Inlägg #21: Postat: 2008-09-05 23:07:00
|
Jocke S |
11 Men Ragnhild, du kan väl ge en korfatttade resumé om Ludvig Wittgenstein och hans teorier om språket?
|
|
Inlägg #22: Postat: 2008-09-05 23:10:00
|
peter_ |
Jocke, nej, jag uppfattar också att "paradigmskifte" används som du säger. Det är väl ett typiskt exempel på hur vårt språk utvecklas. Det är ju ett bra ord för att beskriva förändringarna som är på gång pga av klimatförändringar och diskussionerna om deras orsaker och vart det är på väg.
|
|
Inlägg #23: Postat: 2008-09-05 23:11:00
|
Jocke S |
20 Vetenskapens svåraste problem är väl människan själv? Och jag tror aldrig att man kan komma fram till varför religionen finns, och än mindre att förhindra den. Efterom vetenskapen själv inte kan förklara t.ex. universums uppkomst före Big Bang och liknande.
|
|
Inlägg #24: Postat: 2008-09-05 23:12:00
|
peter_ |
Jodå, jag tror man kan förstå varför religionen finns, vilket behov den fyller och vad den ger.
|
|
Inlägg #25: Postat: 2008-09-05 23:17:00
|
peter_ |
Att vetenskapen inte kan förklara allt är väl inget konstigt. Vetenskap, i motsats till religion, stärvar efter att ompröva sin förklaringar, förbättra dem, med verkligheten som måttstock. De vetenskapliga framstegen, människans förmåga att förstå och förklara verkligeheten snarast accelererar. Tänk bara på vilka oerhörda framsteg man gjort de senaste hundra åren. Det är ju inneboende inom vetenskapen att denna utveckling fortsätter. Det är ju mycket troligt att mycket av de som verkar logiskt konsistent och överensstämmande med verkligehten idag betraktas med enbart historiskt intresse om hundra år. Det ligger i vetenskapens och filosofins fundamentala insikter att vi aldrig vet med fullständig säkerhet om det vi tror oss veta är sant.
|
|
Inlägg #26: Postat: 2008-09-05 23:22:00
|
Jocke S |
24 Jo det är klart, jag uttryckte mig otydligt. Jag menar nog mer att vetenskapen inte kan ersätta eller förhindra religionen. Om den nu vill det. Däremot är det ju inte heller acceptabelt att religionen får förhindra etablerade vetenskapliga förklaringar genom rena un. Men låt dem hålla på, antingen de är fanatiskt religiösa eller könsinskränkta. Problemen uppstår när media och politiker går i deras ledband! Tycker jag.
|
|
Inlägg #27: Postat: 2008-09-05 23:26:00
|
Jocke S |
"Genom rena tabun" skall det vara. Min datamarkör har fått för många klickar ikväll, den är helt vimsig. Men godnatt från mig i filosofiska sourze! Alltid intressant med lifvets djupare dimensioner...
|
|
Inlägg #28: Postat: 2008-09-05 23:27:00
|
peter_ |
Ja, det är ju väldigt sant! Problemet uppstår när vi försöker tvinga på varandra våra uppfattningar. Jag måste citera Tage danielsson: "Om vi tänkte utav faan, kanske tänkte hela dan, på vårt liv och så fann, nån sort mening som var sann, ja då får vi inte glömma en förbannat viktig grej, att då gäller denna sanning bara mig!" Det handlar ju mer om livets mening, men ändå...
|
|
Inlägg #29: Postat: 2008-09-05 23:29:00
|
peter_ |
Godnatt!
|
|
Inlägg #30: Postat: 2008-09-06 00:22:00
|
CMO |
6# 100 ggr hellre något läsvärt och felstavat än dina rättstavade tramserier.
|
|
Inlägg #31: Postat: 2008-09-06 03:50:00
|
Inger Olsson |
Peter_ #10: Spinoza - basta! ;- Även B Russell inspirerades av Spinoza... Men du: jag har länge önskat att just du tog upp tuffare frågeställningar ur ett helhetsperspektiv o placerade dem på "vårt köksbord". Personliga reflektioner kring "Essence of Religion". B Russell - JA TACK!
|
|
Inlägg #32: Postat: 2008-09-06 04:00:00
|
Inger Olsson |
Jocke S: Karl Popper var en fantasifull tänkare som vände upp o ner på det mesta. En intressant fråga som just kom upp i huvudet på mig är hans resonemang kring Den Absoluta Sanningen. Om HUR, NÄR, VAR kan vi VETA att vi VET den exakta sanningen om vi INGET har att JÄMFÖRA med? Ponera då att Den absoluta Sanningen uppenbarade sig...
|
|
Inlägg #33: Postat: 2008-09-06 04:15:00
|
Inger Olsson |
Jag har inte läst artikeln här men i år på Vetenskapens kanal på radions P1 hört talas om isotopen Torium 228 - som då skulle ersätta det anrikade uranet i kärnkraftverk. However: mycket att vinna om vi kan skapa/finna ett grundämne som är s t a b i l a r e än det ytterst tunga uranet. Och härmed en liten replik till Ragnhild Blücher - som tack för senast - ang. konservatism. Det kommer inte an på hur långt ut du kommer på den politiska vänster- eller högerkanten. Likt "lätta", instabila atomer som Väte o Helium, atomnummer till vänster om järnet, och uranet, atomnummer till höger om - sönderfaller dessa politiska skolor också så lätt så.
|
|
Inlägg #34: Postat: 2008-09-06 06:44:00
|
mats hägglöf |
VI BEHÖVER EN THORIUMLOBBY !
