|
Inlägg #1: Postat: 2008-05-14 18:16:00
|
|
p8n |
Så vad du egentligen säger är kyrkan inte bör ta hänsyn till sina nya "rekryter". Ska den kristna kyrkan ha några som helst expansionsplaner vore det ju bra om man åtminstone lär sig den vanligaste bönen och var man kan hitta den. Alla föds vi inte troende kristna, jag är inte ens döpt. Chockar det dig?
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2008-05-14 18:21:00
|
|
ArHo |
Undrar hur Alf V ser på detta, man väntar gärna med spänning om detta? Ska vi gissa på, att det är ännu fler som inte kan den Svenska Nationalsången och detta kan man kalla skandal! blir hans inlägg?
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2008-05-14 18:23:00
|
|
Jocke S |
Halleluja II! Mycket kan man förfasa sig över, men det här? Vi har relgionsfrihet. Heller förfasar jag mig då över att man måste tro på den kristna! Guden för att överhuvudtaget komma ifråga i t.ex. USA! Efter att ha funderat lite mer på mellanösterns problem så inser jag nog: Skrota allt som av vissa präster m.fl. kräver offer i religionens namn! Amen. JS, moraliserande agnostiker
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2008-05-14 18:44:00
|
|
Ramona Fransson |
Jag är en trist ateist och glad medlem i Humanisterna!
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2008-05-14 18:52:00
|
|
ArHo |
Ramona, nu kom du obetänksamt in på humanism som många hatar värre en religionen, hur ser du på detta?
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2008-05-14 19:09:00
|
|
Janne B |
Det finns tyvärr minst två officiella versioner av Fader Vår och på samma sätt är det med många psalmer. Det skedde en modernisering för 20-30 år sedan av den gamla bönen.Så jag har sett psalmböcker där båda versionerna är inklistrade längst bak. /Min Missionskyrka använder nästan alltid den nya versionen men hos Sv Kyrkan tror jag att gamla versionen oftast gäller.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2008-05-14 19:13:00
|
|
Janne B |
Stort spektakel kan utbryta vid psalmsång för där finns också texter som ändrats flera gånger på 100-200 år. För att minska problemen gav alla kyrkor o samfund ut en gemensam psalmbok för 25 år sedan. Det är Sverige ensamt om i världen. MEN i min gamla generation händer det att vi inte tittar i boken utan sjunger som vi gjorde 1960....Oh förlåt så mycket...
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2008-05-14 21:46:00
|
|
MdaG |
Jag kan inte texten till "Fader vår". Men eftersom jag är långt ifrån en troende kristen och besöker en kyrka högst en gång om året så känns det inte konstigt.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2008-05-15 00:00:00
|
|
Pia K |
Jag kan texten Fader Vår, men det är bara för att jag blivit tvingad att lära den utantill. Man gjorde så förr och det var effektivt.
Men jag ser ingen mening i att folk i Sverige måste ha en religion. De flesta är ju som vi vet, inte intresserade. Vad det beror på, är en annan diskussion.
Själv tycker jag att alla religioner står för någonting, men tvång? Nej, det går inte!
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2008-05-15 00:02:00
|
|
AlfVerner |
En stor del i det svenska undret är just sekulariseringen ansvarig för. Vi SVENSKAR har lämnat den medeltida traditionen bakom oss och fattar beslut på rationella grunder, det finns ingen som helst anledning att kunna rabbla nonsens längre.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2008-05-15 06:49:00
|
|
Per W |
Billy! Jag kan bönen men så tillhör jag den generation som tvingades börja skoldagen med "Fader Vår" och avsluta den med "Hrren välsigne dig och bevare dig".
Lyckligtvis så råder religionsfrihet Frihet från regligion alltså idag.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2008-05-15 11:45:00
|
|
Elvy |
Att många av nutidens svenskar, inte kan bönen Fader vår, det förvånar mej inte. Men vad som däremot förvånar mej, är att det nu finns elever, som lämnar grundskolan, utan att utantill, kunna alfabetet och gångertabellen.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2008-05-17 00:40:00
|
|
Daniel Wijk |
Själv är jag glad att folk inte lär sig den typen av saker längre. Bättre vore om dom isåfall också skippade kyrkan helt.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2008-05-17 09:35:00
|
|
Pia K |
Jag tycker att Sverige har blivit ett kallt land med en klick "anpassade" som lever sitt liv och en annan klick, som är mycket större, som lever på fallrepet.
Pengar, är viktigt i dag- inte solidaritet och sammanhållning. Andlighet är en bristvara.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2008-05-17 18:34:00
|
|
Janne B |
Psalmtoppen börjar strax i SVT - det mest misslyckade program jag sett o skådat. Ja
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2008-05-18 23:09:00
|
|
arga gubben |
Jag kan den och jag är inte troende och det är inget problem med något av dessa två till synes motsägelsefulla teser
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2009-08-13 19:20:00
|
|
Fröken A |
Anledningarna att en del präster påpekar var man kan läsa bönen är
1. att minska förvirringen och hjälpa de gamla som fortfarande inte lärt sig den nya ekumeniska översättningen så att alla kan be den nya unisont.
2. att hjälpa nya och unga kyrkobesökare så att de kan delta och läsa med och förhoppningsvis lära sig bönen efterhand.
3. och ja, tyvärr, som du säger att allt färre svenskar kan böner utantill numera.
Själv lärde jag mig Vår Fader som 8-åring men så är jag också prästdotter. Min mamma brukar se till att alla hennes konfirmander kan den utantill och förhöra dem enskilt men det är faktiskt många präster som inte bryr sig om det.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2009-08-13 20:18:00
|
|
Janne B ologgad |
Fantomen och en artikel i Sourze kan aldrig dö och det gillar jag skarpt!
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2009-08-14 11:52:00
|
|
Sunny |
Billy:jag blir ändå mera förvånad när jag i bland umgås med en präst o ofta vid begravningar som inte ens har läst sin bibel.Sist fick jag prästen til bordet vid begravnigskaffet o tänkte konversera honom lite med saker han var hemma i .Han satt som ett levande frågeteckan när jag nämnde personer i gamla testamentet o tillstod till slut rodnande: -vi behöver inte kunna så mycket om det gamla testamentet längre!
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2009-08-14 11:55:00
|
|
Sunny |
Att man inte lär sina barn böner när man är ateist är däremot helt naturligt. O finns det en gud ser jag henne som en kvinna:En föderska.Som Abrahams Sara såg henne. Jag skulle nog be Moder vår? Jonas Gardell sade en gång att Gud är en fet svart lesbisk kvinna som kokade spagetti.
|
| |