Sydossetien bör bli självständigt

Den här tråden diskuterar artikeln Sydossetien bör bli självständigt.
Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2008-08-17 08:59:00
Inger-Sofia
Hej Yngve.Självständighet Ja nog borde det vara en självklarhet.Där makt och penningahungern Går in.Därifrån rymmer förståndet.Trevligt att se dig "höra din röst" igen Kram
Inlägg #2: Postat: 2008-08-17 13:07:00
Lars Nilsson
Faktum är att jag tror att man skall vara oerhört försiktig med att ha några bestämda uppfattningar om hur gränserna skall gå i denna del av världen. Även vid en flyktig inläsning på Kaukasusländernas historia inser man problemens gigantiska omfattning. Detta helt oavsett den nuvarande krisen. Detsamma gällde och gäller för övrigt det forna Jugoslavien.
Inlägg #3: Postat: 2008-08-17 14:30:00
Lars Nilsson
Det är ofta lätt att ha sympati för utbrytargrupper som säger sig vara förföljda av majoritetsbefolkningen. Men innebär inte med någon automatik att minoriteten har rätt. För övrigt är alla gränser i världen inte formade efter några rättviseprinciper utan ofta av en slump eller till följd av militärt nederlag. Vår egen gräns mot Finland är en kombination av båda. Hade inte dåvarande Tsaren känt sympati för den svenske och sjuke chefsförhandlaren efter 1809 år krig hade gränsen gått vid Lule Älv som ryssarna först ville och som Sverige inte kunnat göra något åt och inte vid Torne Älv.
Inlägg #4: Postat: 2008-08-17 16:27:00
Nya Folkhemmet
LN 17/8 13:07 Gränser har oftast ursprungligen uppkommit genom att människor med gemensam kultur, religion och språk slutit sig samman i tämligen heterogena statsbildningar. Därefter har tyvärr andra förhållanden blivit bestämmande för gränserna och mångkulturer har uppkommit med åtföljande problem. Detta stadium är Sverige mitt inne i nu, ivrigt applåderat av alla som röstar på riksdagspartierna.
Inlägg #5: Postat: 2008-08-17 16:50:00
CMO
"Nya Folkhemmet" demonstrerar sin okunskap och historielöshet. Gränser har uppstått som en följd av krig och erövringar. Först därefter har kultur och språk blivit mer enhetliga, ofta genom tvång och kampanjer från överheten. Sverige är ett utmärkt exempel på det.
Inlägg #6: Postat: 2008-08-17 16:57:00
Janne B
Det hände en märklig sak mitt i Europa på 1990 talet.
Plötsligt drog man upp en gammal gräns mellan Tjeckien och Slovakien. Man satte uppo staket och gränsstationer.Det fanns inget folkligt krav på denna uppdelning. Men ett fåtal för mäktiga politiker beslöt om detta. Jag minns inte detaljerna, men jag tror inte att ett skott lossades. En gräns försvårar bara livet för vanligt folk, men ändå...
Inlägg #7: Postat: 2008-08-17 17:10:00
Nya Folkhemmet
CMO 17/8 16:50 Du har demonstrerat vad Du vill: att genom snorkighet och ett översittaraktigt beteende avskräcka från saklig debatt. Med all respekt för Ditt i eget tycke enorma vetande tillåter vi oss tvivla på att Du vet hur de senaste 5.000 årens statsbildningar uppstått.
Inlägg #8: Postat: 2008-08-17 17:18:00
CMO
#6 Nja hade inte det rätt stort folkligt stöd i Tjeckien, men inte i Slovakien? #7 Tvivla du så mycket du vill.
Inlägg #9: Postat: 2008-08-17 17:23:00
CMO
#7/ Vilka "vi" föresten?
Inlägg #10: Postat: 2008-08-17 17:49:00
GunnarL
#8/ Jag undrar om det hade något folkligt stöd någonstans - det handlade nog enbart om politikervilja. Åtminstone mina tjeckiska vänner som lever i nordvästra hörnet av Tjeckien var ganska ledsna när landet Tjeckoslovakien splittrades. Fast jag vet inte.