Att oljereserverna minskar är en illa dold sanning. Här borde regeringen agera kraftfullt men vad gör den? Satsar på alkohol och biobränsle samtidigt som halva världen svälter.Och på vindkraften! Kan man allvarligt mena, att vinden kan ersätta olja och kärnenergi.
LÖSNINGEN ÄR THORIUM SOM ERSÄTTNING FÖR U 308!
Det är till och med tveksamt om det längre finns tillräckligt med uran för redan existerande reaktorer. Kina och Indien bygger ut för fullt!
Thorium är icke nedbrytbart till plutonium och man kan inte använda det för tillverkning av kärnvapen. En olycka i ett kärnkraftverk med thorium torde inte leda till härdsmälta.
VI BEHÖVR EN THORIUMLOBBY SOM NÅR IN I REGERINGSKANSLIET !!
mats hägglöf
|
|
Inlägg #35: Postat: 2008-09-06 07:50:00
|
peter_ |
Inger, jag skulle gärna vilja presentera den artikeln här. Rätt som det är kommer kanske texten till mig och då ska jag vidarebefordra den ;. Hursomhelst, den är ännu ett exempel på BRs fenomenala förmåga att tänka och skriva klart i ett område där man själv skulle springa runt i cirklar och stampa på samma fläck utan att ha förklarat någonting. PS, jag skrev om den religiösa trons återvändsgränd, men jag får väl precisera lite. Jag menade den dogmatiska religiösa trons eller den dogmatiska trons i allmänhet iofs återvändsgränd. Dock, så kan jag inte förstå hur man med ett öppet sinne kan hålla de traditionella religiösa ideërna som trovärdiga. Däremot så tror jag att de livs-attityder och -känslor som religionerna ger sina bejakare, exvis genom att rättfärdiga ett ickeegocentriskt pespektiv på tillvaron, vilket i sin tur lyfter den troende från att gräva ned sig i vardagliga problem coh futtigheter mm, i sig är ett "gudomligt" tillstånd.
|
|
Inlägg #36: Postat: 2008-09-06 07:58:00
|
peter_ |
Att ty sig till "absoluta" sanningar är dock en återvändsgränd. Så småningom blir verkligheten ett hot mot den lycka man trodde sig ha funnit. Är man i maktposition så har vi ju sett hur genom historien hur långt människor kan tänka sig att gå för att bekämpa hotet från de klentrogna och ta makten över tanken. Det finns ju hur många exempel som helst. Även i dagens Sverige är det ju gångbart att kräva att staten kontrollerar att människor inte tänker fel. Ta tex kraven på "genus"-indoktrinering i förskolan och påstående som att "feminismen är överodnad demokratin" citat Mona Sahlin. Precis samma tankekontroll vill imamer ha över sina församlingar. Den svenska kyrkan är oerhört mycket mer sympatisk. Dock, jmf med den kristna högern i USA, osv..
|
|
Inlägg #37: Postat: 2008-09-06 09:47:00
|
Jocke S |
Halva världen svälter väl inte även om det är illa nog med all fattigdom! Enligt IEA OECD:S oljebyrå kan det bli problem med oljeförsörjingen redan kring 2015. Och hur som helst orsakar den med all sannolikhet växthuseffekt. Alltså behövs alternativ, försök redan nu, biogas är ett som kanske, åtminstone hittills, delvis är en återvändsgränd. Solenergi kommer starkt Ill.Vet:s senaste nr och vad är det för fel på vindkraft som en del av lösningen? Läs här, Danmark kan kanske få 70 av energin genom vindkraft 2050!: Länk: nyteknik.se
|
|
Inlägg #38: Postat: 2008-09-06 10:04:00
|
Jocke S |
En av flera faror med dagens stora och dogmatiska religioner såsom de tillåts verka inte minst i USA m.fl och Arabländerna m.fl, är nog att det egna privata andliga tänkandet kan stagnera, liksom tänkandet hela vägen upp till de politiska ledningarna. Det behövs med all säkerhet mer av privat och kollektivt filosoferande. Om livets villkor och mening, relationer och stater, natur och miljö och om hur planetens resurser skall användas och fördelas. Den här anmärkningen gäller, anser jag, även de politiska ideologierna som ju ändå grundar sig på diverse filosoferande från 1800:talet...
|
|
Inlägg #39: Postat: 2008-09-06 11:03:00
|
Ragnhild Blücher |
Tack Inger: Ett tag trodde jag att ingen annan kände till Torium 228, och därmed hade CMO:s anklagelse om "trams" varit trovärdig. - Nu är inte CMO trovärdig, utan han bör genast överlåta denna debatt åt de vuxnare medlemmarna på sourze !
|
|
Inlägg #40: Postat: 2008-09-06 11:40:00
|
ellingdisen |
Det finns inga showstoppers men et par komplikationer som kräver pedagogisk förklaring : 1 Thoriumcykeln behöver fissilt material för att starta upp. Dagens reaktoravfall - transuranier - er lämpligt. 2 En MSR producerar avfall - i form av fissionsprodukter - som måste lagras.
|
|