USA: Allt lugnt i supermäklarnas sommarstad

Den här tråden diskuterar artikeln USA: Allt lugnt i supermäklarnas sommarstad.
Showing page 4 of 5: 1  2  3  4  5
Inlägg #61: Postat: 2008-09-21 00:00:00
CMO
#60 Nej det är lika bekant som att vanliga svenskar ofta är både okunniga och vänstervridna.
Inlägg #62: Postat: 2008-09-21 08:31:00
Jocke S
Det kan man kanske också instämma i, även om svaret missar min kommentar. Om man börjar med USA:s ledning så är det väl kanske typiskt att just Göran Persson blev imponerad av Bush:s kunskaper! Vilka lär vara ett ämne förs ständiga skämt i USA. Informationen om Iraks potentiella risker var ju felaktig, liksom kunskaperna i arabisk antropologi och kultur. Rsultatet blev onödig förstörelse genom USA och mer irakisk terrrorism. Och USA:s befolkning, kan den idag generellt skilja på Schweiz och Sverige? Nu tror jag naturligtvis inte att amerikaner i grunden är varken bättre eller sämre, eller dummare eller klokare än andra folk, europeer eller araber. Men det falerar något i själva systemet, eller kanske det är det geografiska läget? Och bildningsskillnaderna inom USA tycks större än i andra västländer. Särskilt om man betänker att det är ett land som genererar långt fler Nobelpristagare än andra.
Inlägg #63: Postat: 2008-09-21 08:43:00
Jocke S
Amerikanska vetenskapsmän levererar sedan länge både teorier och fakta på vetenskapliga områden. Miljö och klimat t.ex. Samtidigt så är USA.s ledning notoriskt negativ, ända tills problemen står för dörren. Och USA: folk, ja de bekymrar sig mest om bensinpriset Hillary Clinton i Texas som ändå är lägst i västvärlden! Är det inte så? Men visst finns okunnighet och fördomar även i t.ex. Sverige! Det är det jag skrev ovan: 50 "Men det lär nog dröja några år till innan majoritet, ledarskap och kapital inser att grunden för vår välfärd håller på att ta allvarligt stryk..." Människans relativa inskränkthet och dumhet är ett globalt problem. Men USA:s som är landet, med både mest pengar, vetenskap osv, borde gå i spetesn för förändring. I stället bromsar det ofta. Och väljer fel "actions", krig i stället för förändring. "Change" som nu Obama faktiskt säger.
Inlägg #64: Postat: 2008-09-21 08:48:00
Jocke S
Finns det något CMO kan hålla med om? Eller sitter den amerikanska nationalstoltheten för djupt? Liksom hos Patrick G det var den jag ville testa med mitt provokativa uttalande i 53. Bra artiklar, men för mycket föreläsande och för lite debatt i kommentarerna PG!
Inlägg #65: Postat: 2008-09-21 09:50:00
Jocke S
forts 64 Han sover förstås. Hela sourze verkar f.ö. ha gått i ide! Tänk om det är 9/11 som är orsak till finanskrisen ändå? WTC-krashen, som dessutom gav upphov till Afghanistan- och Irak-krigen osv? Och när jag framkastade det gamla påpståendet att "USA tjänar på krigen" så kom det ju protester just från CMO. Så vad kostar de utdragna krigen egentligen i reda pengar, och var tas de pengarna ifrån?
Inlägg #66: Postat: 2008-09-21 11:12:00
Per-Olof Persson
9/11 är en del av problemet eftersom centralbanken lyckades öka penningmängden med 20-25 från 2001 till 2004. Penningmängden ökar genom att belåningen i ekonomin ökar. Stat, människor och företag lockas att ta nya lån eftersom centralbanken som är ett planekonomiskt styrinstrument har fått möjligheten att sänka räntan i ekonomin. Enligt den amerikanska konstitutionen är enbart guld pengar och en dollar motsvarar en viss mängd guld. Politikerna har trots konstitutionen lyckats skapa ett system med fiatpengar. Fiat betyder "utav ingenting" och när bankerna lånar ut pengar skapar bankerna pengar utav ingenting och sätter in dem på låntagarens bankkonto. Nu finns det en möjlighet att skapa överbelåning hos stat, människor och företag. Faktum är att den mest fredsbevarande åtgärden är att införa guldmyntfot med hundraprocentiga reserver för bankerna. Med detta penningsystem är det omöjligt att bygga upp en stor krigsmakt genom att använda fiatpengar.
