|
Inlägg #1: Postat: 2008-09-14 00:39:00
|
|
GunnarL |
Vad är skillnaden mellan Lissabonfördraget och det nu gällande Nicefördraget? Det är en ganska väsentlig fråga när man kräver folkomröstning om det först nämnda. Jag har frågat en gång tidigare men inte fått något svar. För jag kan väl aldrig tro att Du menar att vi skall lämna EU? Är Du förresten den där centerpartisten som fuskade så enormt med reseräkningarna till Bryssel för några år sen?
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2008-09-14 12:39:00
|
|
Ragnhild Blücher |
Mitt recept för ett optimalt EU, är att dela upp unionen i fyra delar. En väst, en öst, en syd och en nordsektion, som endast i livsavgörande frågor måste vara helt enig. -I övriga mindre frågor, kan de skilda levnadsvanorna och preferenserna vara sektionsindelade och skiljaktiga från kommissionen !
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2008-09-14 12:41:00
|
|
Jocke S |
Jag tror det är bättre att dela upp i regioner, vilket även diskuterats. Folk är mer splittrade än i fyra väderstreck!
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2008-09-14 12:43:00
|
|
Ragnhild Blücher |
Förvisso, men den stora majoriteten är lokalvarelser med låg tolerans för internationalisering. Detta gäller i samtliga länder, och fofolket är sig likt i nationalfrågorna.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2008-09-14 12:50:00
|
|
Ragnhild Blücher |
forts: vi mötte en grekisk "Sven-Olle" på Korfu 1972, som hette Stavros. Hans stående replik var: "forreners onnly stay too veeks, then go hom to your canntry. Anderstood ?" -Främlingar var således endast välkomna i två veckor, och sedan förväntades man återvända hem ! man känner igen resonemanget ifrån Sjöbo
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2008-09-14 13:01:00
|
|
Jocke S |
5 Mjaha, nu är vi inne på ditt specialintresse visst...Men folk i Europa är numera ganska upplysta och uppblandade. Däremot är de ofta känslomässigt rotade i sin "heimat". Norrland, Bretagne, Kosovo, Katalonien osv, osv, ofta med vissa antipatier mot centralregimen. Din väderstrecksbaserade gökindelning "norregök" osv tar inte tag i detta. Men du kanske vill bli av med "ovälkomna gökungar"? :-
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2008-09-14 13:21:00
|
|
Ragnhild Blücher |
Jocke:Låt oss kalla det för politiska väderstreck, levnadvanor och kvinnosyn. Det råder knappast någon samstämmighet i dessa avgörande frågor, och en sektionsindelning är alltmer påkallad i unionfrågan. - Sektionen inkluderar givetvis ett antal regioner, och denna indelning bör genomföras långsiktigt !
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2008-09-14 13:40:00
|
|
Jocke S |
Dessutom skulle då norr bli rätt litet, medan öster skulle bli väldigt stort förmodar jag du har tänkt dig. Eller var skulle gränserna gå? Å andra sidan så har de visst slutat göka i öster, Rysslands befolkning sjunker. Möjligen beroende på manssynen om uttrycket tillåts - de bara dör, ingen bryr sig. Och mitt i skulle förstås gökurslandet själv, Schweitz, stå utanför. Jag tycker vi delar upp oss i världsmedborgare i stället, och så tar jag hand om det övergripande styret...
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2008-09-17 09:50:00
|
|
madamehussein |
Har du några specifika punkter du kritiserar, och har du några källor att stödja dig på? sluta polemisera.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2008-09-17 09:55:00
|
|
Jocke S |
9 Vad, eller vem, syftar du själv på?
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2008-09-19 21:51:00
|
|
Hans Nilsson |
Europaparlamentets ledamöter får upp emot 150.000 kronor i månaden för att betala assistenter och kontorshjälp. EU parlamentets revisorer har skrivit en rapport om missbruket av dessa pengar. Rapporten hemligstämplades genast. Enligt rapporten ska vissa ha anställt familjemedlemmar, andra uppge att de betalar till firmor som inte existerar.
Läs mer på den brittiske liberaldemokratiska parlamentledamotens Chris Davies hemsida:
Länk: chrisdaviesmep.org.uk
|
| |