Inlägg #11: Postat: 2008-08-17 17:55:00
GunnarL
Beträffande Sveriges gränser så har de - som CMO mycket riktigt påpekar - skapats genom krig och erövringar av framför allt danskt territorium med därpå följande stark indoktrinering - ofta med stora inslag av tvång. Lyckligtvis lyckades man i det långa loppet skapa vad som kan kallas "naturliga gränser", dvs. en fjällkedja i väster, hav i söder och öster och en flod mellan Sverige och Finland.
Inlägg #12: Postat: 2008-08-17 18:12:00
CMO
#10/ Ja jag vet inte så noga heller. Det är den uppfattningen jag fick när delningen skedde. Tjeckerna och tjeckien betraktades, väl i mångt och mycket som den mer industriellt framåtskridande och välorganiserade delen av landet. Lite grand som förhållandet norditalien visavi syditalien. Sen fanns det väl en allmän iver att riva upp allt efter sovjetförtrycket. Jag tror inte det ahde skett utan betydande folklig förankring/godkännande.
Inlägg #13: Postat: 2008-08-17 21:20:00
Janne B
CMO /Godkännande med tvekan är nog det rätta ordet. Söker man lite så finner man att Slovakien på senare år fått tre bilfabriker från kringliggande länder. Klassiska Skoda är dock kvar i Tjeckien. Intensiv frakt trafik på Donau. Det är mycket som går bra för Slovakien enligt Wikipedia och andra.
Inlägg #14: Postat: 2008-08-17 21:22:00
Janne B
Vet någon resenär om gränsen verkar bli högre eller lägre. Båda länderna är nog med i EU och Slovakien är nog med i NATO. Kolla själv om det är viktigt för dig.
Inlägg #15: Postat: 2008-08-17 21:25:00
Janne B
Vårt rannland Estland är med i NATO och kan därmed snabbt hamna i militärt utsatt läge. Vår försvarsminister säger i dag att han kan å ihop 10 000 bara han får ett år på sig eller så...Vårt försvar befinner sig för tillfället i 3-4 länder som är svåra att hitta på kartan. Hoppas att de hittar hem...
Inlägg #16: Postat: 2008-08-17 21:39:00
Lars Nilsson
Ofta hävdas att områden med enhetligt språk motiverar status som eget land. Ibland stämmer det men ibland inte alls. Jugoslavien är ett intressant och märkligt exempel på en motsatt tankegång. Flertalet nybildade länder där talar egentligen samma språk Kroatien, Bosnien-Hercegovina, Serbien och Montenegro fast man jobbar stenhårt på att framhäva skillnaderna, som närmast är att betrakta som dialektala. För att då ytterligare markera skillnaderna stavar vissa av de nybildande länderna med latinska bokstäver, andra med kyrilliska samt vissa med båda alfabeten.
Inlägg #17: Postat: 2008-08-17 21:50:00
Janne B
Lars religionen gör också att de olika delarna har historisk anknytning till katolska länder, ortodoxa länder och tidigare muslimska Turkiet. Ett vanligt skällsord på en muslim är "Turk" i detta område....Under den ottomanska ockupationen av sydslavien övergick bosnierna till ockupanternas lära. Detta har aldrig förlåtits...
Inlägg #18: Postat: 2008-08-17 21:53:00
Lars Nilsson
Det fanns nog i Tjeckien en attityd av att Slovakien var en börda för landet till följd av att den landsdelen var mindre industriellt utvecklad. Men i slutändan har det visat sig att det gått väldigt bra för Slovakien ekonomiskt. Jag tror att båda ländernas numera är ganska glada åt delningen. Även om den för en utomstående föreföll underlig när den gjordes. För övrigt var slovakerna tveksamma till tjeckernas snabba övergång till marknadsekonomi efter kommunismens fall. Slovakerna är till skillnad från tjeckerna också slaver. Så nog fanns det skillnader att beakta när man såhär i efterhand tittar på det hela.
Inlägg #19: Postat: 2008-08-17 21:55:00
Janne B
I ett läge då språk och mycket annat borde förena dessa folk så söker de splittring i religionen och uråldrig historia. Under de aktiva krigsåren riktades mkt kanoner o raketer mot kyrktorn och minareter - för att förödmjuka varandra. BROAR med sin stora symboliska betydelse sprängdes på flera håll. I dag har en viktig bro sprängts i Georgien....
Inlägg #20: Postat: 2008-08-17 21:57:00
Janne B
Lars 21.53 Där kom du med lite ny information. tack för det o go kväll NU ska jag lyssna på PIA J i SOMMAR
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...