Inlägg #1: Postat: 2008-10-05 21:28:00
|
Diplomaten |
Det finns knappt några ekonomijournalister värda namnet i våra största dagstidningar. Förmågan att analysera vad beslut och rådande strömningar innebär för den ekonomiska utvecklingen lyser med sin frånvaro. Vet ni varför dom har benämningen Ekonomijournalister ? ;- Dom är ett Eko av varandra.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2008-10-05 22:04:00
|
Jocke S |
"Kan det bero på inkompetens eller överdriven beundran för de överlägsna bankledningarna?" Javisst, det är samma övermänniskosyn överallt, se på sportjournalisterna, eller musikförståsigpåarna, i idol. De som för tillfället är lite bättre eller i bättre form, eller har tur! haussas upp. Och pengarna för deras insatser än mer. Och strax under finns medlöparna, som t.ex. journalisterna vilka villigt håller systemen under armarna!
|
|
Inlägg #3: Postat: 2008-10-10 10:53:00
|
Uno Hansson |
Då planeten jordens totala BNP är 50 000 miljarder dollar, och världens totala finansmarknad är 2000 000 miljarder dollar. Av detta så utgör dirivatmarknaden 1400 000 miljarder dollar. Så när det då blivit så mycket "luft" i ballongen, så är det väl helt naturligt att den spricker förr elle senare. Jag vet inte hur det är, men jag läste någonstans att räntan ansågs vara andradirivaten av dirivatmarknaden! Dem som då har lån, har i så fall en lång väg att vandra för att kunna betala för den "luft" som bara försvann när bubblan sprack! Utan att få annat för besväret mer än att konstatera att alla dessa människor har blivit blåsta!
|
|
Inlägg #4: Postat: 2008-10-10 10:57:00
|
Uno Hansson |
... andradirivatan...
|
|
Inlägg #5: Postat: 2008-10-10 14:50:00
|
Jocke S |
Är inte BNP ett helt irrelevant mätmetod? Det tog jag upp för ett par år sedan här, att även åtgärder för att tillrättalägga fel eller olyckor ingår. Nu har konsumtionen också ingått, i USA! Ju fler led, desto högre BNP. Att det skulle gå så här anade jag redan när kommunismen föll. F.ö föreslår jag att det sista priset: "Ekonomipriset till Alfred Nobels minne," antingen ställs in i år, eller går till Wall street...kanske en minnésbyggnad eller nåt? "Kapitalismen, vi saknar dig!"
|
|
Inlägg #6: Postat: 2008-10-10 15:12:00
|
Jocke S |
Jag menar, finns det nån ekonomi att prisbelöna, och än mindre väl nån ekonomiteori? Möjligen mina föraningar då...Däremot finns det nog några tidigare ekonomipristagare som borde lämna tillbaka pengarna för usla teorier!
|
|
Inlägg #7: Postat: 2008-10-10 16:31:00
|
Ragnhild Blücher |
Journalisterna stoppar upp ett pekfinger i luften, och kollar nervöst åt vilket håll vindarna blåser. - Som vanligt !
|
|