Engla: Det hela handlar om pengar

Showing page 1 of 4: 1  2  3  4
Inlägg #1: Postat: 2008-05-13 00:51:00
AlfVerner
Jag vet inte vem Engla är och sörjer henne inte ett dugg, av den anledningen att jag inte kände henne. Däremot sörjer jag att borgarna säljer ut vin- och sprit som försörjt vårt land med världens bästa viner.
Inlägg #2: Postat: 2008-05-13 00:54:00
AlfVerner
...så begravningen handlar inte bara om pengar, det handlar om ideologi, att låta gråterskornas skrikande överösta t ex sjuksköterskornas lönekrav.
Inlägg #3: Postat: 2008-05-13 09:44:00
Janne B
1 Så sorgligt att du inte kan förstå att Engla blev symbolen för hundratals barn som utsatts för övergrepp och dödlig misshandel. "Sörjer henne inte ett dugg" är ett så tragiskt uttalande. Alf - det är inte friskt och sunt att skriva så.Du skriver att andra ska söka vård, hur är det själv?
Inlägg #4: Postat: 2008-05-13 09:49:00
Billy Butt
Alf - Jag har alltid misstänkt att du är en person som saknar emoati för dina medmänniskor och nu har du bevisat det i och med svar 1 ovan. Det skulle nog gangna dig att visa lite hjärta ibland istället för att bete dig som en gnällgubbe - för det gör du alltför ofta.
Inlägg #5: Postat: 2008-05-13 09:50:00
Billy Butt
stavfel i svar 4 - ursäkta.... det ska vara "person som saknar empati"
Inlägg #6: Postat: 2008-05-13 10:58:00
Nähädu
"Däremot sörjer jag att borgarna säljer ut vin- och sprit som försörjt vårt land med världens bästa viner." - Vilka är de "världens bästa viner" som Vin&sprit tagit fram? Blandar du inte ihop Vin&sprit med systembolaget nu?
Inlägg #7: Postat: 2008-05-13 13:09:00
Elvy
Artikeln handlar ju om en liten mördad flicka, varför skriver ni här då om något det så ovidkommande, som vin och sprit.
Inlägg #8: Postat: 2008-05-13 18:15:00
Sunny
Elvy: Instämmer.
Inlägg #9: Postat: 2008-05-14 01:03:00
AlfVerner
4>Jag har alltid missrtänkt att du är en opportun idiot, oförmögen att förstå t ex massmedias politiska uppgift som försvarare av rådande positioner. Ingen här kände Engla och att hon skulle vara någon slags symbol för mördade småflickor är bara helt groteskt. Det är snarare så att massmedias anslag skapar ytterligare rädsla och förvandlar män till monster i allmänhet.
Inlägg #10: Postat: 2008-05-14 01:07:00
AlfVerner
6>Eventuellt...7>Jag sörjer det demokratiska samhällets upplösning, inte Englas död. den beklagar jag om jag får frågan. Vi har äldre inom den avdemokratiserade långvården som vanvårdats till döds - Var finns SvT? Varför visas inte dessa begravningar etc.?
Inlägg #11: Postat: 2008-05-14 01:13:00
AlfVerner
Det är bara patetiskt att sörja en individ ni inte känner, saknar helt trovärdighet och har inte ett djävla dugg med empati att göra. VEM tycker inte det är helt sinnessjukt att en gubbdjävel förgriper sig på barn inklusive mördar?
Inlägg #12: Postat: 2008-05-14 01:13:00
AlfVerner
Frågan HÄR gäller exploateringen och SvT:s public service-roll och här menar jag att SvT ingår i arbetet med att avpolitisera och avdemokratisera människan - därför visas denna begravning som YTTERST FÅ har med att göra - även som symbol, där den bara förvirrar de politiska besluten.
Inlägg #13: Postat: 2008-05-14 01:17:00
AlfVerner
...nästa steg blir att sälja begravningen till högstbjudande TV-kanal, ungefär lika sinnessjukt som att massmedia betalar 10-tals miljoner för en nyfödd kändisunge i USA. Helt groteskt, men när det brinner i förorterna kan ni inte binda ihop sammanhangen - det är det som irriterar mig mest.
Inlägg #14: Postat: 2008-05-14 01:32:00
Sunny
Alf:när jag var barn var begravningar offentliga o hela byn deltog. Kistan brukade stå i församlingshemmet o de flesta kysste faktiskt den döde farväl.Även ovänner kunde på detta sätt lägga ner tvisten. Smusslet med att privatisera o stuva undan sorg o död är en ny företeelse. Som nog vi nordbor är ganska ensamma om? I öst försegår allt som här för 100 år sedan:Jag har blivit bjuden på begravning både i Grekland,Rumänien o Ryssland av för mig helt okända människor.
Inlägg #15: Postat: 2008-05-14 01:35:00
Sunny
I S:t Petersburg var det nästan drömlikt: jag skulle titta på den stora kyrkan o hamnade i fel kö o trängseln hindrade mig från att vända utan jag kunde bara gå framåt o fick lov att kyssa liket jag med.En tyskspråkig släkting berättade viskande för mig om den unge döde som drabbats av en hjärtattack.
Inlägg #16: Postat: 2008-05-14 01:45:00
Sunny
I Transylvanien i den lilla staden Sighisoara föddes Den lille Pålspetsaren på 14 00 talet.Staden är inte så förändrat:huset finns kvar. Vi kom i bil o hamnade bakom ett enormt begravningsfölje: några 100 själar dvs hela byn gick efter vagnen som drogs av 2 svarta hästar. Vi hade bara att följa strömmen. På kyrkogården väntade en överrasking. Det vimmlade av små servitriser i korta svarta kjolar o vita blusar o de ilade från gravsten till gravsten med små brickor med konfekt o vodka.
Inlägg #17: Postat: 2008-05-14 01:48:00
Sunny
Varje familj tycktes samlas på sin egen familjegrav o bara de närmaste sörjandekanske 100? stod runt den dödes öppnade grav.
Hela kyrkogården var ett folkhav o vi lyckades hitta en ledig gravsten o blev bjudna vi med. Först grät alla men när de började skotta igen graven började de sjunga gladare sånger.D eunga föirtade o de äldera drack. Gummorna satt o skvallrade o det höll på bra många timmar.
Inlägg #18: Postat: 2008-05-14 01:51:00
Sunny
AlF: Annars är jag som du skeptisk o lite kallsinnig till detta fenomen som jag o svärsonen döpt till "Ställföreträdande sorg" som breder ut sig.Folk som aldrig mött Anna Lind eller ens delat hennes politiska åsikt stod nu utanför Åhlens med blommor o grät!Jag tänkte på hennes barn o make men jag kan inte sörja någon jag aldrig känt.det verkar lite sjukt i mina ögon .
Inlägg #19: Postat: 2008-05-14 01:55:00
Sunny
Men den här begravningen var mycket värdig o precis som jag tänker mig en kristen begravning bör vara. Just Engla o de andra små som dödats väcker givetvis känslor hos oss som förlorat ett barn! Vi har ju lätt att förstå föräldrarna.Det fanns ingenting av slask tv eller förnedringssåpa alls .
Det finns massor av program jag hellre velat stoppa av etiska skäl!!
Inlägg #20: Postat: 2008-05-14 02:22:00
ArHo
10/ Alf, du var mig en udda person, som man kan förstå, men jag undrar om du inte, slarvar bort din trovärdighet, när du är bitter över den sk demokratin, som kanske bara existerat på papperet för syns skull som ett slags modeord som kommer och går?
Showing page 1 of 4: 1  2  3  4
Laddar...