|
Inlägg #1: Postat: 2008-09-03 10:23:00
|
|
Jocke S |
Du bad om förslag från sourzes läsare i din förra artikel Per Schlingmann. Jag gav ett seriöst förslag. Varför ger du inget svar på det, när du nu bad om förslag från oss?
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2008-09-03 22:54:00
|
|
Diplomaten |
Jag skulle gladeligen byta bort de senaste 15 årens sk nya upptäckter mot att alla kommer till insikten att frihet och jämlikhet inte står emot varann utan kompletterar varann. Den tekniska utvecklingen går framåt med rasande fart men människans utveckling går framåt i snigelfart eller i vissa fall bakåt.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2008-09-03 23:34:00
|
|
Rolf Nilsson |
Om nu forskning är den väg vissa tror på och är den rätta vägen, åtminstånde för de som foskar.Vad kan det vara för ”evidens” man forskar om hos människor utan ett tryggt hem? Det kan väl inte finnas något som har mer ”evidens” än ett tryggt hem, då över nio miljoner människor i Sverige behöver det. Men den ”evidensen” tillämpas dock inte när det gäller våra hemlösa. Det finns många tillvägagångssätt att kringgå de mest självklara och grundläggande behoven för att möjliggöra ”evidensbaserad” forskning. Men den vi använder oss av på våra hemlösa måste vara den människovidrigaste av alla. Där tar vi bort det trygga hem vi alla andra behöver för ett någorlunda fungerande liv. Vi hoppar helt enkelt över grunden för att kunna forska på dessa människor.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2008-09-04 13:50:00
|
|
Ragnhild Blücher |
Man ska inte bli förvånad över att hemlösa dödar och plundrar korvkiosker. - Rätten till tak över huvudet och mat för dagen, är alltför underskattad i dagens Sverige !
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2008-09-04 13:54:00
|
|
Ragnhild Blücher |
forts. Det handlar ju om den viktiga kampen för överlevnad, och den får aldrig underskattas !
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2008-09-04 15:55:00
|
|
Per-Olof Persson |
Forskning i sig själv leder inte till högre tillväxt och högre realinkomster. Förutsättningen är att forskningsresultaten skapar nya varor och tjänster som efterfrågas av människor. Om det inte är lönsamt att bedriva företagande i ett land kommer denna typ av satsningar att vara totalt meningslösa. Det som skapar tillväxten är sparandet frigörandet av knappa resurser från tillverkningen av konsumtionsvaror och att sparandet pengarna används av entreprenörerna för investeringar i kapitalvaror. De länder som inte följer detta koncept kommer med tiden att få omfattande fattigdom. Problemet är att de lågutbildade tror att det är pengarna som skapar välståndet i landet. Det som skapar välståndet och förutsättningen för alla sociala resurser, är pengarnas köpkraft. När produktionen ökar per individ går det också att öka välståndet per individ eftersom pengarna räcker till fler varor och tjänster.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2008-09-04 16:10:00
|
|
Per-Olof Persson |
"Sverige tar nu steget in i framtiden som en starkare kunskapsnation". Satsning på forskning och utbildning leder inte av sig själv till framgångar. Många länder har satsat på utbildning men de utbildade har inte fått arbete någonstans. Det som krävs är att: A det först och främst finns arbetsgivare, B utbildningen motsvarar de krav på kunskaper som arbetsgivarna efterfrågar, C utbildningarna måste hålla en hög kvalitet, D utbildning är sortering av människor, alla klarar inte av akademisk utbildning men möjligtvis yrkesutbildning eller lärlingsanställning hos arbetsgivare detta kräver en lägre lön eftersom individen till en början är lågproduktiv.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2008-09-04 16:25:00
|
|
Jocke S |
7 Jag måste nog säga att jag inte blev klokare eller mer inspirerad av det här än av artikeln! Dvs. det som jag orkade tillägna mig av båda. Och trots ordmängden som undgick mig undrar jag om inte också båda författarna har glömt något?
