|
Inlägg #1: Postat: 2008-10-09 10:15:00
|
|
Jocke S |
Löjligt! Där kom det igen: T.o.m.: "Kvinnor är MINST lika kompetenta..." Osan fjäsk! Och från programmet Agenda där Karin Hübinette också nyligen hade budskapet, med visad skylt! att män är miljöbelastande, kvinnor miljövänliga! Sådan "kompetens"! Nu sist ansåg en man í Agenda från sin upphöjda och ohotade mansposition? att "om män inte frivilligt lämnar styrelser så"...! Man kan tycka vad man vill om kapitalismens mekanismer och konkurrens, men varför bara i styrelser? Varför inte i soptömning, vägarbeten, gruvor? Och varför inte "jämställt" i själva debatten och politiken? Så att mäns dilemma får lika mycket uppmärksamhet som kvinnors, och dessa lika mycket kritik som män? Och vilken vanlig man i styrelser skall lämna frivilligt? Skulle Lundborg gjort det? "Kompetens" innefattar även konkurrens i ett kapitalistiskt system, annars får vi kvotera 100 på allt. Inklusive könsmakten i kvinnosamhället: Den offentliga sektorn! JS. På båda könens villkor, för båda könens bästa.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2008-10-09 10:19:00
|
|
Jocke S |
F.ö. är åtminstone undertecknad INTE generellt imponerad av några i bolagens eller politikens toppar. Den upphaussade och överdrivna överskattningen av person på uppnådd position gäller de flesta, oavsett kön!
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2008-10-09 10:37:00
|
|
peter_ |
#1. Jocke, visst är det tröttsamt! Nej, kvinnor är inte minst lika kompetenta. Inte män heller. Kompetensen för det viktiga styrelsearbetet sitter inte mellan benen. Om man definierar vilka kompetenser som är viktiga så finns det en grupp människor som kvalar in. Hur könsfördelningen skulle vara i denna grupp är det ingen som vet. De som förmodligen är allra minst intresserade av att reda ut det är nog feministerna eftersom det tom är möjligt att kvinnor pga av trycket på politisk korrekthet kan ha gjort att kvinnor är överrepresenterade i dagens läge. Ingen vet. Att kräva 50 rakt av markerar dock idioti i frågan. Nu är den enda rimliga ordningen att ägarna bestämmer vilka de vill ska representera dem i styrelsen. Det är inget fel att undersöka om könsdiskriminering förekommer. Tvärtom. Det är däremot fel att utgå från att könsdiskriminering är orsaken till att representationen per kön inte är i jämvikt. Det är imbecillt, rent av idiotiskt.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2008-10-09 11:09:00
|
|
Jocke S |
3 Javisst, per automatik: "Könsdiskriminering"! Och ingår inte uthållighet i konkurrensen? Vi lever numera i resterna precis av ett könsrollssamhälle. Där män förväntades yrkesarbeta och göra karriär, för kvinnans/familjens skull. Alternativt ta hand om alla värsta skitjobben, så kvinnan slapp! Och vart tog påståendet: "Bakom varje framgångsrik man står en kvinna!" vägen? Motivationen är med all säkerhet, av ett antal olika skäl, större för män än för kvinnor, och INFÖR kvinnor, åtminstone fortfarande och på den nivån.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2008-10-09 12:38:00
|
|
Ragnhild Blücher |
Det finns inget osexigare än män utan makt, och har en kvinna petat bort en manlig chef blir han ännu osexigare. -Personligen skulle jag aldrig tända på en man som tjänar mindre än jag själv, men det är säkert bara jag som tycker!
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2008-10-09 12:42:00
|
|
Ragnhild Blücher |
forts:Skolexemplet är när Stig Malm petades bort från makten av några flickungar, varefter Stigs samtliga älskarinnor tröttnade på honom. -Håll i makten om ni vill pippa, gubbbar ;- !
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2008-10-09 12:52:00
|
|
Ragnhild Blücher |
Motsatsen är karlakarlar som Magnus Uggla, Hugh Hefner, Mikael Persbrandt, Fredrik Reinfeldt etc, etc. -Det är karlar som verkligen vågar dominera en kvinna, och resultatet blir popularitet och attraktionskraft !
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2008-10-09 14:00:00
|
|
Jocke S |
Vad skall man säga? Tja, den här länken kanske, forskning från amerikanskt universitet:
Lopez: "What is the most surprising finding from your study?" - "Even feministminded women are happier when their husbands take the lead in the breadwinning." Och de flesta kvinnor gifter som bekant inte gärna "ner sig"
Länk: slate.com
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2008-10-09 14:05:00
|
|
Nick |
Hur svarar man en demagog som har en win/win syfte med sitt inlägg: bekräftad av övervägande medhåll men också av övervägande mothugg eftrsom då betyder det att Sourze befolkas av mansgrisar med förlegat kvinnosyn och därmed har han rätt igen. Här har du en bekräftelse från mig: Din artikeln är en hög av på måfå ihopsatta feministiska paroler av den typ som kommer dagligen och tonvis från de flesta media outlets. Kompetens som en könsegenskap. Jag kommer från ett land där, framtill 1990, varenda företagstyrelse hade obligatorisk majoritet av medlemmar i kommunistiska partiet - en förutsättning för företagets existens. Landet existerar inte längre ...
