Uppståndelsen, vad innebär den?

Den här tråden diskuterar artikeln Uppståndelsen, vad innebär den?.
Inlägg #1: Postat: 2008-09-13 18:14:00
Uno Hansson
Finns det inget behov av mat och dryck, och att livet för var och en är en evig personlig utveckling, så finns det rimligen ingen energiomvandling, alltså ingen vätefusion osv. Finns ingen exergiförbrukning så finns det ju ingen entropi, värmedöd eller rätt och slätt död; så finns heller ingen gravitation och begreppet tid blir ju då meningslös eftersom det gäller evigheten. När det gäller "Vid uppståndelsen taga män sig icke hutrur, ej heller givas hustrur åt män" så kan det naturligtvis tolkas som man kanske lätt gör i denna världen. Men om inga barn är beroende av föräldrar; om sex inte leder till graviditet och socialt beroende, om det inte finns någon som helst risk för hiv eller andra sjukdomar, om ingen har någon anledning att bli svartsjuk, och finns det inte susningen av våldtäxter, så blir ju alla sexuella - och andra intima utbyten totalt befriade från alla tänkbara restriktioner! Eller...?
Inlägg #2: Postat: 2008-09-13 18:43:00
Uno Hansson
Det blev väl lite slarvigt språk på vissa ställen i texten: ... meningslös eftersom det gäller evigheten... bör ersättas med ... meningslös; det gäller ju evigheten! ... och andra intima utbyten... vill jag ersätta med ... och andra intima umgänges- och samvaruformer ...
Inlägg #3: Postat: 2008-09-13 18:46:00
Uno Hansson
Puh... samvaroformer...!
Inlägg #4: Postat: 2008-09-14 00:27:00
Sunny
Ja man kan ju undra......
Inlägg #5: Postat: 2008-09-14 09:08:00
Janne B
Även jag har gått i söndagsskola, som då var en väldig folkrörelse med hundratusentals barn.Där fick man lära sig sjunga långt innan man lärde sig läsa. Vi tränade in Julspel som vi bjöd in föräldrarna till.Där var tomtar och troll men även Lucior och Jesusbarn i krubba.I söndagsskolan lärde vi oss om främmande länder flera år innan vi läste geografi i fjärde klass i folkskolan.År 1948 kom det en svart man från Afrika och hälsa på oss, då man fortfarande sa neger. Han hade gått i skola som svenska söndagsskolebarn betalt.
Inlägg #6: Postat: 2008-09-14 09:38:00
Janne B
Inte ens som barn trodde jag på en fysisk Himmel ovan där.Jag har heller aldrig trott på kroppars fysiska uppståndelse.Men jag kan tänka mig att Universum har sin Skapare och jag ar starka upplevelser av Jesus.Jesus talade om ett Rike i människors hjärtan. Om att bygga rätt och rättfärdighet här på jorden. Men han uttryckte sig även mer poetiskt. / Muslimerna talar om Paradiset i stället.
Inlägg #7: Postat: 2008-09-14 22:22:00
Sunny
Problemet för mig är nog att jag redan är i Paradiset?Så länge jag får leva här i min ljuvliga trädgård med mina stora familj o mitt egna bibliotek samt får behålla mina 2 underbara gubbar så kan jag inte ens fantisera om någonting underbarare.Vad mera skulle ett paradis kunna ge mig????
Inlägg #8: Postat: 2008-09-16 00:56:00
Per-Olof Persson
Tanken på himmel och helvete påträffas för första gången i zoroastrismen. Denna religion haft ett djupt inflytande på judendom, kristendom och islam. Zoroastrism eller mazdaism efter guden Ahura Mazda, är en av världens första monoteistiska religioner. Underordnade Ahura Mazda finns två "andar": Spenta Mainyu och Angra Mainyu, den gode respektive den onde anden. Genom sitt tänkande, sina ord och sina handlingar väljer människan mellan dessa två motsatser. Beroende på hur människan levt hamnar hon/han efter sin död i paradiset eller helvetet. Zoroastrismen var statsreligion i det persiska riket och påverkade judarna på 500-talet f.kr. att skapa en monoteistisk religion. Krigsguden Yahova, som ansågs ha mänsklig gestalt, blev den enda guden. Zoroastrismen ansåg att guden Ahura Mazda skapade människorna i en trädgård. Det blev ursprunget till Bibelns Paradis.
