|
Inlägg #21: Postat: 2008-09-26 21:38:00
|
|
Jocke S |
Och när man avfärdar faktiska miljöproblem som skyfflas över på T.ex. Afrika, medan som jag protesterar mot detta av
|
| |
|
Inlägg #22: Postat: 2008-09-26 21:44:00
|
|
Jocke S |
21 forts Datorkrångel Och när man som L.N. raljerande avfärdar faktiska miljöproblem, undanskuffade till Afrika, och någon som jag själv gör en stillsam protest mot detta avfärdande, men stämplas som "negativ" för denna protest, ja då blir man onekligen konfunderad. Var ligger felet? I ett förgiftat Afrika vill jag påstå. Och hos de som inte har begripit detta.
|
| |
|
Inlägg #23: Postat: 2008-09-26 21:57:00
|
|
Janne B |
För mig har ordet NOTORISK hela tiden betytt ALLTID men jag gjorde Sök på ordet och fann att notorisk oftast? används i min betydelse. Men här sker en betydelseglidnig i riktning mot "vanligt förekommande". Vilket då innebär att ordet är rätt svårt att använda just nu....
|
| |
|
Inlägg #24: Postat: 2008-09-26 22:20:00
|
|
Ragnhild Blücher |
Janne:Ordet "notorisk" används inom juridiken och politiken med en pejorativ lutning av ordet "känd". Eller på göteborgares vis: Robinson Crusoe e la notorisk ?- Avesst, han é la ökänd !
|
| |
|
Inlägg #25: Postat: 2008-09-26 22:28:00
|
|
Ragnhild Blücher |
forts. Bland socionomer är däremot den notoriske "Fredag" känd som ett historiskt socialfall. -Han gjorde ju en klassresa !
|
| |
|
Inlägg #26: Postat: 2008-09-27 00:28:00
|
|
Ragnhild Blücher |
För övrigt, så börjar Sverige bli notoriskt i den övriga västvärlden med avseende påå dubbelmoralen inom socialpolitiken. Vi har å en sidan rykte om oss att sakna fattigdom i Sverige, å andra sidan översvämmas riket av uteliggare och hemlösa som inte blir hjälpta av socialförvaltningen där främst feminister jobbar. -Har Sverige blivit ett feministiskt häxvälde, med dubbelmoralen och lögnen som rättesnöre ?
|
| |
|
Inlägg #27: Postat: 2008-09-27 00:46:00
|
|
Diplomaten |
Det vi ser Ragnhild är en effekt av den alltjämt pågående nedmonteringen av välfärdssamhället, det demokratiska fundamentet håller sakta men säkert på att vittra sönder pga av det nyliberala sura nedfallet. Herr Nilsson sitter på läktaren den liberala sektionen och applåderar.
|
| |
|
Inlägg #28: Postat: 2008-09-27 01:08:00
|
|
Ragnhild Blücher |
Diplmtn: När det gäller Lars Nilsson, så tror jag snarare att han är nationaldemokrat. En pseudo-korporativist med bristfällig helhetssyn i sina analyser, fast med en folkligt förankrad åsiktsbas. Vi konservativa högeliberaler inser istället, att en sund ekonomi utgår ifrån anställningsförmågan hos företagen. En arbetsgivare måtse uppleva sina lönekostnader som överkomliga i en kalkyl, och det kan endast ske om vi accepterar en naturlig klassfördelning i samhället. -Hjälp den som saknar läshufvud ner till verkstadsgolvet, och lyft upp den som har teoretisk läggning till styrelserummen !
|
| |
|
Inlägg #29: Postat: 2008-09-27 10:18:00
|
|
Inger-Sofia |
Hej Daniela.
Det stod klart i artikeln vad du ville belysa Och INGEN kan väl ens med bästa vilja i världen önska sig den ofriheten Som det innebär att måsta ha socialbidrag.Men ibland tvingar ju omständigheterna människor till att söka den hjälpen.Men om så människor är i ett underläge föranleder det inte arbetsledarna att inte ta ansvar för SITT arbetsområde.Meen Ju fler kockar o.s.v. och då går det ju alltid att skylla ifrån sig Du har mött kommentatorerna oavsett innehåll Sakligt och moget.Kram.Lycka till
|
| |
|
Inlägg #30: Postat: 2008-09-27 10:59:00
|
|
Janne B |
Bästa Inger-Sofia/ Tack för det inlägget. Söka socialbidrag är att undersökas grundligt en gång i månaden.Jag deltidsjobba med att utbet bidrag i 30 år och träffa aldrig ngn som trivdes med att bli utfrågad om nästan allt. "Söka socialbidrag är att vara Ofri"./ Om jag söker KBT bostadsstöd för pensionärer så får jag redogöra för en del saker en gång om året - lika för barnfamiljer. Kanske inte så roligt men inte heller kränkande. Men den som ansöker om socialbidrag kan tvingas visa upp alla slags papper en gång i månaden inklusive medicinska utlåtanden. Ty så säger lagen och regler från socialstyrelsen. /Det är mkt svårt att förstå varför folk som söker olika bidrag behandlas så olika. Att ha bostadsbidrag är helt accepterat sedan länge trots att jag kanske sitter i egen villa. Men socialbidragstagare har alltid ansetts som någon slags tiggare trots att det handlar om en svensk Rättighet, den sista länken i vår säkerhetskedja.