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2008-10-09 14:31:00
|
|
Jocke S |
Här följer ett praktexempel på könskvoterat "jämställdhets"-hyckleri, och dess konsekvenser för demokrati. I maktens högsta boning riksdagen, allt ivigt påhejat av statliga jämställdhets-SVT utan allra minsta kritiskt tänkande. Hur Aktuellt efter sista valet kallade Vänsterpartiet för "mest jämställda parti" eftersom de hade 60 kvinnliga ledamöter! Här: Länk: sourze.se
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2008-10-09 16:15:00
|
|
Per W |
#8 Jag har flera par i min bekantskapskrets där kvinnan "gift ner sig" om man nu vill använda ett sånt uttryck. Vad sägs t ex om en kirurg som är gift med en brandman. Resten av kommentar #8 och resten av Jockes kommentarer är från en annan planet. Den offentliga sektorn? Den är kvinnodominerad vad gäller antal anställda där det bokstavligen är "skitjobb"man utför i servicehus bl a men knappast inflytandemässigt.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2008-10-09 16:21:00
|
|
Per W |
Tycker jag om kvotering? Nej, det är ingen bra lösning men om man påstår att kvinnor helst vill supporta sin "framgångsrike" man och bli försörjd så är jag beredd att ändra mig:-
Jocke verkar driva en "vendetta" mot kvinnor i allmänhet? Vad har hänt?
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2008-10-09 18:29:00
|
|
GunnarL |
12/ Per W, Visst är Jocke lite överfixerad vid frågor om feminism o.dyl. Men det han skriver i #10 är onekligen ganska betecknande för hur debatten förts och fortfarande förs: "Vänsterpartiet är mest jämställt eftersom de har 60 kvinnor". Underförstått - hade de haft 80 kvinnor hade de varit ännu mer jämställda! Och allra mest jämställt hade det naturligtvis varit med 100 kvinnor. Ser man inte skevheterna i ett sådant resonemang så är man både blind och dum i huvet.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2008-10-09 21:58:00
|
|
Jocke S |
Nu är ju räkning på den här nivån inte din starka sida GunnarL, vilket bl.a. det utdragna exemplet med presumtiva terrorister bland muslimer visade. Men att 60 kvinnor i V-partiet skulle vara mer "jämställt" än ca 50 av vardera kön i Soc.dem eller MP borde väl även du kunna inse det matematiskt felaktiga i? Eller? Konsekvensen blir de facto: Ju fler kvinnor, desto mer "jämställdhet"! Men kul du läst artikeln, alltid något!
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2008-10-09 22:03:00
|
|
CMO |
Det verkar som läsning inte är din starka sida Jocke... GunnarL håller ju med dig i det här fallet.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2008-10-09 22:06:00
|
|
Jocke S |
11 Visst förekommer det, även i min familj men det är välkänt genom forskning att det finns ett, av många könsfenomen här. Skall vi bara förneka dessa "när de inte ger feminism rätt", eller t.ex. att män av diverse anledningar är mest utslagna? Skall vi bara "tycka rätt"¨för att behaga "debatten"? "Vendetta", är du helt bakom flötet, jag kritiserar feminism i första hand! F.ö är jag inte ensamt medveten även kvinnor är det om skevheten i hela debatten och politiken, som är till nackdel för båda könen!
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2008-10-09 22:11:00
|
|
Jocke S |
15 Jaså, en till! "Läsning inte din starka sida?" Han kritiserar ju slutsatserna jag drar av resonemanget! Det är nämligen på hela slutet ett direkt citat från min artikel, mitt citat. Däremot har denne person glömt att sätta ut anföringstecken varför hela resonemanget och hans kommentar blir helt paradoxalt!
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2008-10-09 22:15:00
|
|
Jocke S |
Men GunnarL kan ju försöka förklara vad han menar. För mig är det rätt egalt, jag vet hans inställning sedan tidigare.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2008-10-09 22:16:00
|
|
CMO |
#17 Minst en av oss är tydligen dum i huvet.
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2008-10-09 22:23:00
|
|
Jocke S |
En av tre således, eller möjligen någon -sats? Men varför jämt överdriva? Man kan ha olika åsikter och värderingar och tolka fakta olika utan att för den skull vara "dum i huvudet". Vem som nu är det, enligt GunnarL:s favorituttryck...
|
| |