Inlägg #9: Postat: 2008-09-16 01:19:00
Per-Olof Persson
Fysisk uppståndelse på den tredje dagen är vanligt i sagor om gudar. Solgudarna Helios och Mithra dog och uppstod på den tredje dagen. Mithra hade 11 följeslagare "lärljungar". Helios avbildas med en solkrans "Jesus aura". Frälsning förekom i många religioner och detta innebar till en början att skördarna skulle bli goda och att människor skulle räddas från svält. Det var vanligt att en ung man offrades på våren vid sådd, för att "frälsa" människorna från svält. Senare uppstod tanken om att individen skulle "frälsas" från det onda. Till en början var Jesus ingen fysisk person utan en person som kom ned från himlen för att åter stiga upp till himlen. Jesus blev en fysisk person först år 150 och då skedde brytningen med den judiska sekten Esseerna. Efter det tredje judiska upproret mot romarna omkring år 130 blev det ohållbart att förknippas med judarna och judarna förföljdes av romarna dock inga kristna vilket är propaganda.
Inlägg #10: Postat: 2008-09-16 01:22:00
Per-Olof Persson
När kristendomen blev statsreligion i det romerska riket på 300-talet var man tvungna att "rätta" till en del misstag. Nasaret hade aldrig existerat som stad och därför byggde man en sådan stad. Jerusalem blev helt förstört av romarna och en helt ny stad byggdes efter upproret år 130. Men platser som Golgata finns ändå konstigt.
Inlägg #11: Postat: 2008-09-16 10:19:00
Janne B
Tänk att vi äntligen funnit en man som har hela sanningen utan ett enda frågetecken.;-
Inlägg #12: Postat: 2008-09-16 10:33:00
Ragnhild Blücher
Mats Hägglöf påstår att det inte pippas i himlen, men sanningen är att det inte görs några barn där. -Däremot jökas det i himlen, för det har Herren sagt till mig !
Inlägg #13: Postat: 2008-09-16 14:34:00
CMO
#11 Jupp! :-
Inlägg #14: Postat: 2008-09-16 17:30:00
Janne B
Ragnhilds kunskaper om evigheten tycks ännu mer imponerande.Lyft gärna på locket ämmu mer!
Inlägg #15: Postat: 2008-09-16 17:42:00
Ragnhild Blücher
Janne:Herren och jag har för kristliga samtal i snart ett sekel, och han anpassar sig som bekant till bedjaren. Till mig som snart ska gå hädan, har han försäkrat att livet i himlen blir en evig njutning. - Den kristna själen får den njutning den behöver i himlen, ty alla prövningar äro redan avklarade !
Inlägg #16: Postat: 2008-09-16 17:48:00
Janne B
Fortsätt du på den väg som till Himla bär. / Jag har med största intresse läst "Kristens resa" som är en synnerligen äventyrlig resa till Jerusalem på Sions höjder. Jag har läst den i olika upplagor. En är skriven med gammeltyska bokstäver."Ingen hinner fram till den eviga ron som sig ej eldigt framtränger".
Inlägg #17: Postat: 2008-09-16 18:15:00
mats hägglöf
Herrens besked till Ragnhild Blücher om att det gökas i Himlen gläder mig ofantligt.De om skrev Bibeln trodde även att jorden är platt; man får acceptera en del klavertramp! Förresten, när jag nyligen plöjde Bibel 2000 fann jag, at ordet själ ej mera används.Exempevis heter det numera: " Vad hjälper det en människa om hon vinner hela världen men dör " tidigare: ..men förlorar sin själ. Jag befinner mig i en bekväm begravningsålder och därför är jag nyfiken på nästa halvlek!

Mats Hägglöf
Laddar...