Inlägg #67: Postat: 2008-09-21 11:20:00
Per-Olof Persson
Systemet med fiatpengar är ett sätt att beskatta befolkningen utan att de vet om det. Det är därför som systemet är oerhört populärt bland politikerna. Med guldmyntfot gynnas de som har det sämst ställt genom att en ökning av produktionen sänker konsumentpriserna. Pengarnas värde ökar genom att det går att köpa mer för varje krona. Med ett system med fiatpengar kommer människor att beskattas extra hårt genom att de nya pengarna höjer konsumentpriserna. Människor vet inte om att detta också är en beskattning.
Inlägg #68: Postat: 2008-09-21 11:27:00
Per-Olof Persson
Ett system med fiatpengar gynnar de som först får tag på de nya pengarna. De som först får tag på pengarna eller är tidiga i kedjan är staten och de rika. Dessa gynnas genom att de kan använda de nya pengarna innan de nya pengarna har hunnit höja priserna. Nu kan staten och de rika köpa krigsmaterial, konsumtionsvaror, aktier, fastigheter etc innan priserna har stigit. De fattiga får tag på pengarna sist i kedjan, men då har priserna redan stigit långt tidigare. Det sker en förmögenhetsöverföring från de fattiga till staten och de rika.
Inlägg #69: Postat: 2008-09-21 11:40:00
Per-Olof Persson
Systemet med fiatpengar skapar konjunktursvängningar, spekulationsbubblor och överbelåning. Det riktigt stora problemet är att centalbanken sätter en låg ränta i botten av en konjunktur. Detta gör investeringsprojekt inom industrin lönsamma att genomföra som i normala inte är lönsamma. Den uppåtgående konjunkturen kommer att vändas till lågkonjunktur när dessa projekt visar sig var olönsamma. Avvecklingen av felinvesteringarna sprider sig till andra delar av ekonomin. Detta skapar arbetslöshet och svårigheter att betala tillbaka tagna lån. Detta skapar sjunkande förmögenhetsvärden hos banker och finansbolag samt likviditetssvårigheter. Mängder av lån blir värdelösa och detta är starten till en bank- och finanskris.
Inlägg #70: Postat: 2008-09-21 11:49:00
Per-Olof Persson
Ett system med fiatpengar skapar en spelekonomi eller en spekulationsekonomi. Detta beror på att pengarnas värde sjunker och att det är bättre att köpa tillgångar för pengarna. Detta skapar i sig själv stigande tillgångsvärden eftersom mer pengar jagar en konstant mängd tillgångar. Aktiemarknaden är ett specialfall eftersom systemet med fiatpengar till en början höjer företagens vinster. Företagen kommer att värderas till ett högre värde. När felinvesteringarna avvecklas sjunker i stället vinsterna och företagens värden sjunker kraftigt.
Inlägg #71: Postat: 2008-09-21 12:02:00
Jocke S
70 Just i det här fallet kan vi nog vara överens. Och effekten blir väl antagligen likadant med jättesatsningen på att lösa ut de dålig lånen? Vilket orsakade en iof sig önskvärd men tillfällig? återhämtning på aktiemarknaden. Men någon skall betala de här uppåt 800 miljarder dollar. Och någon gynnas mest av pengarna - antagligen finanskretsarna.
Inlägg #72: Postat: 2008-09-21 16:50:00
Patrick G
60/ det är väl inget mysterium. Och förresten tvivlar jag på att genomsnittssvenskan vet något mer än sin amerikanska motpart, eftersom Svensk media följer bara amerikansk mainstream-medias ledning. USA:s storbolagsägda mediakanaler har inget intresse av att adekvat informera befolkningen. Så enkelt är det. Avvikande meningar och djupanalys förvisas till INternet där det kan avfärdas som värsta konspirationstankar vilket tyvärr 911-hysterin bara förstärker.
Inlägg #73: Postat: 2008-09-21 17:03:00
Patrick G
Men en skillnad mellan USA och Europa är att här finns än så länge inte en så utbredd förakt för kunskap. Intellektuella kallas för elit numera i USA. Yrkestiteln professor är lika med vänstergalning i amerikansk mainstream-media. Visst lider mina alstrar av alltför stor längd och en föreläsande stil, men mitt huvudsyfte är att någonstans på svenska ska hela historien försöker skildras. Det är en enorm uppgift och givetvis alldeles bortom min egen kapacitet. Men ingen önskar mer än jag att det fanns flera analytiska alternativröster som lyckades komma fram i Sverige. Min fråga blir varför inte? Varför när något stort mediabolag som Bonniers nu lanserar en välfinansierad sajt som Newsmill är det kändisar och redan etablerade politiker och journalister dvs etablimanget som premieras?
