|
Inlägg #21: Postat: 2008-09-17 03:40:00
|
|
kosmopolit |
ja du den var nästan värdelös eftersom människor är så dumma men visst är et ju en och annan som låter bli och bara de var faktiskt värt att sätta pp skyltarna för eftersom mobilen strålar 1000gånger mer i fordon som rör sig och i tåg bil buss så har den ingenstans att försvinna så strålningen studsar runt i tåget och skadar alla passagerare.
åker aldrig till stan i onödan sedan 2 år söker ej jobb om jag måste åka tåg dit.
|
| |
|
Inlägg #22: Postat: 2008-09-17 08:25:00
|
|
peter_ |
#21. Jag tror att du är lite nojig. Men har du tänkt på att det är joniserande strålning vilket strålning från mobiler inte är som är farlig och att de flesta får den mesta dosen från radon. Radon som sipprar upp ur uranrik berggrund. Har du kollat upp så att ditt hus inte är byggt av blåskiffer eller står på uranrik bergsgrung. Det finns även i dricksvattnet. Dessutom så har det synliga ljuset, dvs ljuset som vårt seende bygger på, mycket högre fotonenergi än mikrovågor. Solljuset är bevisat farligt och cancerframkallande. Jag tror att malignt melanom fortfarande är den snabbast ökande cancerformen för oss bleka nordbor. Sitter man inne mest hela tiden så kanske man passa sig extra. Kanske det är skäl att inte söka ett jobb ifall det kräver att du måste gå ut dagtid? Jag ironiserar, men du verkar ha fått en del om bakfoten.
|
| |
|
Inlägg #23: Postat: 2008-09-17 09:34:00
|
|
Jocke S |
Jag slog upp "polskifte" som jag inte är närmare bekant med och blev hänvisad till en artikel i New scientist. Och vetenskapen har varit oroad om jag förstod rätt, det händer saker även med magnetfältet som skyddar mot kosmisk strålning, men solvindarna skall visst ordna upp saken vid det kommande polskiftet...
Länk: newscientist.com
|
| |
|
Inlägg #24: Postat: 2008-09-17 09:42:00
|
|
Jocke S |
Dessutom dök det upp en sån där liten skylt ! jodå, va fasicken det nu heter på dataspråk medan jag läste artikeln: "OIL SHOCK, you aínt seen nothing yet!" Något jag tagit upp här ett antal gånger.
|
| |
|
Inlägg #25: Postat: 2008-09-17 10:44:00
|
|
peter_ |
Hej Jocke, kan det ha varit det "polskiftet" han är rädd för? Det inträffar var 11 år och har väl så gjort sedan urminnes tider. Det är en teori för att förklara toppar i solvinden vart 11 år. Solvinden påverkar förvisso också magnetfältet runt jorden. Vid dessa toppar kan vi förvänta oss lite fler och intensivare norrsken. Annars finns det viktigare saker att oroa sig för.
|
| |
|
Inlägg #26: Postat: 2008-09-17 10:59:00
|
|
peter_ |
Jocke, jag kollade den artikeln. Att jordens magnetfält skulle byta polaritet var faktriskt nytt för mig. Det låter konstigt. Hur skulle det gå till? Det lär ju inte hända 2012 iallafall! Vad är det där för tidning?
|
| |
|
Inlägg #27: Postat: 2008-09-17 11:06:00
|
|
peter_ |
Länk: sv.wikipedia.org i jordens magnetfält är tydligen konstaterade men det saknas ännu en etablerad teori som förklarar detta. Artikeln verkar OK. Dock så misstänker jag att han som pratar om polomkastning 2012 blandar ihop det om polomkastning på solen.
|
| |
|
Inlägg #28: Postat: 2008-09-17 11:48:00
|
|
Jocke S |
Ja jag vet inte Peter, jag är inte ens amatör på området! Det är en engelsk tidning, kom på 50-talet. Det finns förvisso en hel del viktiga saker att engagera sig i. Men vad som är viktigast att prioritera kan ju vara svårt att avgöra. Jag läste en kort positiv resume´om boken "Oil Schock" även IEA, OECD:s oljebyrå har varnat. Tydligen vet både politiker, oljeindustrin och miljörörelse och tror jag själv att det snart blir Peak oil el. likn. Och OM nu växthuseffekten är korrekt som jag tror så är det väl kanske bäst så? Men vad blir konsekvenserna, ekonomiskt osv?
|
| |
|
Inlägg #29: Postat: 2008-09-17 15:59:00
|
|
Ragnhild Blücher |
Peter:Det är den geomagnetiska nordpolen som byter plats med dess sydliga motsvarighet, och och ofta blandar man ihop den ferromagnetiska nordpolen med den geomagnetiska.-Läs mer här: Länk: en.wikipedia.org
|
| |
|
Inlägg #30: Postat: 2008-09-17 16:11:00
|
|
Ragnhild Blücher |
|
| |
|
Inlägg #31: Postat: 2008-09-17 16:34:00
|
|
Jocke S |
Och vad betyder det i praktiken? Att Silva får spegelvända sina kompasser, succesivt eller efter hand?
