Inlägg #1: Postat: 2008-09-18 03:44:00 | |
Per-Olof Persson |
Den amerikanska krisen är troligtvis den svåraste sedan 1929. Om man jämför med boomen och spekulationsbubblorna i USA under 1920-talet: A produktionen ökade med 60 mellan juni 1921 och juni 1929, B centralbank och banker sänkte räntan under marknadsräntan, vilket var och fortfarande är sanktionerat av politikerna, C centralbank och banker får lov att skapa helt nya pengar utav ingenting, vilket var och fortfarande är sanktionerat av politikerna, D en ränta under marknadsräntan ökar efterfrågan på att ta lån i bankerna och bankerna skapar helt nya pengar vid utlåningen, vilket var och fortfarande är sanktionerat av politikerna, penningmängden ökade med 62 mellan juni 1921 och juni 1929, E när de nya pengarna kommer ut i ekonomin stiger priserna, men när det gäller konsumentpriserna maskeras inflationen genom att produktionsökningen är prissänkande.
|
Inlägg #2: Postat: 2008-09-18 04:02:00 | |
Per-Olof Persson |
F Inflationen sjönk med 2 mellan juni 1921 och juni 1929, om penningmängden hade varit stabil hade konsumentpriserna sjunkit med cirka 40 vid en produktionsökning på 60 , G Vad används de nya pengarna till? När de nya pengarna används stiger företagens försäljningsintäkter och vinster, detta beror på att företagen tar kostnaderna långt innan produkterna säljs och när det är dags att sälja produkterna är penningmängden i ekonomin större, vilket gör det möjligt att ta ut högre priser, H företagen värderas genom att de framtida förväntade vinsterna räknas samman och nuvärdeberäknas till nuvarande tidpunkt, nuvärdeberäkningen ger ett högt värde om räntan är låg, I det är dessa faktorer som gör att börserna kan svänga kraftigt upp och ner, det skapas enorma spekulationsbubblor i främst aktier men även i andra tillgångar.
|
Inlägg #3: Postat: 2008-09-18 04:10:00 | |
Per-Olof Persson |
J Banker och finansbolag är den situationen att tillgångarnas värde kan stiga kraftigt men också sjunka kraftigt i värde, däremot kan dessa bolags skulder däremot aldrig sjunka i värde, det som utlöser finans- och bankkriser är att dessa bolags skulder plötsligt kan bli större än tillgångarna, K dessa kriser kan inte uppkomma om penningmängden är stabil och om marknadsränta råder i ekonomin, L grunden till kriserna är att systemet är sanktionerat av politikerna, problemet är att marknadspriserna enbart kan ge rätt information om penningmängden är stabil, en guldmyntfot där penningmängden binds fast skulle ge rätt information åt marknadsaktörerna.
|
Inlägg #4: Postat: 2008-09-18 04:18:00 | |
Per-Olof Persson |
M Det som skedde i juli 1929 i USA var att industriproduktionen började sjunka, en ränta under marknadsräntan skapar kraftiga felinvesteringar inom den tunga industrin, den artificiellt låga räntan gör investeringsprojekt lönsamma som normala fall inte är lönsamma, när dessa felinvesteringar avvecklas uppkommer en konjunkturnedgång.
|
Inlägg #5: Postat: 2008-09-18 10:02:00 | |
Jocke S |
Jämförelsen med 1929 är ju intressant och inte oväntad men inte helt relevant ändå. För som någon skaldat: "Dvs information som är korrekt för en viss tid eller punkt i "rummet" ger ingen information om systemet som helhet över tiden." Idag är systemet kanske 1000 ggr större, med många fler faktorer inblandade, olja- och energi, miljö och klimat, internationella och politiska världshandelsaspekter osv. Det som är samma är spekulationssyndromet som utlöste fallet. 40 gick aktierna ner då enl. Wikipedia, vi är väl ungefär där nu jämfört med förra hösten...
|
Inlägg #6: Postat: 2008-09-18 10:18:00 | |
Jocke S |
Att det 1929 var fråga om en uppdriven aktiespekulation nämns inte alls här ovan, men i flera länkar. "Börskraschen 1929 berodde på alltför högt uppdrivna aktiekurser och utlöstes av att hela det internationella finansiella systemet gick överstyr i dåtidens globala skuldkris."
|
Inlägg #7: Postat: 2008-09-18 10:43:00 | |
Jocke S |
Sedan gick det i vågor fram till 1932, då aktiekursen var nere på en 1/5 av värdet. Och den hade inte hämtat igen detta förrän 1953! Men allting går ju fortare nuförtiden...
|
Inlägg #8: Postat: 2008-09-18 12:01:00 | |
Bad-Freddy |
Bra artikel !
