Inlägg #1: Postat: 2008-05-08 04:28:00
|
Janne B |
Personer som inte kan skilja på vanligt parkarbete och en begravning borde .....Nu gråter jag som den pensionerade prästen!
|
|
Inlägg #2: Postat: 2008-05-08 04:49:00
|
Janne B |
Anhöriga betalar mellan 5-20 000 kr för en kista.De är byggda av olika träsorter, men med förstärkningar som ska göra dem tåliga. I kistan finns alltid en vacker och ibland dyr bädd. Den har ofta högt i taket, den ger ett luftigt intryck.Det är dessa omtänksamma sista vilorum, skyddsrum som helt trycks ihop på sina håll. /Vaktmästaren antydde att det var svårt känslomässigt att göra detta de första gångerna, men sedan gick det bra!
|
|
Inlägg #3: Postat: 2008-05-08 09:38:00
|
Janne B |
Ärkebiskopen trädde fram i SVT vid niotiden och talade om Rätten till Värdig begravning. Den skulle garanateras av den begravningsavgift som vi alla betalar via skattsedeln.Men nu vet vi att sanningen är en annan. Nu skulle man vidareutbilda kyrkogårdsarbetarna och sända ut nya cirkulär till kyrkoråden.Det gäller att omvända folk till nya attityder inför livet och döden, det menar jag.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2008-05-08 10:41:00
|
Janne B |
Insändare betalar 5000 kr om året till Sv Kyrkan, berättar han i Västerbottens Kuriren. Han var inte direkt troende men ville betala för en värdig begravning. Vem kontrollerar att han får det?
|
|
Inlägg #5: Postat: 2008-05-08 13:29:00
|
Janne B |
Debatten i detta ämne pågår i hela Sverige nu. Det jobbiga är den stora skillnaden på vad som händer framför och bakom "fasaden". Inne i kyrkan är allt så värdigt och stiligt och det får kosta nästan vad som helst. Men sedan de sörjande tågat hem så kan vad som helst hända. Det har det senaste dygnets media visat. /
|
|
Inlägg #6: Postat: 2008-05-08 13:56:00
|
Janne B |
Svenska Kyrkans egen tidning har säkert viktiga saker att berätta i dag, så tänkte jag. Men den verkar ha slagit igen Länk: kyrkanstidning.com när den som bäst behövts.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2008-05-08 14:35:00
|
CMO |
Ja det verkar ju lite oetiskt minst sagt men vad har det med fascism att göra?
|
|
Inlägg #8: Postat: 2008-05-08 20:25:00
|
Lars Nilsson |
Svensk enfald är sig lik! Klart det finns ett problem med träkistor som ruttnar och ger markproblem. Är det så konstigt? Borde väl även en biskop förstå. För att råda bot på problemet skulle kistorna var i stål och hålla i 100 år eller något sånt. Vilka av alla upprörda röster har förslagit det? Och förresten, hur kul är det för anhöriga, enligt nuvarande politiska korrekthet, att se graven sjunkit ihop sådär en någon meter när man kommer med blommor?
|
|
Inlägg #9: Postat: 2008-05-08 22:53:00
|
Pia K |
Det är ju en bra ledare för kyrkan man saknar, men tyvärr fattar man inte vad någon säger egentligen.
Biskop Ström var ju väldigt osäker på allting!
|
|
Inlägg #10: Postat: 2008-05-09 03:45:00
|
Sunny |
Men jag trodde i min enfald att folk visste om detta! Kyrkan ser gärna att man kremerar av dessa orsaker o platsbrist.I många delar av världen sveper man bara den döde i tyg. Av jord är du kommen o jord ska du åter varda.
Men jag erkänner att jag kände olust när vi för några år sedan var på fostersonens begravning: redan medan vi stod runt graven rullade grävskopan fram: vi hann knappast ta farväl.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2008-05-09 04:26:00
|
Kent Katt |
Nej, och inte vill jag dingla i en lyktstolpe i Kista heller. Nästa fråga.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2008-05-09 11:37:00
|
Karin Holmberg |
Nä, jag skulle inte bry mig, för eftersom jag är död så skulle jag ju inte veta om något.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2008-05-09 11:42:00
|
Karin Holmberg |
Men okej. Till de anhöriga då.
Det här med påkostade kistor...
Om det nu är ett problem men plastbrist och sättningar så skulle man "mer organiserat" gå ut med, att begrava så man återförenas med kretsloppet så snart som möjligt.
Det skulle väl vara bra om kistorna var så tunna att processsen går snabbare och man blir jord och en blomma så snart som möjligt.
Så slipper vi problemet med sättningar.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2008-05-10 20:04:00
|
west-d |
Nr 58 i annan länk där 61 svar Det är faktiskt så att det typ sker utfrysningar från några av de "gammla" här på sourze det är ganska lätt att läsa å tolka det om man varit med ett tag jag har flera gånger varit påväg att skriva om det, och det var bra av en såkallat "ny" tog upp det.
|
|
Inlägg #15: Postat: 2008-05-10 20:31:00
|
Karin Holmberg |
Det MEST osmakliga i det här är att Uppdrag granskning väljer att gräva i det. INGEN hade mått dåligt om det aldrig visats.
Vissa saker mår folk bäst av att vara ovetandes om.
Man behöver inte skriva folk på näsan, om vissa saker!
|
|
Inlägg #16: Postat: 2009-04-09 01:08:00
|
Janne B |
Onsdag kväll var det uppföljning av detta SVT-program.Jag fick ett starkt intryck av att det fortfarande förekommer ovärdiga begravningar där man trycker ihop kistorna med en traktor. Men först hjar man lagt på lite jord./ det verkar vara två "regementen". Inne i kyrkan bestämmer prästen allt men sedan Kistan kommit ut så är det kyrkogårdsföreståndaren som tar över. Bakom sig har föreståndaren ngt som kallas "församlingsförbundet". Nya direktiv från biskoparna synes inte ha fått stor verkan. Traktormannen som var så aktiv i Vännäs står under åtal, men han hävdade att hundratals gjort fel och gör fel. Han liv hade varit ett helvete sedan avslöjandet, intygade han!
|
|
Inlägg #17: Postat: 2009-04-09 01:10:00
|
Janne B |
5500 läsare av denna artikel - det är nog mitt rekord - i ett sorgligt ämne!
|
|