Engla: Det hela handlar om pengar

Showing page 3 of 4: 1  2  3  4
Inlägg #41: Postat: 2008-05-14 18:09:00
AlfVerner
Ett ställningstagande kräver ingen ideologi, kräver ingen uppoffring, kräver inget bestående... för hade det gjort det så hade gråterskerna stannat hemma. Ett värdelöst privategoistiskt bölande uppbyggd kring en massmediabild- SKANDAL.
Inlägg #42: Postat: 2008-05-14 18:13:00
AlfVerner
40>Nej, absolut inte. VAD är "public service"? VAD vill SvT uppnå? Jag menar det dör ju folk hela tiden av mer eller mindre tveksam karaktär - t ex vanvård i framförallt den privata vården...
Inlägg #43: Postat: 2008-05-14 18:14:00
Janne B
För dig Alf är allt politik, du lever i de stora skeendena. Men här handlar det om stora delar av ett folk kan känna empati med en sörjande familj. Jag har förlorat en tvåårig dotter. Jag bölande inte för Engla. Ja grät så som jag ofta gråter över hur barn i Afrika har det.I 30 års tid sände jag pengar till en läkarstation där. Det var inga falska pengar.
Inlägg #44: Postat: 2008-05-15 09:49:00
AlfVerner
43>Jag såg en dokumentär om svenska kyrkan och deras aktieaffärer. På ett år hade ett torrhue förvaltat bort en miljard ur kyrkans förmögenhet, trots att det var i strid med kyrkan statuter. Parallellt hade syföreningen samlat in 150.000:- under en 50 ård period och var mycket stolta över det. Det var inga "falska pengar". Det var ärlig och uppriktig solidaritet.
Inlägg #45: Postat: 2008-05-15 09:51:00
AlfVerner
Du skulle sett minen på denna lilla anspråkslösa, självuppoffrande tant när man berättade för henne att en miljard var bortspelad. Hon sa ingenting, hon blev bara förlamad i hela ansiktet. JAG går inte på tanten, däremot skrynkelhjärnan i svenska kyrkan, dubbelmortalen, girigheten, förljugenheten. Jag tror jag ligger närmre tanten i "Gudfruktighet", än kapitalförvaltaren...
Inlägg #46: Postat: 2008-05-15 09:54:00
AlfVerner
43>DU skänker pengar till en läkarstation, jag ryter för att man gör mig stenrik genom slopad arvsskatt, gåvoskatt, förmögenhetsskat och fastighetsskatt och vill att de pengar som skänks mig utan två fingrar i kors, ska förvaltas av det demokratiska samhället och fördelas i solidaritet både nationellt och internationellt.
Inlägg #47: Postat: 2008-05-15 09:56:00
AlfVerner
DET är skillnaden och jag skänker INTE ETT RUTTET ÖRE någonstans utom möjligtvis till någon guerillarörelse, vilket avslutades efter att det visade sig att Yassir Arafat var god för miljardbelopp och höll en kärring i Paris för en miljon i månaden.
Inlägg #48: Postat: 2008-05-15 09:59:00
AlfVerner
Hur kommer vi åt Burmas generaler? Hur kommer vi åt vår egen överklass excesser? Hur stoppar vi avdemokratiseringen av samhället etc. DET är mina frågor, som ytterst ska mynna ut i samma mål som dina, fast i en förhoppning om bestående ideologiska värden.
Inlägg #49: Postat: 2008-05-15 10:00:00
Janne B
ALF/ Du och jag har precis samma syn på syföreningens tanter och "skrynkelhuvuden".Jag minns hur dessa tanter sänder kläder till barn i Finland och Tyskland 1945-48. Från dåtida fattigsverige.
Inlägg #50: Postat: 2008-05-15 10:03:00
AlfVerner
När det gäller Engla så handlar min fråga om vilket samhälle som bäst skyddar hennes liv. DET är Public service uppgift att hantera, inte att pracka på folket en privat begravning.
Inlägg #51: Postat: 2008-05-15 10:06:00
Janne B
Alf/ Det finns tillfällen då jag tycker väldigt mycket om dig och det du skriver. Men guerillarörelser av olika slag har bränt ner nästan varenda kristen läkarstation i Kongo samt de enda skolor som fanns där. Hur ska vi få tag i pengar att bygga upp detta igen. Hur ska mina vänner våga åka dit med guerillan runt hörnet? Guerillor anser att då de har gevärsmakt så har de också Rätt. Förödande för miljoner människor.