Men är det slutklämmen på sourze eller newsmill som gäller ? |
Inlägg #9: Postat: 2008-09-18 12:39:00 | |
Per-Olof Persson |
Spekulationsbubblor, skuldkriser och konjunktursvängningar orsakas av samma fenomen, oavsett historisk tidpunkt och plats: Politikerna tillåter ett ekonomiskt system där banker och centralbank A kan sänka räntan under marknadsräntan och B bankerna tillåts att skapa helt nya pengar vid utlåningen. Dessa problem kan inte uppkomma vid guldmyntfot och hundraprocentiga reserver för bankerna samt att marknaden sätter räntan. Vid guldmyntfot med hundraprocentig reserv kan prisnivån konsumentpriserna priserna på spekulationsobjekt i ekonomin endast stiga om produktionen faller det blir mer pengar per vara. Aktier kommer att prissättas som obligationer, dvs i förhållande till aktieutdelningen. En börsuppgång kommer att innebära att pengar dras bort ifrån konsumtionen och att priserna sjunker på konsumtionsvaror. Stiger något i pris måste andra priser falla. En krona kan nämligen inte användas två gånger samtidigt.
|
Inlägg #10: Postat: 2008-09-18 12:52:00 | |
Per-Olof Persson |
Samma fenomen uppkom i Sverige 1986-1992, när bankerna tilläts att låna ut utan restriktioner. Når utlåningen/skulderna ökar ökar också antalet pengar i ekonomin. De nya pengarna användes till investeringar, konsumtion och spekulation. Detta skapade felinvesteringar inom näringslivet, höjda börskurser och höjda fastighetspriser, överskuldsättning och hög inflationstakt. Problemet är att människor kommer att använda de nya pengarna och det går inte att förbjuda människor att använda pengarna. Pengarnas värde sjunker vid en ökad penningmängd och människor försöker skydda sig genom att A använda pengarna så snabbt som möjligt och B använda pengarna till köp av sådant som stiger i värde, vilket innebär att priserna stiger ännu mer.
|
Inlägg #11: Postat: 2008-09-18 13:02:00 | |
Per-Olof Persson |
Globala skuldkriser kan enbart uppkomma om helt nya pengar skapas vid utlåningen. Vid fast penningmängd kan utlåningen aldrig bli större än sparandet, vilket innebär att det människor inte kan använda mer pengar än tidigare. Dagens globala skuldkris står USA själv för och detta beror på att politikerna vill öka de offentliga utgifterna utan att först öka skatteintäkterna. Problemet ligger i att grundlagarna inte begränsar politikernas möjlighet att spendera pengar. Idag tillåts politikerna att gynna alla särintressen för att få röster, men det finns inget hinder i grundlagen för politikerna att förstöra ekonomin.
|
Inlägg #12: Postat: 2008-09-18 14:05:00 | |
CMO |
Patrick, Rent stilistiskt tycker jag detta var mycket bättre än dina tidigare alster. Mycket luftigare och avslappnat än ditt vanliga tröttsammma staplande av slutsatser lånade från "Alternet", "Counterpunch" och allt vad de heter. Jag antar att du hämtat "inspiration" där även denna gång men det kändes mer som dina egna tankar. Sen fanns det en galghumoristisk ton till skillnad från den vanliga nattsvarta bitterheten. Och du skrev inte "neokonservativ kabal" en enda gång även om du föll tillbaka lite i den gamla stilen mot slutet. Besöket i USA verkar ha gjort underverk, kanske du fått lite perspektiv på tillvaron genom att lämna den svenska ankdammen för en stund? Fortsätt i samma stil men skär bort lite dödkött så att artikilarna blir 30-50 kortare.
|
Inlägg #13: Postat: 2008-09-18 14:15:00 | |
Jocke S |
Jag noterade också att "kabal" hade fallit bort. Annars såg jag ingen direkt skillnad, välskrivet och upplysande. Och långt. Nej jag tror att skillnaden ligger hos CMO själv. Det går inte att använda för mycket skygglappar, hur välmenande man än vill vara för det system som man fastnat för!´Faktum är nu klara: ekonomin har misskötts, och/eller fria marknadsystem utan kontroll fungerar inte längre i dessa tider!
