Inlägg #1: Postat: 2008-05-16 23:52:00
|
Jan E |
Jag råder Klara att titta lite bortom sin vackra kropp och sitt lyckade liv, på vad som händer ut i världen, i Kina, i Burma, i Gaza, t ex, så kanske enstaka personers missunnsamhet gentemot Klara och hennes vackra kropp och lyckade liv kunde tas för vad det egentligen är - ett väldigt, väldigt futtigt i-landsproblem.
Förresten – kan man lida av ”issues”?
|
|
Inlägg #2: Postat: 2008-05-17 00:09:00
|
west-d |
Bara för Klara är nöjd med sig och sitt betyder inte det att hon inte skulle bry sig om vad som händer i Burma osv. Det e så typiskt att folk tror så bara för någon är nöjd med sig själv. Vi får dagligen info. vad som händer i Burma osv, det är väl mycket få som inte tar det till sig osv.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2008-05-17 00:16:00
|
west-d |
for nr 2...ska man sluta vara nöjd med sig själv pgr av allt elände i världen..man kan ha mycket mycket empati för andra människor som far illa på alla sätt. Det är säkert inte bara enstaka personer som är avundsjuk på hon..det är säkert jätte många som är det.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2008-05-17 00:25:00
|
west-d |
for nr 3...att se bra ut, köpa prylar som tex Gucci väskor mm är faktiskt jätte trevligt/roligt, men J-vlar vad MÅNGA som stör sig på det..de borde lägga sina tankar å den energin på allt elände som händer ute i världen..
|
|
Inlägg #5: Postat: 2008-05-17 01:34:00
|
west-d |
for nr4..jag tycker/tolkar inte som om att Klara "lider" i sin text, hon skriver hur andra beter sig pga att hon "mår" bra, det är bedrövligt hur folk beter sig mot hon, de är verkligen fåfäga å det e så typiskt för sådana människor.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2008-05-17 01:42:00
|
west-d |
for nr 5...vad är det för fel att se bra ut ? Ska sådana straffas på detta patetiska sätt? Och vi som är nöjda med oss själva bryr sig mycket sällan om hur andra ser ut el. klär sig, för mig är det i alla fall helt ointressant vad folk har för kläder/tjocka/smala mm.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2008-05-17 01:51:00
|
west-d |
f 6..så har jag också upplevt mina vänninor är oxå, och det bedrivs ej hellre skitsnack från oss om de "andra", här å sourze klagaste det på linda r ,perelli mm om deras utsende å perellis kläder gucci varför sicker det så i mångas ögon?
|
|
Inlägg #8: Postat: 2008-05-17 02:03:00
|
west-d |
f 7,,,jag ser själv skillnaden då jag tar på mig vissa kläder med en viss andväska å går å shoppar hur folk bemöter en, många gånger åker jag rakt i från skogen då ja varit i skogen med hundarena då klädd i bla kängor å direkt till afäran då blir man oxå bemött på ett sätt.Det är mycket löjligt.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2008-05-17 02:21:00
|
west-d |
8/ Men fast jag ,,den ja är så stödjer vi föreninger som tex FUB, org mot narkotika. Vi gör lite vad vi kan men vill ju oxå lev å hadet bra .Jag skäller oxå upp när det blir stora problem även mitt i natten.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2008-05-17 03:29:00
|
west-d |
nr 9...ställer upp ska det vara..men skäller gör jag oxå då det går hårt till..
|
|
Inlägg #11: Postat: 2008-05-17 08:35:00
|
peter_ |
0-1. Ungefär så tänkte jag med. Det kommer då och då sådana här uttalanden: "jag är perfekt, det enda som stör mig är att andra inte erkänner det, men det skiter jag i". Det är lite rörande. Ett tonårsmässigt sätt att relatera sig till och hantera kränkningar och dåligt självförtroende. Vilket å andra sidan inte är något att raljera om, utan blodigt allvar. Osäkra tonåringar skapar en skoningslös kultur där en ofelbar yta är allt. Så småningom kommer man i regel på bättre tankar.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2008-05-18 08:29:00
|
peter_ |
OK, andras kommentarer fick mig att kontrollera om jag läste slarvigt tdiigare. Det gjorde jag nog. Det bestående intrycket jag fått var fel får jag erkänna. Jag känner dock inte igen den missunnsamhet som du beskriver på det personliga planet.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2008-05-18 08:29:00
|
peter_ |
Jag känner å andra sidan igen den i den kollektiva attityden hos de socialdemokrater som är hängivna sin rörelse, som den ser ut idag, och som exvis försvarar kommunaliseringen av skolan och den avsedda nedmonteringen av lärarnas status, värnskatten osv.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2008-05-18 08:30:00
|
peter_ |
Jag känner också igen den i det heta hat mot nollåttor som ibland plötsligt kommer till uttryck hos landsbygdsbor nästan alltid hos lite äldre män.
|
|
Inlägg #15: Postat: 2008-05-18 08:30:00
|
peter_ |
Jag är uppvuxen på landsbygden, bor i centrala Stockholm och tillbringar en hel del tid i en liten by i norra Lappland. I mitt umgänge, som består av alla möjliga yrkesgrupper och personer på inkomst och förmögenhetsskalan, så känner jag dock inte igen den missunnsamhet som artikeln beskriver.
|
|
Inlägg #16: Postat: 2008-05-18 08:30:00
|
peter_ |
Kanske förväxlar författaren ointresse med missunnsamhet? Om man tittar på sitt liv utifrån en viss mall en mall som diverse kvinnomagasin osv utvecklar och underhåller så kanske man tycker att man får höga poäng.
|
|
Inlägg #17: Postat: 2008-05-18 08:31:00
|
peter_ |
Kan det vara så att när en person som är upptagen med sådana funderingar möter personer som är upptagna med helt andra funderingar förväxlar ointresse med missunnsamhet? Eller är jag bara, på det privata planet, lyckligt befirad från kontakt med missunnsamma människor?
|
|
Inlägg #18: Postat: 2008-05-18 09:19:00
|
peter_ |
Det slår mig här att jag tycker mig ha sett en tendens bland kvinnor att fokusera på sina närmaste relationer, medan män blir mest engagerade av mer generella frågeställningar. Stämmer det? Jag är inte säker på det. Vad skulle skillnaden isåfall bero på?
|
|
Inlägg #19: Postat: 2008-05-18 10:09:00
|
ArHo |
18/ Peter skillnaden mellan kvinnlig och manlig logik givetvis!
|
|
Inlägg #20: Postat: 2008-05-18 10:52:00
|
peter_ |
Hmm, skulle du kunna utveckla detta med kvinnlig och manlig logik? Logik borde vara synnerligen könsneutralt, som matematik. Eller menar du logik i någon annan än analytisk, filosofisk, matematisk mening? Exvis som psykologer ibland verkar använda termen, dvs i betydelsen tänkande e dyl. Utveckla gärna ditt argument!
|
|