|
Inlägg #1: Postat: 2001-10-11 15:29:00
|
|
J |
Tråkigt att det alltjämt tycks ok att kritisera religion på ett osakligt och oinitierat sätt. Fundamentalism bör bekämpas, det tror jag nog att alla är överens om. Dock leder det ingen vart att debattera med fördomar och förenklingar som författaren av ovanstående artikel vem hade skrivit det där om "tröst"? Ingrid, 54 och medlem i Livets Ord? Hon representerar iaf inte mig som troende. Och sedan när blev fundamentalistisk ateism ett alternativ?
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2001-10-11 15:30:00
|
|
JSBx |
Idén om Bibeln som resultatet av en eller flera "psykoser" är så dum att man häpnar. Kristendomen stödjer sig knappast på ett antal uppenbarelser, utan på en historisk person och dennes gärningar. Koranen är visserligen resultatet av en mans uppenbarelser, enligt muslimerna, men varför denna lättköpta kritik? Muhammed var en religiös och politisk tänkare, hans åsikter låg rätt i tiden och lyckades ena araberna på ett sätt som kristendomen aldrig kunde.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2001-10-11 17:15:00
|
|
sus |
Det är spännande med teologi och att diskutera det med olika personer; kristna, muslimer, ateister etc. Men diskussionen måste bottna i kunskap annars blir det bara idioti. Du är tydligen intresserad av ämnet och jag råder dig att skaffa kunskap. Universiteten erbjuder kurser i bl.a. bibelvetenskap och religionsbeteendevetenskap. Kom sen helst inte igen förrän du har den grundläggande kunskapen.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2001-10-13 14:20:00
|
|
Leon Lindberg |
here we go again... skaffa dig ett förstånd innan du yttrar dig. att psykoser skulle ha skapat bibeln är befängt om man läst om dess historia. och fundamentalism är frukten av galna människors rädsla. visst, många människor har dödat i guds namn, men det är ett MÄNSKLIGT problem. många människor har dödat i sitt eget namn utan att mänskligheten ifrågasatts. tänk lite längre snälla lilla gubbe. du behöver nog lite kärlek.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2001-10-15 03:04:00
|
|
Tyko B |
oh my gosh! har du inte gett upp ditt korståg ursäkta uttrycket mot tron? fokusera hellre på något vettigare, vad gör det om människor tror? dina fundamentalister smugglar knark, dricker och går på strippklubb och är snarare psykopater än bokstavstroende.. lär dig fakta.
|
| |