|
| |
|
Inlägg #31: Postat: 2008-09-27 12:00:00
|
|
Inger-Sofia |
Hej Janne.Respektlöshet i alla dess former får alla mina hårstrån att resa sig på kroppen :0 Det är inte lika lätt att klara sig idag Bostäder Byggs DYRA.Svårare att hyra för dem som inte har fast jobb Eller goda referenser.Att låna för dem Som vill börja på nytt som en gång befunnit sig på livets avigsida.Är näst intill en omöjligt.Det är så många dörrar som är stängda Tillbaka in till samhället För den som vill förändra sitt liv Jag har mött dem som försökt Svurit och lidit med dem Över trång och kortsynhetens uppvisade tryne Bland makt och beslutsfattare.Idag hamnar många i ett behov av bl.a ekonomiskt stöd Utan någon missbruksproblematik.Regler på regler,för regler och så en vända till för att inga missförstånd skall uppstå i regelverket Så måste det till nya regler För att förstå de regler man satt upp Regellabyrinterna är lätta att gå vilse i för alla inblandade..sen tillkommer ju de finstilta.Kram
|
| |
|
Inlägg #32: Postat: 2008-09-27 19:02:00
|
|
Heikki |
Hej Inger-Sofia och ni andra som har förstående för Danielas artikel, och stöttar henne. Jag är hennes sambo och det är pga mig hon skrev artikeln för att få igång en debatt. Som det verkar så lyckades hon! Och genom det så hoppas vi kunna hjälpa andra. Tack för mig
|
| |
|
Inlägg #33: Postat: 2008-09-28 05:29:00
|
|
Kent Katt |
Min mor träffade en person som hade erfarenhet av hur det var i Tyskland i och med att nazisterna tog över. Hon hade att förtälja att det känns likadant nu. Ta mig inte för en missntrop utan för den klarsynta perceptiva person jag är när jag nu skriver att det minst sagt bekymrade dagsläge vi har nu antingen negligeras av otaliga människor eller helt enkelt inte noteras av den stora skock människor som bräker när de skriver och talar.
|
| |
|
Inlägg #34: Postat: 2008-09-28 05:30:00
|
|
Kent Katt |
KORRIGERING AV TEXT FÖLJER.
|
| |
|
Inlägg #35: Postat: 2008-09-28 05:31:00
|
|
Kent Katt |
Min mor träffade en person som hade erfarenhet av hur det var i Tyskland i och med att nazisterna tog över. Hon hade att förtälja att det känns likadant nu. Ta mig inte för en misantrop utan för den perceptiva person jag är när jag nu skriver att det minst sagt bekymrade dagsläge vi har nu antingen negligeras av otaliga människor eller helt enkelt inte noteras av den stora skock människor som bräker när de skriver och talar.
|
| |
|
Inlägg #36: Postat: 2008-09-28 10:23:00
|
|
Janne B |
Ja bäste KK/ Mona tar nog över om ett par år men hon har nog inte de riktiga Hitlertakterna - hon gillar inte ens Nordkorea sa hon i radion i går. Så det blir nog ngn slags mittenpolitik framöver oavsett vad statsministern heter...
|
| |
|
Inlägg #37: Postat: 2008-09-28 10:58:00
|
|
Kent Katt |
Nog har vi en slags mittenpolitik nu också, Janne. En blandning av det sämsta med kommunism och det sämsta med fascism är ju en slags mittenpolitik...
|
| |
|
Inlägg #38: Postat: 2008-09-28 12:19:00
|
|
Janne B |
TÄNK att en sammanslagning av två så usla system har gett ett så strålande resultat ;-. Hurra för mittenpolitik socialliberalism!
|
| |
|
Inlägg #39: Postat: 2008-09-28 12:40:00
|
|
Kent Katt |
Janne, har du varit nere i din vinkällare nu igen?
|
| |
|
Inlägg #40: Postat: 2008-09-28 12:42:00
|
|
Janne B |
NEJ KK / Jag håller till på Ortens högst belägna lägenhet. Det är därför jag är så vidsynt och klok!
|
| |