|
| |
|
Inlägg #32: Postat: 2008-09-17 17:09:00
|
|
peter_ |
Tack, jodå, som fysiker så förstår jag vad det handlar om. Jag var dock inte medveten om att det förekommer. Det är ju inte lätt att förklara varför tydligen.
|
| |
|
Inlägg #33: Postat: 2008-09-17 17:40:00
|
|
kosmopolit |
NOJIG?
vad du än säger om mobilstrålning peter så skadar den alla människor på ett eller annat sätt.
sen att vissa inte känner de utanpå betyder inte att insidan mår bra.
vårt hus är inte byggt på blåbetong jag dricker inte kranvatten eftersom det innehåller så mycket skit som tillex:lugnande medel,östrogen,antideppressiva,parasiter å så mycket mer.
att du kan få cancer av att vara i solljuset för länge?ja men vad har det med saken att göra ju fler saker du utsätter dig för desto större risk att bli sjuk.
|
| |
|
Inlägg #34: Postat: 2008-09-17 17:42:00
|
|
peter_ |
På vilket sätt skadar den människor menar du? Kan du redovisa en källa som du stöder dig på?
|
| |
|
Inlägg #35: Postat: 2008-09-17 17:48:00
|
|
peter_ |
Har du tänkt på att du kanske bor ovanpå uranrik berggrund? Du kan minska den elektromagnetiska strålningen som når dig genom att hålla till i en Faradybur. Kanske kan vara något. I vilket våglängdsområde anser du strålningen är farlig? Tänk på att du själ strålar som en ficklampa över ett ganska stort vågländsintervall. Enda sättet att slippa Elektromagnetisk strålning vore i ett totalt skärmat rum där allt är minus 273 grader, inkl du själv. Det skulle ju ha den fördelen att ditt biologiska åldrande helt stannat av, men men..
|
| |
|
Inlägg #36: Postat: 2008-09-17 18:31:00
|
|
kosmopolit |
Det finns nog inget större hopp om att du vill förstå att det är skadligt peter.
men men du ville ha några källor iallafall.
Det finns tusentals forskningsrapporter som kommit fram till att det är skadligt då börjar vi.
-österrikes hälsominister har gått ut med varningar till allmänheten.
-1000 tyska läkare har skrivit på freiburguppropetorkar inte förklara sök på google
-Ett forskarteam i Lundledn av pr leif g salford kom fram till att blod hjärnbarriären släpper läcker och släpper in alla
gifter redan från låg mobilstrålning
-den mor som är gravid och ringer mobil10minuter räckerskadar fostret kan du läsa tillexempel på aft eller utländska media.
-sök upp reflex studien en av de största studierna bekostat av eu.
ja det finns hur mycket som helst men jag orkar inte rada upp dem här för du verkar mer intresserad av å inte tro på de iallafall.
|
| |
|
Inlägg #37: Postat: 2008-09-17 19:02:00
|
|
peter_ |
Eftersom jag arbetar med forskning inom medicinsk strålningsfysik så vet jag på vilken nivå dessa varningar ligger. Besök SSIs hemsida så kan nog du sätta dig in hur en professionellt, vetenskaplig bedömning ser ut. SSI använder dessutom alltid försiktighetsprincipen.
|
| |
|
Inlägg #38: Postat: 2008-09-17 19:05:00
|
|
peter_ |
Så här lyder SSIs bedömning, SSI som har som uppdrag att utfärda reommendationer mm med syfte attskydda oss mot risker med strålning. Som sagt använder de alltd försiktighetsprincipen: "Idag finns inget vetenskapligt stöd för att avråda från att använda mobiltelefon. Däremot finns en viss osäkerhet om långtidseffekterna. I väntan på ytterligare kunskap förespråkar Strålsäkerhetsmyndigheten viss försiktighet vid användning av mobiltelefon. Myndigheten anser också att eftersom barn och ungdomar kommer att använda mobilen under längre tid än dagens vuxna är råden särskilt viktiga för dem."
|
| |
|
Inlägg #39: Postat: 2008-09-17 19:06:00
|
|
peter_ |
Så du kan lugna ner dig några 100-tals decibel.
|
| |
|
Inlägg #40: Postat: 2008-09-17 19:09:00
|
|
kosmopolit |
hehehe
ssi är välkänt sedan länge för att vara industrins hantlangare.
ssi är absolut inte proffessionelt och de la ut varningarna till sist eftersom alla andra länder gjort det.
det enda ssi är proffessionella på är att ljuga,vilseleda och skita i oss vanliga människor totalt för ericsson och telekomindustrin är viktigast.
ssi kommer att sitta i stora skamvrån i framtide
|
| |