Värdelösa skyltar om förbud på SL

Showing page 1 of 3: 1  2  3
Inlägg #1: Postat: 2008-09-09 17:50:00
Janne B
Tacka vet ja bussen mellan Vedum och Larv.Där är det lugnt och med strålande utsikt öve slättens dignande skördar. Goa hälsningar!
Inlägg #2: Postat: 2008-09-09 19:59:00
Jocke S
Jaså, dom har jag inte sett! Däremot lyckas jag 3 ggr av 4 att ta in hunden i härför avsedd vagn. Sedan borde de ha en parfymfri vagn, och kanske en för 50? Eller kanske ännu hellre föbud för 50-? Eller?
Inlägg #3: Postat: 2008-09-09 20:57:00
Janne B
Det borde vara förbud för människor att åka i de otäcka tunnelvagnarna. Snabba spårvägar ovan jord i form av bilstora datastyrda vagnar- det är framtiden.
Inlägg #4: Postat: 2008-09-09 22:15:00
Karin Holmberg
Hej på er. Visst kan man se det som ett gott försök då till exempel SJ inför "tysta vagnar",
men grejen fallerar ju då de överbokar tågen ständigt och folk som inte planerat sitta där, sitter där.
Helt plötsligt så får de som valt en tyst vagn sällskap av en skränig barnfamilj eller nåt.
Det är väl det jag reagerar på.
Samt att de där mobilförbudsskyltarna verkar vara fullständigt värdelösa.
Visst, ett gott försök.
Men ingen bryr sig ju!
Inlägg #5: Postat: 2008-09-09 22:18:00
Karin Holmberg
Jag tror att det kanske inte framkom i artikeln att jag inte är nonchalant mot de som har behoven,
det är mer det att skyltarna blir så värdelösa då ingen bryr sig som sagt.
Inlägg #6: Postat: 2008-09-09 22:22:00
Karin Holmberg
Jasså, sourze har kvar det här nya trista kommentatorssystemet!
Vi bör ha praxis att svara direkt på varandra och inte gå vidare i inläggen,
så man slipper klicka sig vidare i svar på specifika inlägg.
Jag får så ont i ryggen av allt klickande.
Och det blir så oöverskådligt, som sagt.
Inlägg #7: Postat: 2008-09-09 23:28:00
Janne B
Nonchalant är du säkert inte. Frågan är hur många skyltar som vi klara av att uppmärksamma. Vissa gathörn och vägsträckor är nedlusade av tavlor som vi borde läsa noga och besinna.Men våra sinnen hinner inte med./ Jag försöker bedöma tillåten hastighet med hjälp av vägbredd, vägren osv. hastighetstavlorna ser jag sällan...
Inlägg #8: Postat: 2008-09-10 00:39:00
Karin Holmberg
Nä, just det. Folk lägger inte ens märke till allehanda skyltar. Det var min poäng.
Hm de har iallafall gjort kommentatorsrutorna behändigare, Här på sourze, med mer läsarvänlig text och inte så FASLIGT mycket blink.
Har de lyssnat på mig? :-D Jag kommer nämligen in via Opera där jag installerat bort "allehanda blink och popup" och det är väldigt trivsamt om jag kan komma in på sourze även med kommentarer och inloggning via Opera

