Inlägg #1: Postat: 2008-05-20 15:50:00
|
Unto S |
Jag läste som hastigast Lars Nilssons artikel. En svår artikel för att kunna få fram vad Lars Nilsson egentligen har i syfte med artikeln. En sak kom fram i alla fall, han är positiv till militarismen. Att ha en militärmakt i stil med Finland är helt bortkastad. Över hälften av befolkningen bor i södra Finland där även kärnkraftsverken finns. Fienden behöver bara bomba dom så är halva Finlands befolkning utplånad. Och då hjälper det inte att ha en värnpliktsarmé som springer i skogarna.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2008-05-20 15:51:00
|
Unto S |
Det var tur för oss ”skåningar” att Barsebäckverket stängdes. Vi får i alla fall leva några timmar längre än göteborgarna och stockholmarna i fall fienden vem det nu är? Nordkorea kanske som Bush anser? anfaller oss. De svenska militärerna vill ha en teknisk avancerat effektiv krigsmakt för att kunna slå till först. Och som det har varit så är den svenska krigsmakten redan nu beredd att anfalla med Jasplan kärnkraftsverken i St. Petersburg och Moskva innan ryssarna hinner anfalla de svenska.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2008-05-20 15:52:00
|
Unto S |
Det är så lätt att manipulera folket. Ta t.ex. nuvarande utrikesministern Carl Bildt som envist har hävdat och som tvingade oss uppfattningen att det var en rysk ubåt som var i Horsfjärden 1982. Bildt ville öka rysshatet. Den uppfattningen har han behållit alla åren trots många oklarheter, antikommunist som han är. Nu visar det sig att det enda beviset som var någorlunda trovärdig dvs. motorljudet var i verkligheten ljudet från en 100-årig byggd 1899 svenskt skolsegelskepp Amalia.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2008-05-20 15:53:00
|
Unto S |
Det bästa försvaret är att man inte låter makthavare och deras borgerliga media manipulera oss, på så sätt kan vi hålla oss utanför krigshandlingarna. Ett annat bra sätt att vara neutral är att säga definitivt nej till Nato trots liberala Folkpartiets envisa kamp för Natoanslutning.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2008-05-20 20:34:00
|
Lars Nilsson |
Att Unto inte förstått ens rubriken "Försvaret - en politisk lekstuga" förvånar mig inte. Ej heller att inte han förstått grundtanken i artikeln, nämligen att det inte finns någon svensk försvarsstrategi. Därav följer att han inte heller fattat att slöseriet är enormt inom försvaret och att antalet officerare i förhållande till antalet soldater är skrattretande. Men Unto tillhör ju också v som tycker allt är helt OK enligt försvarsberedningens rapport..
|
|
Inlägg #6: Postat: 2008-05-20 20:35:00
|
Lars Nilsson |
Att prata om kärnkraftverk och ubåtar är bara rökridåer för att dölja de verkliga problemen. Helt stilenligt enligt Unto:s förtvinade logiska tänkande.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2008-05-20 21:02:00
|
Lars Nilsson |
5/ Skrev fel. Skall stå "förtvinade" och inte "förtvinande". Det var länge sen den processens kom igång som nu har nåtts väg ände. Förmodligen tom före den tid då Unto, på Sydsvenskan, som fackombud, kämpade för 1800-talets tryckteknik skulle bevaras in i 2000-talet. Det gick också åt helvete. Inte undra på att Unto är bitter.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2008-05-20 21:05:00
|
Lars Nilsson |
Märks att jag har svårt att läsa mig själv men låt oss enas om "förtvinade". Men kul ändå!
|
|
Inlägg #9: Postat: 2008-05-20 21:10:00
|
GunnarL |
8/ Förtvinande eller förtvinade är ju bara en gradskillnad - och en tidsfråga. Så skillnaden är ju egentligen inte så stor.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2008-05-20 21:14:00
|
GunnarL |
f/ Däremot kan jag instämma i Din ilska, Lars, både beträffande slöseriet och bristen på en inhemsk försvarsstategi. Jag utbildades en gång i världen till värnpliktig officer och på den tiden fanns det både resurser och tanke inom försvaret. Men egentligen är jag - med tanke på dagens hotbild - mer bekymrad över rättsväsendets begynnande förfall.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2008-05-20 21:15:00
|
Lars Nilsson |
10/ Visst är så.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2008-05-20 21:17:00
|
GunnarL |
f/ Nu skall man ju utbilda fler poliser, vilket i bästa fall leder till att fler brott klaras upp. Men då gör besparingarna att det kommer att saknas åklagare, och då blir ju det hela ganska meningslöst. Redan i dag kan det dröja 4-5 år från det att brottet begåtts till dess att en rättegång äger rum. Helt sjukt!
|
|
Inlägg #13: Postat: 2008-05-20 21:22:00
|
Lars Nilsson |
10/ Men det ena utesluter naturligtvis inte det andra. Försvaret är en långsiktig historia som man aldrig får bevis på dugligheten förrän det blir som militären säger "ett skarpt läge". Därför är rättsväsendet mer naturligt att intressera sig för. Det paradoxala är att alliansen gick till val på stärkt rättsväsende och vad har hänt? Man har fastnat i ett kameralt tänkande utan visioner med ty åtföljande kaos.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2008-05-20 21:24:00
|
ArHo |
GunnarL, och allra helst när åklagarna har sämre betalt än försvaradvokaterna, som är den egentliga orsaken till en kommande brist på åklagare!
|
|
Inlägg #15: Postat: 2008-05-20 21:25:00
|
Lars Nilsson |
Alliansen beslut om både försvaret och rättsväsendet är en lika stor logisk kullerbytta som om sossarna plötsligt skulle säga: att det där med privata sjukhus, det är minsann en riktigt fin idé.
|
|
Inlägg #16: Postat: 2008-05-20 21:30:00
|
ArHo |
Jag tror att en del av militären kan bli bra poliser och en och annan Officer kan sadla om till åklagare!
Men i sak finns en annan lösning skicka alla kriminella ut ur vårt land som lagen föreskriver, men tillämpar sparsamt!
|
|
Inlägg #17: Postat: 2008-05-20 21:33:00
|
GunnarL |
15/ Lars, Som sagt så är jag just nu mer orolig för förfallet inom rättsväsendet än det inom försvaret. Vi kan gärna fortsätta den här diskussionen, men just nu så pockar hustrun på att få ta över datorn och då kan jag inte annat än att kapitulera precis som ett dåligt svenskt försvar skulle tvingas göra vid ett angrepp.
|
|
Inlägg #18: Postat: 2008-05-20 21:40:00
|
Janne B |
15 Lars N/ Instämmer till 100 i detta. Moderaterna hade en klassisk moderat Försvarsminmister - som mer eller mindre sades upp. Som ersattes av en teknokrat!
|
|
Inlägg #19: Postat: 2008-05-20 22:35:00
|
Jocke S |
Då får jag väl DELVIS ställa mig på Untos sida. Och om nu evolution är även en social process hos människan, så är det kanske vad vi ser nu i nedmonteringen av det svenska fösvaret? Men visst går det snabbt! Och att man plötsligt inser att klimatet miljön blivit mänsklighetens största hot. Men ett civilförsvar borde vi ju behålla ändå, som kan sättas in både militärt, som del av en offentlig sektor och vid katatrofer.
|
|
Inlägg #20: Postat: 2008-05-20 22:36:00
|
Jocke S |
Om detta står i "Civil värnplikt för båda könen." För de evolutionärt intresserade...
Länk: sourze.se
|
|