Kärlek och kärleksliv

Den här tråden diskuterar artikeln Kärlek och kärleksliv.
Inlägg #1: Postat: 2008-09-19 11:40:00
Pia K
Det sak tydligen vara så att kvinnan ska vara svåråtkomlig, för annars kan hon beskyllas för att vara promiskuös kanske?
Och det vill väl knappast någon kvinna bli beskylld för.
Inlägg #2: Postat: 2008-09-19 11:41:00
Pia K
det ska tydligen vara....rättelse
Inlägg #3: Postat: 2008-09-19 12:17:00
Janne B
Tja Mats / Inte ens du lyckas varje gång! Men det är bara att komma igen!
Inlägg #4: Postat: 2008-09-19 12:47:00
Jocke S
"människan är den enda art som stundom under långa perioder ägnar sig åt monogami". Det där stämmer ju inte alls! En mängd både fåglar och däggdjur är monogama. Svanar och gäss t.ex, även en del småfåglar om jag minns rätt, medan andra är helt hämningslösa! Blamnd däggdjur såg jag senast för några dagar sedan att en amerikansk gnagare var promiskuös, en annan nära släkting var djupt trogen. Så det verkar vara tillfälligheter som fått arten att välja det ena eller det andra. Och hos männsikan finns som vanligt inga fullkomligt 100 regler på det här området. Heller.
Inlägg #5: Postat: 2008-09-19 14:20:00
mats hägglöf
KLIMAKTERISKA HUNDAR EXISTERAR EJ ! Samtliga däggdjur med undantag för kvinnan och elefanten är fertila fram till döden. Mannen får hjälpa till med barnuppfostran och hos elefanten är det farmor eller mormor som genom erfarenhet och visdom leder flocken till vatten och föda.Kvinnan hade en drivande kraft när människan blev i stort sett monogam - hon tillhadahåller ständigt sex. Monogami är ovnligt hos däggdjuren endat 5 - 10 , och de flesta däggdjuren har sex enbart för fortplantningens skull. Inom fågelvärlden är snedsprång utomordentligt vanligt och svanänkan/svanänklingen tar 2 - 3 år på sig innan den bildar ny familj och uppfattas därför felaktigt som ett föredöme. Läs gärna boken "Flugsnapparens vita fläckar " och Du får en grym inlick i verklighetn! mats hägglöf
Inlägg #6: Postat: 2008-09-19 15:44:00
Janne B
Arten Krogsvängare är inte särskilt monogama har jag sett!
Inlägg #7: Postat: 2008-09-19 16:08:00
Jocke S
Du skrev ju faktiskt "människan är den enda art som..." men som jag, och nu du själv, påpekar så stämmer det inte. Så det blir en bock just där. Men ämnet är intressant och det finns otaliga varianter. Ett genomgående tema är också att hanarna slåss om att få para sig med honan, från insekter till däggdjur. Och hos en del djur, så stöts de tonåriga hanarna bort! Elefanter och lejon är de jag känner till. Eller deltar de inte i uppfostran/försörjning. Men det finns fåglar där hanen tar hand om både kläckning och uppfostran. Simsnäppa, struts och pingvin t.ex. Leve mångfalden!
Inlägg #8: Postat: 2008-09-19 16:24:00
mats hägglöf
JOCKE S och andra medlemmar i Hjärngänget!Skrev felaktigt Järngänget tidigare. När Storspovshonan lägger sitt livs första ägg vet hon ej vad hon gjort och vid 4 lagda i maj månad återvänder hon till Södern.
Storspovshanen har genomgått en kemisk omvandling och försedd med ruvfläckar sköter han ensam framtagnigen av fågelungarna.Han sticker snabbt söderut och ungarna får själva klara motsvarande färd när det är dags.Att gökungen puttar ut värdfamiljens ungar ur boet och får därmed mera mat är även det en kemisk reaktion - gökungen har en lokal feberfläck i nacken och kyler den genom att trcka mot de nakna ungarna i boet. Javisst, ämnet är mycket intressant! Tack för att ni berikar min epistel med synpunkter!! mats hägglöf
Inlägg #9: Postat: 2008-09-19 22:56:00
Sunny
Pia: Det sköna med att bli äldre är att man skiter fullkomligt i vad andra tycker om ens privata liv. Jag lever som jag tycker att man ska leva men försöker inte påverka någon annan.Att spela någonting såsom monogam eller svårfångad har jag inte tid till.
Inlägg #10: Postat: 2008-09-19 23:02:00
Sunny
Mats: Det underbara med naturen är att man får lära sig nya saker hela livet!
Gökungen känner vi väl alla till men Storspovens ruvarvanor var en nyhet för mig! Annars finns det pappor som är storartade inom djurriket: tänk på alla pingvinfäder som troget o svältande vaktar sitt ägg medan honan äter upp sig!
För att inte tala om spindelhanar som blir uppätna direkt efter parningen av sin partner? Om jag vore spindelhane undvek jag nog sex??
Inlägg #11: Postat: 2008-09-19 23:11:00
GunnarL
#10/ Sunny, Så kan möjligen en hona tänka, men aldrig en ung hane! Nej, nej, för denna lilla njutning offrar vi gärna livet! Konstigt, irrationellt? Javisst! Men störst av allt är kärleken och för män är det ofta den fysiska biten - åtminstone i ungdomen. När man blir äldre förbättras tänkandet till att gå över från kvantitet till kvalitet - och i dag skulle jag nog inte gå i döden för ett nummer. Fast jag är inte riktigt säker.....:-.
Inlägg #12: Postat: 2008-09-19 23:22:00
Sunny
Gunnar: Det kan inte handla om kärlek här utan bara om sex!!Vid kärlek vill man nog behålla sin partner o inte hamna i magen som efterrätt??
Inlägg #13: Postat: 2008-09-19 23:24:00
Sunny
Laxar av båda könen söker som bekant upp barndommems kläckningsplats o så trotsar de allt för att kunna leka ,para sig o dö där! När de kunde varit glada laxar ute i havet! Nej detta är svårt att förså.
Inlägg #14: Postat: 2008-09-19 23:26:00
GunnarL
Sunny: Du har naturligtvis rätt! Men för en ung hane är det ibland lite svårt att skilja på kärlek och sex, eftersom underlivet ofta är lika aktivt som huvudet. Men visst har Du rätt!
Laddar...