Inlägg #1: Postat: 2008-06-16 15:47:00
|
Unto S |
Men om någon skulle få för sig att svenska soldaters uppgift i Afghanistan är att försvara den amerikanska imperialismen. Eller att USA:s syfte med invasionen i Irak var att säkra oljeflödet till västvärlden. Än så länge kan vi ha sådana tankar men hur länge till om Månssons samhällssystem blir verklighet. Då kommer alla fritänkare att stämplas som terrorister. Vad ska jag säga till slut? Ju, stoppa liberalerna, dom vill spärra in alla med fria liberala tankegångar.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2008-06-16 16:50:00
|
Daniel Wijk |
De som är för denna lagen bör aldrig mer kalla sig liberaler.
Liberalism betyder ju i sitt renaste just frihet och det är ju motsatsen till detta förslag vilket även mängder med liberaler i förgreningarna runt om i landet uttrycker.
Det kommer att ske en stor omvälvning om detta förslag går igneom i de liberala förgreningarna i Sverige. Ledamöter kommer att tappa sitt stöd från sina kärnväljare och nya unga? arga utmanare kommer att resa sig upp.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2008-06-16 16:51:00
|
Daniel Wijk |
Det är väl så dags nu kan man säga...
|
|
Inlägg #4: Postat: 2008-06-16 16:59:00
|
CMO |
2/ Vilka direkta frihetsinskrankningar innebar forslaget?
|
|
Inlägg #5: Postat: 2008-06-16 17:14:00
|
Daniel Wijk |
CMO: Att betrakta alla medborgare som potentiella terrorister och avlyssna deras kommunikation är definitivt en frihetsinskränkning. Med tanke på att folk handlar annorlunda under avlyssning när dom är medvetna om den som i detta fallet än annars så påverkas handlingar i den privata sfären utav rädsla för att någon i utomstående kan läsa eller höra det man skriver/säger i ett privat samtal.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2008-06-16 17:15:00
|
Daniel Wijk |
Det visade iallafall den första undersökningen från Tyskland som forskare genomfört för att se vad lagen haft för effekt på privatlivet och kommunikation mellan människor.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2008-06-16 17:27:00
|
ArHo |
5/ Daniel angående "potentiella" Vi har 51 stycken antirasistorganisationer som anser att svenska folket är potentiella rasister, men mot detta väcks ingen opposition, inte vad jag har hört iallafalll?
|
|
Inlägg #8: Postat: 2008-06-16 18:35:00
|
CMO |
5/ Inget av det du anfor ar nagon direkt frihetsinskrankning. Hur staten/regeringen "betraktar" medborgarna ar ju inte heller beroende av nagon avlyssningeller nagon lag.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2008-06-16 18:42:00
|
ArHo |
8/ CMO, förvisso är det ingen frihetskränkning, men förnedrande för alla svenskar, att t.ex. Mona Sahlin driver en egen antirasistorganisation som man kan sätta likhetstecken till att vara svenskfientlig!
|
|
Inlägg #10: Postat: 2008-06-16 18:42:00
|
ArHo |
8/ CMO, förvisso är det ingen frihetskränkning, men förnedrande för alla svenskar, att t.ex. Mona Sahlin driver en egen antirasistorganisation som man kan sätta likhetstecken till att vara svenskfientlig!
|
|
Inlägg #11: Postat: 2008-06-16 18:45:00
|
CMO |
9&10/Att du pastar dig vara svensk ar fornedrande for alla svenskar.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2008-06-16 18:48:00
|
ArHo |
CMO, din gamla vålnad är sig " lik " undrar när du skall förvandlas till människa eller något annat?
|
|
Inlägg #13: Postat: 2008-06-16 19:09:00
|
Daniel Wijk |
CMO: Det beror på hur du betraktar frihet. jag betraktar frihet som friheten att kommunicera utan att tvinga underrätta någon annan om vad jag säger. Med ditt tankemönster blir även vissa diktaturer fria länder vad gäller det personliga...
|
|
Inlägg #14: Postat: 2008-06-16 20:31:00
|
CMO |
Jag forstar inte vad du menar med att diktaturer skulle vara fria med mitt "tankemonster". Naturligtvis finns viss frihet aven i diktaturer och vissa inskrankningar i demokratier osv.
|
|
Inlägg #15: Postat: 2008-06-16 21:02:00
|
Daniel Wijk |
CMO: Det jag menar är det är inget försök till förolämpning att diktaturer som avlyssnar sina medborgare då blir frihetliga länder i avseendet privat kommunikation. Argumentet "men informationen används inte" är ju menlös eftersom ingen människa är pålitlig nog för att ha hand om sådant här.
|
|
Inlägg #16: Postat: 2008-06-16 21:28:00
|
ArHo |
15/ Daniel, du skall vara på din vakt med CMO! Om du råkar skriva något som han är emot, kan du bli kallad för vad som helst! Han projekter gärna sitt eget sinnestillstånd på oss andra, så ligger det till!
|
|
Inlägg #17: Postat: 2008-06-17 00:27:00
|
CMO |
"diktaturer som avlyssnar sina medborgare då blir frihetliga länder i avseendet privat kommunikation" Det förstår jag inte riktigt. Om någon säger "ned med Reinfeldt" i ett privat e-mail i Sverige och det skulle råka uppsnappas av staten så får det knappast några påföjder och det finns lagar som skyddar personen i fråga.
|
|
Inlägg #18: Postat: 2008-06-17 00:30:00
|
CMO |
Om någon säger motsvarande i Kina eller Kuba finns det troligen frihetsinskränkande lagar som kan användas och även om det inte finns kan en totalitär stat ändå ingripa mot en sådan person utan att riskera opposition, uppmärksamhet i press eller ingripande från högsta domstol eller liknande.
|
|
Inlägg #19: Postat: 2008-06-17 00:54:00
|
Daniel Wijk |
Det är bara att se tillbaka till IBaffären för att se att Sverige är en icke frihetlig stat. De som avslöjade IB Guillou mdfl. hamnade i fängelse för spioneri fastän att dom enbart avslöjat en organisation för det svenska folket som bröt mot lagen i Sverige.
|
|
Inlägg #20: Postat: 2008-06-17 00:56:00
|
Daniel Wijk |
Så vi har den typen utav regler även här och dom använda för att sätta dit folk man anser bör hålla käft om dom gör något "fel". Med FRA blir det ganska enkelt att leta upp den här typen utav människor och sätta dit dom innan dom ens hinner skriva en artikel om det...
|
|