|
Inlägg #14: Postat: 2008-09-18 14:19:00 | |
Jocke S |
Du blir väl inte gramse på mig nu CMO? Det var en form av komplimang...
|
Inlägg #15: Postat: 2008-09-18 15:03:00 | |
CMO |
Jag blir inte gramse på dig Jocke, bara lite utmattad ibland. Ungefär som en ensamstående mamma med en tjatig 4-åring.
|
Inlägg #16: Postat: 2008-09-18 15:31:00 | |
Jocke S |
Som jag då som ser Palin som en liten flicka som ber sin aftonbön? Men nog hade varit svårt att avfärda en beskrivning av det som gick snett på Wall street? Nu med facit på hand? Det vore dock högst intressant, vilket nämnts tidigare, med en klar redovisning från marknadsekonomisk/nyliberal synvinkel? What went wrong? And what to do now? Fast det är väl egentligen en omöjlig begäran... Och jag kan tillägga att jag är inte glad. Så här förbaskad och orolig var jag inte ens när Percy Barnevik höll på och tramsade och fortfarande gör!
|
Inlägg #17: Postat: 2008-09-18 19:59:00 | |
Patrick G |
8/Bad Freddy: Det är uttrycket vid slutet på Sourze som är det korrekt idiomatiska. Jag skrattade själv om hur fel det blev på Newsmill. Faktum är att mitt eget modermål lider av att skriva så mycket svenska.
|
Inlägg #18: Postat: 2008-09-18 20:11:00 | |
Patrick G |
12/CMO: Så trevligt med lite konstruktiv kritik. Texten var ursprungligen skriven för Newsmill och därmed den lite lättare stämningen och kortare längden. Det har tyvärr redan blivit uppenbart att Newsmill hellre tänker premiera kändisåsikter förre seriös dialog. Kanske jag blev till och med smittad av den oseriösa tonen därhemma i USA, där även aktiemäklare kör galghumor istället för att slänga sig från fönstren som 1929. Jag har ju sedan länge förstått att vill jag bli riktigt populär behöver jag bara fördumma texterna, skriva knappt 300 ord och betona egna åsikter över välgrundade fakta, mao blogga. Men det är så trist att skriva så och ännu tråkigare att läsa. Jag är rätt nöjd med min lilla trogna läsekrets på Sourze och söker inte någon större uppmärksamhet i övrigt.
|
Inlägg #19: Postat: 2008-09-18 20:15:00 | |
Patrick G |
Förresten var jag också i Västra New York och åkte tåg genom delstaten tillbaka till New York. Riktigt trevligt att åka längs Eriekanalen. Passade på att besöka det lilla samhället där jag växte upp som småbarn också och kontaterade att renoveringsförsöket på Main Street blev ett misslyckande. Kanske jag ska lägga upp de sorgliga bilder på en typisk amerikansk Main Street på Flickr, så at alla kan se varifrån min patos kommer från. Jag är ju också förbannad, på hur mitt hemlands framtid har förstörts på mindre än tre decennierna med marknadsliberalerna i makten.
|
Inlägg #20: Postat: 2008-09-18 22:27:00 | |
GunnarL |
#15/ Det var en tjusig och väl motiverad kommentar CMO!
För övrigt måste det vara ett elände att vara troende marknadsliberal i dag, när det oreglerade kapitalistiska systemet får bekänna färg! De som får betala är som vanligt småfolket, medan bovarna i dramat lyfter rekordbonusar! Noterade också att Condoleeza Rice i dag höll ett inspirerat anförande om att man måste se upp med Ryssland och inte släppa in dem i internationella samarbetsorganisationer - ett ganska löjligt grepp, när USA:s ekonomi håller på att braka ihop totalt. Men det är ju ett urgammalt knep att när det går åt skogen på hemmaplan så försöker man vända uppmärksamheten mot någon "yttre fiende". Den nuvarande administrationen med Bush i spetsen har på åtta år lyckats skada USA på ett näst intill otroligt sätt! Misslyckade krig, totalt misslyckad ekonomisk politik och ett goodwillnederlag på internationell nivå som saknar motstycke! Och detta trots att han gått på Harvard - pappa köpte nog examen?. |
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.