Liberalism och den sanna friheten

Den här tråden diskuterar artikeln Liberalism och den sanna friheten.
Inlägg #1: Postat: 2008-10-14 09:39:00
Inger-Sofia
Hej David Läser det du skriver/skrivit med stort intresse.Håller med dig om Att frihet,kärlek och lycka inte går hand i hand med det materialistiska/ekonomiska tillgångarna..Mycket mer om detta finns att säga.Men jag lämnar det därhän nu Kram
Inlägg #2: Postat: 2008-10-14 11:17:00
myrboa
Frihet kan aldrig dikteras av någon makt utifrån, för då är det inte längre fråga om frihet.Frihet kommer innifrån..som du skrev. Härligt David..din kreativitet flödar.
Inlägg #3: Postat: 2008-10-14 14:50:00
Daniel Wijk
Liberalism handlar ju inte om pengar, egentligen. Men många inom liberalismen bryr sig om pengar. Det har blivit en symbolfråga i många sätt. För mig är självbestämmande och rätten till ett privatliv utan inblandning från staten det viktigaste. Skattepolitik kommer som en avlägsen tvåa.
Inlägg #4: Postat: 2008-10-14 22:22:00
Uno Hansson
Jag förstår inte riktigt vad du menar med att det som du skriver är en kritik mot frihetsliberalismen som sådan. Det väsentliga med frihetsliberalismen är ju att de individuella negativa rättigheterna är inskrivna i varje lands konstitution. Gärna då även att barnen och kommande generationer har tillägnats rättigheten att det inte får ske någon skövling eller förorening av några nationella eller globala allmänniingar vatten, hav, luft, biologisk mångfald, regnskog, klimat osv.
Inlägg #5: Postat: 2008-10-14 22:26:00
Uno Hansson
Amartya Sen: Med negativ frihet menas att det inte finns några yttre hinder som gör att man inte kan förverkliga sina önskningar. Med positiv frihet menas att man har praktiska möjligheter att förverkliga sina önskningar.
Inlägg #6: Postat: 2008-10-14 23:01:00
Jocke S
Snyggt formulerat David B! Och resurserna räcker heller inte till för att alla skall få det dom vill av materiella ting. Hur mycket de än anstränger sig.
Laddar...