Alltså har vi bara i Sverige så här extremt mycket skyltar med förbud och avsedda platser, vagnar och tåg för olika behov.
JAG vill TILLÄGGA att jag TYCKER DET ÄR ETT GOTT FÖRSÖK. Verkligen, INGET ANNAT!
Men som sagt, är det bara i Sverige vi har så här mycket skyltar.
"Vagnar avsedda för familjer""Tysta vagnar""Vagnar med mobilförbud på tunnelbanan alltså!""Vagnar för djur""Barnvvagnsvagnar-där kan det för övrigt vara bra att vara om man har mycket packning""Vagnar där de som vill ragga ska sitta"Yes, de har avsatt de främsta och bakersta...
Inlägg #9: Postat: 2008-09-10 00:40:00
Karin Holmberg
...vagnarna på t-banorna för raggningsbenägna. Ett seriöst försök från SL men jag vet inte hur utfallet varit med det?
Inlägg #10: Postat: 2008-09-10 11:08:00
mafe
1 - SL:s "mobiltelefonsförbud" är avskaffat sedan länge.
2 - I USA har de också löjligt mycket skyltar. "Förbjudet för barn under 17 år att bada ensamma i swimmingpoolen utan föräldrars tillsyn" ex.
Inlägg #11: Postat: 2008-09-10 14:10:00
Jocke S
I nr Australien fotade jag en skylt vid en badsjö. Om förbud att bada utan överdel på bikinin, om man var tjej alltså. Ingen multikul-turism där inte!
Inlägg #12: Postat: 2008-09-10 14:59:00
Ragnhild Blücher
Jocke: Man har badat topless i Frankrike, Spanien, samt Italien utan minsta bekymmer. Men när vi hamnade på Rhodos så var det slut på det roliga, och vid Istanbul var lynchningen inte långt borta för oss barbröstade. -Endast västra medelhavet är kompatibelt med svenska seder !
Inlägg #13: Postat: 2008-09-10 15:29:00
Karin Holmberg
mafe:"1 - SL:s "mobiltelefonsförbud" är avskaffat sedan länge."
Jasså! Är förbudet till och med avskaffat? Höjden av nonchalans med sina egna uppsatta skyltar i så fall, från SL:s sida! :-o

Jag tycker man borde ha stora varningsskyltar om mobiler på alla t-banor istället,
för förutom den starka mobilstrålningen JUST i t-bana och tåg, så är det ett DJÄVLA gissel för medtrafikanter.
Man kan ha samma varningstexter som på cigarettpaketen.
För di facto, så vet man ju inte vilka effekter som strålningen kan ge på oss människor. Att strålningen är stark räcker väl som ett konstaterande. Att folk mår dåligt och är elallergiska räcker väl också som ett faktum att hänsyn borde tas.

Kanske är mobilförbudsskyltarna trots allt inte HELT VÄRDELÖSA?
Det vet jag inte.

Kanske mobiltelefonerandet skulle vara ÄN STÖRRE om skyltarna inte fanns?
Inlägg #14: Postat: 2008-09-10 15:33:00
Karin Holmberg
Dessutom är det extremt störande med mobiltelefonister som pratar med en hel vagn, då de mobilpratar.
Man borde kunna formulera sig på "påminnande skyltar" om den störning högljutt talande kan ha för medtrafikanter,
precis som man erinrar om starka parfymdofter.
Detta skulle vara bättre än de där mobilförbudsskyltarna som nonchaleras.
Tror iallafall jag!
Inlägg #15: Postat: 2008-09-10 15:47:00
Jocke S
Som den skyltoman jag är, kunde jag inte låta bli att sno följande godbit på båten mellan Sulawesi och Java i Indonesien: Övers fr engelska: "Snälla hjälp! Kasta inte följande i toaletten, bla, bla, papper tampisar mm...inte metall, glas, trä, plast, kläder, skodon! footwear och andra föremål som kan skada systemet...." Några kul-turister har på skylten lagt till diverse andra lustigheter om "hästar och cyklar". Kan någon slå detta?
Inlägg #16: Postat: 2008-09-10 15:47:00
Jocke S
Ursäkta jag delvis lämnar ämnet Karin. Men de tb
Inlägg #17: Postat: 2008-09-10 15:49:00
Jocke S
Ursäkt att jag delvis lämna ämnet Karin, men det blir ju ändå kanske en berikande multikulturell jämförelse och mellan olika trafiksystem!
Inlägg #18: Postat: 2008-09-10 16:07:00
Janne B
Jocke -jag har en anhörig som har fastighetsansvar. Hans devis är// Allt som passerat genom kroppen är tillåtet att spola ner i toaletten/ Inget därutöver !
Inlägg #19: Postat: 2008-09-10 16:10:00
Janne B
Ragnhild/ Vad händer i västra Medelhavet om en dam har en väl tilltagen BH/Överdel men har råkat glömma underdelen. Får hon underliga blickar då eller spö?
Inlägg #20: Postat: 2008-09-10 16:42:00
Ragnhild Blücher
Janne:Vi vanliga badgäster vill inte skylta med våra underdelar, utan endast bli jämnbruna över bysten.Därmed faller din retoriska fråga på eget grepp. -Leve västvärlden och våra fria spelregler för bägge könen !
Showing page 1 of 3: 1  2  3
Laddar...