Engla: Det hela handlar om pengar

Showing page 2 of 4: 1  2  3  4
Inlägg #21: Postat: 2008-05-14 02:32:00
ArHo
f/ bättre argument får du nog ta till, kanske du skall se med andra ögon på din självkonstruerade uppfattning om det mesta i vårt samhälle och acceptera andras åsikter eller åtminstone respektera dem, underförstått visa lite munterhet och bli mer eftertänksam över vad andra kan tycka om dig? Hoppas ingen tycker direkt illa om dig, vilket skulle vara orättvist med tanke på att du har rätt att ha dina åsikter! men försök inte prack på dem som inte vill dela dem med dig!
Inlägg #22: Postat: 2008-05-14 08:53:00
Jocke S
Alf, i princip kan man förstå och instämma i dina tankar här. Men måste du bre på så in i vassen? Det blir nästan samma som det du anklagar! Varför låta vår delvis sjuka offentliga värld färga ens egna välmotiverade budskap mot denna värld?
Inlägg #23: Postat: 2008-05-14 11:00:00
AlfVerner
21>Jag har få åsikter, dert handlar om insikter. När det gäller "pracka på" så är det ett uttryck som mycket väl beskriver SvT:s Englabegravning - Hur många barn dör varje dag i politiska, sociala, ekonomiska och sexuella övergrepp etc.? Det enda rimliga utifrån gråterskornas och de politiska analfabetarernas hönshus är att gå i kloster och sörja 24 timmar om dygnet och be till Gud.
Inlägg #24: Postat: 2008-05-14 11:03:00
AlfVerner
Förlusten av ett liv MÅSTE begränsas till dem som berörs, det kan vara familj, släkt, hela byn, hela samhället, hela världen, men Englamordets begravning är helt och uteslutande en massmedial konstruktion, där man i princip kunde valt vem som helst.
Inlägg #25: Postat: 2008-05-14 11:07:00
AlfVerner
Själv har jag knappt någon aning om fallet och det jag vet har man PRACKAT PÅ MIG. Det är det här äckliga frossandet i mäniskors olycka, som tar kraft ifrån all den diskussion som borde handla om det ekonomiska våld som landets ledning utövar.
Inlägg #26: Postat: 2008-05-14 11:08:00
AlfVerner
Vi kan jämföra med bistånd till Burma - istället för att plocka generalerna på allt dom äger och har, så tigger man om att få komma in i landet för att hjälpa.
Inlägg #27: Postat: 2008-05-14 11:25:00
Janne B
26/ Du vet så väl att varje försök att plocka guldet från generalerna är liktydigt med krig och allat annat elände.Vi har inte goda erfarenheter av fallskärmssoldater från USA. I dagsläget finn ingen ann hjälpmetod än att samarbeta med generalernas underhuggare - för folkets skull. En dag kommer gänget att falla - så som sovjet föll.
Inlägg #28: Postat: 2008-05-14 11:29:00
Janne B
När de anhöriga inbjuder till deltagande i deras sorg så är det inte något äckligt frossande i andras olycka. Det är något helt annat - som nog är omöjligt att förklara för dig. Jag har varit på flera begravningar - inte för att jag kände den döde - utan för att stötta de anhöriga som bjudit in mig.
Inlägg #29: Postat: 2008-05-14 12:53:00
west-d
AlfVerner...håller med dig på endel du skrivit och även andra här, vi har olika syn på det här vilket är normalt.Men vi har ändå svårt att ta till oss att vissa tycker si el. så, vissa blir arga att för att de inte tycker som de å tvärt om. För egen del tycker jag att det är ett frosseri i mäniskors olycka.
Inlägg #30: Postat: 2008-05-14 12:59:00
west-d
for 29. Då Englas familj börjar leva i "vardagen" igen även om det alldrig blir som förr blir det ändå en "vardag" hoppas jag att de inte "ångrar" allt som varit i tv å tidningar.
Inlägg #31: Postat: 2008-05-14 13:43:00
Pia K
svar 28- häller med Janne där, att förstår man inte varför, så är det svårt att förklara, i det här fallet Englas begravning i tv.
Sen tror jag inte Englas familj ångrar press eller tv- medverkan, men, jag undrar hur familjen kunde se med kärlek på situationen?
Om det varit mitt barn, hade jag nog handlat annorlunda.
Men vi är olika som människor.
Inlägg #32: Postat: 2008-05-14 13:47:00
ArHo
23/ Alf, jag kanske ska förtydliga mig lite grand, för det först är dina fyra inlägg tankeväckande som vanligt! men sansat skrivna som ger oss en förklarande bild, bra! och ingenting av detta är något som du vill pracka på oss, utan endast som en upplysning hur och varför, bra! så nu har du visat din insikt på rätt sätt, Mycket bra! fortsätt med den stilen!
Inlägg #33: Postat: 2008-05-14 14:10:00
Janne B
Jag är rätt säker på att Englas familj samrådde med klokt folk innan de fattade sitt beslut. Modern har berättat om alla rara brev det fått, blommor utlagda vid porten mm.De upplevded detta som ett äkta deltagande. /
Inlägg #34: Postat: 2008-05-14 14:14:00
Janne B
Det är sannolikt att de för att skydda sig själva inte läst rikspressen och varit försiktiga med radio TV. Jag har förstått att så har andra familjer i liknande situation måst göra. Jag är helt säker på att jag skulle göra så i en liknande situation - bara ta till mig en bråkdel i media. Jag kan tänka mig att Prästen gett råd åt det hållet.
Inlägg #35: Postat: 2008-05-14 14:25:00
CMO
AlfV ger här uttryck för en variant av någon sorts modern puritanism. Ska det sörjas så ska de "ta mig fan" sörjas av enligt socialstyrelsen godkända demokratiskt förankrade skäl och inte av någon slags spontan men irrationell folklig känsloyttring, exploaterad av den kolorerade pressen. Alfs "analysförmåga" till trots verkar han fullständigt främmande inför hur människor fungerar och vilka behov de har.
Inlägg #36: Postat: 2008-05-14 14:33:00
ArHo
CMO, det har du kanske rätt i, men mellan raderna kan man utläsa "att så här borde det vara! men han skriver aldrig detta i klarspråk tyvärr!
Inlägg #37: Postat: 2008-05-14 15:09:00
west-d
NR 33..ja de samrådde säkert med kloka människor, som ej var i sorg å förtvivlan själva. Går det verkligen att fatta så kloka beslut då man e i sorg å förtvivlan oavsett "kloka" människor runt sig?
Inlägg #38: Postat: 2008-05-14 18:03:00
AlfVerner
33>Det har ingen som helst betydelse vad Englas familj "vill". SvT Fattar beslut utifrån helt andra grunder och här ha man tagit chansen att ytterligare individualisera världsbilden, få folk att förfasa sig och gråterskorna fylla sina näsdukar med "sorgesalt".
Inlägg #39: Postat: 2008-05-14 18:06:00
AlfVerner
Visningen är ett politiskt ställningstagande som vädjar till det enkla, det simpla och det kortsiktiga. Oh vad hemskt, tänk att vara lilla Engla etc. etc. Men så säger ni inte när man privatiserar vattnet i Afrika och den lilla fattiga afrikanska Engla dör av törst eller diffteri.
Inlägg #40: Postat: 2008-05-14 18:08:00
Janne B
38 Eller så var det så att det hade en HELT avgörande betydelse vad familjen tyckte i denna sak. TV-sändningen bröts i det ögonblick som familjen samlades runt Engela. För så hade modern bestämt!
Showing page 2 of 4: 1  2  3  4
Laddar...