Medhjälp till sexuella övergrepp?

Den här tråden diskuterar artikeln Medhjälp till sexuella övergrepp?.
Inlägg #1: Postat: 2001-10-08 15:09:00
Jesper N
Män som kollektiv förtycker inte kvinnor, v i s s a män förtycker kvinnor. Dina artiklar upprör eftersom de känns som grova personliga anklagelser trots att jag uppfyller de krav som du ställer på män i fråga om ansvarstagande, och jag a v s k y r att bli oskyldigt anklagad. Att döma av kommentarena till din förra artikel gäller det fler än bara mig.
Inlägg #2: Postat: 2001-10-08 15:24:00
Christian Hasselberg
"till exempel drar skämt på kvinnors bekostnad, tafsar, osynliggör, förlöjligar, begår våldtäkt etcetera" Den meningen innebär att du kommer få lika mycket "stryk" den här gången. Du påstår att merparten av oss män vänder ryggen till om vi ser en våldtäkt. Då blir vi förbannade och hur bra tror du vi lyssnar då?
Inlägg #3: Postat: 2001-10-08 15:31:00
Christian igen
Är jag ansvarig för en händelse så är jag väl skyldig till att händelsen inträffat? Ditt försiktiga ordval var diplomatiskt som en käftsmäll :-
Inlägg #4: Postat: 2001-10-08 15:39:00
Juanita Zanetti
Visst, jag gillar dig mycket.
Inlägg #5: Postat: 2001-10-08 16:05:00
Jörgen G
"det handlar om alla oss män och killar. Det är inte några få galningar som våldtar fyra kvinnor i timmen i Sverige" Citat från ingressen i din förra artikel! Du kanske tycker att detta är att vara "väldigt försiktig och positiv", jag tycker inte det! Upprepa dig gärna, men så länge du envisas med ospecificerade anklagelser, så lär du inte få mycket medhåll.
Inlägg #6: Postat: 2012-01-15 17:19:00
liolinv
Johan Gyberg, du förvarnade visserligen om att du skulle komma att upprepa dig i artikeln men jag närde trots det en vag förhoppning om att du skulle skriva åtminstone någonting intelligent.

Dessvärre sitter du fast i samma hjulspår, nämligen att kollektivt skuldbelägga alla män för någras beteende. Du skriver att du inte gör det men det är ju PRECIS vad du gör!

Förstår du inte själv det du skriver?!

Detta stycke vill ju låta påskina att alla män har en skuld:
"
Det handlar inte om att vi män kollektivt ska erkänna vår skuld, det handlar om att vi män, gärna kollektivt, ska se vår egen roll i det patriarkat vi faktiskt lever i. Att se alla de handlingar vi utför i vardagen som bidrar till att upprätthålla och reproducera könsförtrycket. Detta gäller allt ifrån helt uppenbara handlingar som misshandel till väldigt diskreta handlingar som osynliggörande och förlöjligande exempel på härskartekniker identifierade av forskaren Berit Ås.
"

Du påstår ju att alla män, utan undantag, utför vissa handlingar mot kvinnor och använder sig av härksartekniker.

Kan det skrivas tysdligar än så?

Vidare skriver du:
"
Vi måste också ta ansvar för att bryta med dessa mönster, vilket innebär att analysera och förändra beteenden hos oss själva. Det kan innebära att vi tänker igenom hur vår könsroll genus ser ut och vad den har för konsekvenser, vad vi menar med våldtäkt eller tänker kring hur vår sexualitet ser ut och var den kommer ifrån. För att göra detta är det naturligtvis nödvändigt med information. Den informationen finns! Till exempel har kvinnor som skriver på Sourzes hemsida lagt in länkar till sidor som förklarar vad härskartekniker är för något.

Problemet med oss män, och för alla andra grupper med privilegier och i maktpositioner, är att viljan att se hur verkligheten ser ut för andra verkar saknas. För att skapa oss en bild och förståelse får vi faktiskt lyssna på de personer som har upplevt och upplever den - det vill säga i detta fall: kvinnor.
"

Kommentarer:
1. varför talar du inte för dig själv, snarare än alla män? Istället för att skriva "Problemet med oss män ...", så kunde du gärna ha skrivit: "Problemet med mig ..."

2. att hänvisa till kvinnors Sourze-länkar om härkartekniker som infor för alla "oupplysta" män är så urbota löjligt, så jag nästan blir mållös.

Finns det inga män, som kan lära män något positivt bortsett från dig, alltså?

3. du menar alltså att kvinnor inte använder härskartekniker, mot män eller andra kvinnor?

4. SUCK! Jag blir så trött på inskränkta personer som du. Du låter antingen som om du är rädd för vad kvinnor ska tycka om dig eller som om du bara är en allmänt inställsam hycklare, som nedvärderar sitt eget kön. Tragiskt!

Var stolt över den du är!

PS! Jag tycker synd om dina elever, speciellt de av manligt kön, eftersom de torde bli förvirrade i sin könsidentitet när de lyssnar på ditt mässande. Sannolikt skäms de över att vara pojkar, p.g.a. dig. Det kan i såfall sägas vara kriminellt, d.v.s. att förstöra människors självkänsla. DET om något utgör härskarteknik. DS!
Laddar...