Inlägg #74: Postat: 2008-09-21 17:06:00
Patrick G
Om folk i Sverige ska överhuvudtaget bry sig om avvikande åsikter krävs först att de legitimiseras av media- och makteliten. Det har jag insett och accepterat sedan länge och därför försöker jag nöja mig med Sourze läsare, som trots allt anstränger sig att läsa och hålla ett öppet sinnelag. Även min rabiata meningsmotståndare CMO fortsätter läsa och debatterar flittigt i kommentarspalterna. Det verkar inte läsarna på Newsmill ha tid eller ork med.
Inlägg #75: Postat: 2008-09-21 17:13:00
CMO
Rabiat moi!? Flittig sic moi!?
Inlägg #76: Postat: 2008-09-21 17:41:00
Jocke S
OK, "professorer vänstergalningar", jag anade att det var nånting, åt det hållet. Och visst är det ett problem att "vanligt folk" inte släpps fram i svenska media, där det också är rätt lågt i tak och rätt stor feghet inför makten.
Inlägg #77: Postat: 2008-09-21 21:55:00
GunnarL
#73/ Patrick G/ När du nu verkar vara medveten om att dina artiklar är för långa - varför kortar du inte ner dem? När jag gick på gymnasiet var det en mycket vanlig uppgift att korta ner artiklar från kanske 600 ord till max 150 ord utan att något väsentligt i artikeln gick förlorat, vilket ofta var ganska enkelt. Varför försöker du inte självsanera lite när du själv är medveten om problemet? Dessutom kan jag tillfoga att jag läser åtminstone första halvan av dina artiklar med stort intresse!
Inlägg #78: Postat: 2008-09-21 22:02:00
GunnarL
#65/ "Hela Sourze sover"? Jag sover inte! I dag har det kommit en rapport från två professorer på Lantbruksuniversitetet som pekar på vad jag har skrivit flera gånger och som Jocke S hånat mig för. Nämligen att ekologisk odling är miljöfientlig! 60 av normala skördar och betydligt högre utsläpp av kolpartiklar i atmosfären! Dessutom har ekonomipristagaren Stiglitz, riksbankschefen Ilves och finansministern Borg närmast citerat vad jag skrivit om behovet av kontroll av finanssektorn - något som dilletanten CMO mer eller mindre hånat mig för! Så, varför skall jag skriva på en sida som i stort sett domineras av okunniga idioter?
Inlägg #79: Postat: 2008-09-21 22:17:00
Jocke S
"Hånat dig för"? Jag har bara konstaterat din förenkling, och dina alltför snabba slutsatser, liksom när det gäller andra frågor! Så här svarar AnnMarie Dock Gustavsson doktor i växtodlingslära vid jordbruksverket i DN: "De ser bara ena sidan av problemet, att mer skörd binder kol. Men man kan inte lösa klimatproblemet genom att maximera, utan att väga in vad det kostar för hela systemet. Den lägre avkastningen för ekologisk odling är en nackdel ...å andra sidan är användningen av mineralgödsel till nackdel för det konventionella jordbruket av flera orsaker. För att framställa mineralgödsel går det energi."
Inlägg #80: Postat: 2008-09-21 22:26:00
Jocke S
Och det är bara en aspekt i denna lilla notis i DN Ekologisk odling är också en spjutspets, som forskar fram härdigare sorter, liksom biologiska bekämpningsmedel. Motsatsen gäller delvis i det extremkapitalistiska USA där användningen av gifter är gigantisk, av "marknadsmässiga skäl". Men så långt räcker väl inte "ditt egna tänkande". Eller att folk i U-länder skadas av växtgifter 50 mil enl FAO eller att man inte kan utrota malariamyggor genom DDT! Ingen är så snabb att idiotförklara folk här som Gunnar med L. Men trampa på du i klaveret bara. Utvecklingen går vidare, medan gråsossar och nyliberaler bekämpar varandra och resten av naturresurserna!
Showing page 4 of 5: 1  2  3  4  5
Laddar...