, och därefter katastrofala under George Bush!"
Showing page 2 of 2: 1  2
Laddar...