Inlägg #52: Postat: 2008-05-15 10:08:00
AlfVerner
49>Problemet med den solidariteten är att den saknar ideologi, d v s man lyfter inte på ögonbrynen när Percy B snor åt sig en miljard i pension...och på något sätt blir de´t västerländska ett sätt att undvika hur i helvete man kan betala 15 miljoner på en bild på en kändisunge - istället blir det så att om föräldrarna skänker en av dessa 15 miljoner från sin 2 dagar gamla baby, så hyllas man som hjältar i förstasidenyheter över hela världen.
Inlägg #53: Postat: 2008-05-15 10:12:00
Jocke S
44 En sak bara Alf. Om nu den här kyrkans förvaltare hade ÖKAT vinsten med en miljard i stället för att spekulera bort en miljard? Hade du varit mer nöjd då? Jag bara menar hur svårt det här är, balansen. IDAG, nu, i det samhälle som vi lever i! Och visst var han också en skurk, Arrafat. I sig själv eller genom miljön? Vi är människor, idag planetens största fördärv. Vi måste sansa oss, alla!
Inlägg #54: Postat: 2008-05-15 10:12:00
AlfVerner
Likadant blir det med Englas begravning, den suddar ut motsättningar och låter alla förenas i ett enda stort gemensamt lidande, rik som fattig. Dessutom slipper den rike vara "ond", när man kan defilera ett pedofilmonster, som egentligen är en ensam, ynklig och sjuk. Hans liv är också slut, men sannolikt kan även han sälja sin historia och bli en förmögen man...
Inlägg #55: Postat: 2008-05-15 10:26:00
AlfVerner
och vi andra kan fortsätta att lida och hata och sörja, utan att mänskligheten tar ett enda mikroskpiskt steg framåt. Och DÅ hart Svt-LEDNINGEN uppnått sitt mål, nämligen att befästa positionerna och hålla vanligt i ett sorglustigt spel grummlat med tårfyllda ögon över "ondskan". Fuck Svt.
Inlägg #56: Postat: 2008-05-15 10:31:00
AlfVerner
53>En del av grejen var att kyrkan spekulerade i t ex vapenhandel och överhuvudtaget i företag med tveksamma affärsmetoder. Det fanns inga "kristna" hänsyn, utan man högg på ren girighet. Och på något sätt var dubbelmoralen påträngande ...de fromma tanterna på botten och girigbukarna i toppen och spelet fortsätter som ingenting, "för vi kan ändå inget göra" - vilket är en Janne B-grundhållning.
Inlägg #57: Postat: 2008-05-15 10:34:00
AlfVerner
53>Hur ska uteliggaren sansa sig? Hur skulle Engla sansat sig? Vad är det för förbannat skitsnack om att "alla" måste sansa sig? SYSTEMET har höjt fotbiollsspelarens lön från 200.000:- till 400 miljoner om året, skådespelarens lön är höjd från 200.000:- till 10 miljarder, föreläsarens arvode per timme är höjd från 500 spänn till 100.000:- etc.
Inlägg #58: Postat: 2008-05-15 10:37:00
AlfVerner
53>Vem i helvete ska sansa sig? INGEN naturligtvis, det måste byggas in i systemet och det gör man inte genom att slopa arvsskatt, förmögenhetsskatt och gåvoskatt. Man tar från de rika och ger till de fattiga. DET är det enda sättet att bygga ett demokratiskt, kristnat samhälle - därför är t ex Mats Odell en antikrist.
Inlägg #59: Postat: 2008-05-15 10:42:00
Jocke S
Du producerar själv en hel del skitsnack Alf, läs inanntill! Du tjänar väl själv inte obetydligt? Vi som kan skall sansa oss, börja skrika och gapa utan metodik är kontraproduktivt i längden. Det visar revolutionens historia, hur välmotiverad den än varit ibland. Och Hitler skrek. Om övriga revolterar är det begripligt, vem kan ha något att invända? Eller gå du ut och organisera de hemlösa och alla presumtiva Englor då!
Inlägg #60: Postat: 2008-05-15 10:43:00
AlfVerner
43>Paris Hilton lyfter 15 miljoner för att närvara på en fest och ge festen lite "stjärnglans" - i det läget skänker jag inte en mikroskopisk sekin. Jag träffade en allumaförsäljare som tyckte det "var tur för henne" - han röstade också fram högerregeringen, som ytterligare sänker hans levnadsvillkor. Ska jag skänka honom...? Nej, naturligtvis inte. Jag skällde ut honom.
Showing page 3 of 4: 1  2  3  4
Laddar...