Psalmtoppen - toppsatsning av SVT

Den här tråden diskuterar artikeln Psalmtoppen - toppsatsning av SVT.
Inlägg #1: Postat: 2008-04-23 06:36:00
Per W
Gabriellas sång "Du måste finnas"???? Öh? "Du måste finnas" var väl från "Kristina från Duvemåla" och "Gabrellas sång" från "Så som i himmelen" som inte alls var från förra året.
Du verkar ha järnkoll på vår "visskatt", Janne ;-
Inlägg #2: Postat: 2008-04-23 06:38:00
Per W
Ett förfärligt program förresten..med en usel programledare.
Inlägg #3: Postat: 2008-04-23 09:21:00
Billy Butt
Problemet med att ha ett sådant här program är att svenskar begriper inte vad Psalmer är och varför vi sjunger dem. Ni är uppfostrade utan religion och 80 av er består av hedningar - hur ska man då kunna göra succée med en Psalmtoppen? Är det musiken eller budskapet som gäller? Musiken gillar ni, men ni vill inte förstå budskapet. Ni åker snålskjuts på det bara när ni gifter er, döper barn, eller dör och ska begravas. Annars skiter ni i budskapet.
Inlägg #4: Postat: 2008-04-24 10:22:00
Jonny Berg
Det är inte så svårt att finna exempel på att psalmer betyder någonting för en massa människor. VAD de sedan betyder kan man ju spekulera i och VARFÖR de gör det osv. Men det är ju ett artikeluppslag i sig. Ett bra exempel på psalmens slagkraft är Frälsningsarméns julcd "En salig samling" som blev en mindre succé 1999 & sedan fick 2 uppföljare.
Inlägg #5: Postat: 2008-04-28 22:01:00
Janne B
NU har jag sett TVns tioitopplista för förra veckan. Där var de gamla vanliga publikkära programmen modell"Så ska det låta". Men inte var Psalmtoppen med! Nej det blev inget bra program - men jag anar att varje progranm har en höjdare värd att lyssna på.
Inlägg #6: Postat: 2008-04-29 17:49:00
Janne B
Professor Hadenius uttalar sig i Dagen// I SVT:s Psalmtoppen röstar tittarna fram sin favoritpsalm. Det leds av Elin Ek, känd även som "Grynet" i en mängd barnprogram, bland annat. Om henne skriver Hadenius i sin anmälan, enligt tidningen Resumé:
"
Inlägg #7: Postat: 2008-04-30 20:50:00
GunnarL
Psalmerna är en del av ett rikt svenskt kulturarv. Jag klippte min stora gräsmatta i dag, vilket tar ett par timmar. Och då gick jag hela tiden och sjöng lite för mig själv. Det började med "Den blomstertid nu kommer" för att sedan övergå till "I denna ljuva sommartid". Efter en stund kom jag helt oförklarligt in på "Morgon mellan fjällen" men då var som tur var klippningen avslutad.
Laddar...