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2008-09-04 16:27:00
|
|
Per-Olof Persson |
"Enskilda forskare och forskningsområden ska värderas utifrån vetenskaplig kvalitet och inte efter vad vi politiker tror är lösningen." Politikerna har inte kunskapen att värdera olika forskningsområden eller om rätt vetenskaplig metodik används inom ett forskningsområde. Lösningen är att erfarna, icke-jäviga forskare och professorer fördelar forskningsmedel utifrån logiskt riktiga grunder. Först A måste forskningsområden indelas efter hur viktiga de är för samhällsekonomin, B forskningsområden som bygger på felaktig vetenskaplig metodik måste uteslutas, som exempelvis genusforskning och bög-forskning, C de bästa forskarna måste identifieras, D forskningsresultaten måste revideras, E den vetenskapliga metodiken måste anpassas till forskningsområdet, F den offentliga sektorn måste tvingas att använda sanna forskningsresultat, exempelvis inom alkohol och droger, utbildning etc, G inga politiska ideologier får lov att diktera "sanningen" om verkligheten.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2008-09-05 13:28:00
|
|
Sunny |
Ragnhild:Du har så rätt!
Alltför många i vår välfärd tar mat o bostad som en självklarhet. Vi som en gång saknat detta har fått en läxa för livet: det är ingenting man glömmer bort!!
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2008-09-05 13:31:00
|
|
Sunny |
Att vi har betydligt färre hemlösa än många andra I -länder spelar ingen roll: en enda medmänniskas utanförskap är en för mycket!
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2008-09-05 13:41:00
|
|
Ragnhild Blücher |
Sunny: Vi hade tidigare en hemlös ifrån Stockholm här i Brunnsbo, och han var totalt åsidosatt och nonchalerad av invånarna. Proletärerna i området kallade honom för "skabbhunden", och han var betraktad som ett paria.Slutligen reagerade medelklassen och hjälpte honom till ett gruppboende. - Proletärer är det elakaste som går i ett par skor, och dom mobbar hemlösa !
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2008-09-05 13:53:00
|
|
Sunny |
Ja man slår ju neråt: Det är det enda riskfria sättet! Är man själv nedtryckt i skorna så blir man glad över att kunna hitta någon ännu svagare.Mobbade barn växer upp till mobbare. När jag är färdig med en institution som heter Bostadsanpassningsnämnden ska jag skriva en artikel här: har man inte kämpat emot dem i 8 månader har man ingen aning om att sådana här kränkningar av gamla o sjuka förekommer i Sverige.Jag sparar alla breven men skriver jag nu kan de hämnas på min käre o tracka honom ännu mera.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2008-09-05 13:59:00
|
|
Ragnhild Blücher |
Sunny: Det värsta är att många proletärer tjänar bättre än humanister och filosofer. Bggsektorn avlönar otroligt bra i Sverige, och likaså verkstadsindustrin. -Således har dessa intellektuellt underordnade knegare, åtminstone ekonomiska skäl till att visa lite vänlighet på fritiden.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2008-09-05 14:00:00
|
|
Ragnhild Blücher |
korr: byggsektorn.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2008-09-07 11:02:00
|
|
AlfVerner |
Om forskningen leder fram till ett politiskt ledarskap á lá Reinfeldt, där självaste skolministern inte ens kan tolka de forskningsresultat som ligger till grund för hans skolpolitik - vad är det då för mening att forska? Hade det inte varit bättre att förvalta de insikter som forskningen redan har, där i synnerhet regeringen inte fattar ett djävla dugg om hur man bygger och förvaltar ett demokratiskt samhälle?
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2008-09-07 11:06:00
|
|
AlfVerner |
"För över 100 år sedan undrade nog de flesta vad det skulle vara för bra med glödlampor"...sån fruktansvärd dagisretorik. Problemet är inte att folk saknar intresse för teknisk utveckling, utan att bolagen håller på forskningsresultat tills man mättat marknaden med en redan förlegad teknik.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2008-09-07 11:23:00
|
|
Ragnhild Blücher |
Alf: Allmänheten är dock alltid skeptisk till nymodigheter, och det behövs trovärdiga "försökskaniner" som intygar att det nya är till folkets gagn. -Tag bara det här med datorer, som fortfarande är impopulärt bland många äldre. - I det sistnämnda fallet, kan jag lugnt intyga att kontorsarbetet bir lättare med en dator försökskanin som jag är ;- !
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2008-09-07 12:31:00
|
|
Jocke S |
För alla som har passerat "bäst före datum" kan jag rekommendera nymodigheten för oss alltså... MP3-spelare, med radio och line in. Plötsligt får radion en ny chans! Tyvärr är mottagningen/"antennen" inte alltid den bästa på MP3, men SR går nog alltid att lyssna på.
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2008-09-07 12:45:00
|
|
Janne B |
Alf Verner/ Den första helt seriösa bok jag läste som barn hette "Snillet i Menlo Park"och den handlade om Thomas Alva Edisson, han som efter tusen motgångar uppfann glödlampan. Den boken bidrog nog i hög grad till min utveckling...
|
| |