Riccardomålet: Rabatt på mord?

Den här tråden diskuterar artikeln Riccardomålet: Rabatt på mord?.
Inlägg #1: Postat: 2008-05-07 11:08:00
Per W
9-åringar med livstidstraff. Fint.
Inlägg #2: Postat: 2008-05-07 12:19:00
west-d
Tyvärr är sådant här inte ovanligt då det gäller rättegångar, bla så ändrar vittnen sig, nya vittnen kommer "fram" osv, har varit på sådana rättegångar....man blir välldigt upprörd då tex nya vittnen helt plötsligt finns mm
Inlägg #3: Postat: 2008-05-07 14:24:00
Ramona Fransson
Absurd dom i Rödebymålet! Jag undrar när jag kommer slutas att förvånas? Frikänd! Lika illa domslut som i Riccardofallet. Vad är är Sveriges Rikes lag? En schweizerost?
Inlägg #4: Postat: 2008-05-07 15:57:00
Diplomaten
I samband med alla spektakulära brott uppkommer nästan alltid frågan huruvida straffet som förövaren eller förövarna fick var för milt eller för strängt. Oftast de förstnämnda.
Anhörigas och brottsoffrens oftast höga rop efter ett hårt straff har och göra med det primitiva hämndbegäret, i nio fall av tio tycker man att förövarna skall straffas hårt å färsk gärning.
Inlägg #5: Postat: 2008-05-08 17:51:00
west-d
När jag läser vad ni skriver så undrar jag hur många av er som varit på rättegångar, då menar jag flera typer av olika fall. Visst får man tycka å fantisera som här görs. Men det klagas väl mycket på våra lagar, på rättegångar får man lagar förklarade det är mer el mindre ett lotteri då vi själva läser lagar å tolkar de.
Inlägg #6: Postat: 2008-05-09 04:01:00
Sunny
Om man är så sjuk att man kan begå en sådan här skrämmande handling bör man dömmas till tvågsvård. Både för sin egen skull o för andras. Vidare bör man mista vapenlicens o vapen för all framtid.
Inlägg #7: Postat: 2008-05-09 04:05:00
Sunny
När det gälle Ricardo målet är jag nog båda arg o ledsen. Våra ungdommar kommer undan med så mycket: de här killarna var ju inga nybörjare.
Ett dagisbarn vet hur ömtåligt huvudet är: det förklaarr alla föräldrar o lärarr när det gäller cyckel hjälmar o senare moppehjälm.
Först händer ingenting,nästa gång händer heller ingenting o inte nästa o nästa. O så blir man 18 o kan dömmas men då är allt försent för några.
Inlägg #8: Postat: 2008-05-09 07:56:00
Per W
Till west-d. Högsta Domstolen dömer i ett 30-tal brottsmål varje år. Det är inte "många". Man kan bara överklaga en hovrättsdom till till HD, inte en tingsrättsdom Apropå Rödeby.
Laddar...