Inlägg #1: Postat: 2008-03-09 13:34:00
|
Anna Drangel |
1864 förlorarade mannen lagstadgad rätt att aga sin hustru i Sverige. Om man betänker detta fakturm inser man också att många invandrare som kommer från kulturer som inte kommit lika långt i sin jämlikhetsutveckling som vi har fortfarande lever med övertygelsen att kvinnan är mindre värd än mannen och ska tiga och inte säga emot. Detta kan förklara en del av ökningen av kvinnovåld tillsammans med att fler anmäler idag.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2008-03-09 13:34:00
|
Anna Drangel |
Inget sagt om att inte svenska män också slår - för nog gör dom det...
|
|
Inlägg #3: Postat: 2008-03-09 13:36:00
|
Ragnhild Blücher |
Till 2
Den allmänna uppfattningen är att män som slår är av utländsk härkomst. Endast "blattarna" slår sina fruar, heter det ute bland vanligt folk.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2008-03-09 13:40:00
|
Anna Drangel |
Jag tror helt enkelt det måste till ett ökat tryck på den allmänna uppfattningen om hur en kvinna ska få förväntas uppträda måste ändras. Att det faktiskt är ok för en kvinna att ställa krav på ett förhållande, att få vara uppnosig och våga säga ifrån, att få vara egotrippad ibland och gå sin egen väg utan att hon ska riskeras att plattas till. Att hon inte måste vara den där som hela tiden passar upp på och tar hand om den andre hela tiden.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2008-03-09 13:41:00
|
Anna Drangel |
Ragnhild: jag säger inte att det är den allmänna uppfattningen. Men nog finns det en annan syn på jämlikhet i andra kulturer.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2008-03-09 13:46:00
|
Anna Drangel |
Om det skulle visa sig vara ett faktum att fler invandrare slår sina fruar än svenskar. Vad säger då detta? Jo, att det inte handlar om någon psykisk sjukdom, utan att det i många fall är ett kulturellt problem. Det kan även handla om att utländska kvinnor har lättare att acklimatisera sig än deras män som känner sig mindervärdiga. Handlar förresten inte ofta kvinnovåld om att mannen känner sig mindervärdig?
|
|
Inlägg #7: Postat: 2008-03-09 13:47:00
|
Anna Drangel |
Självklart finns även kvinnomisshandel i rikemansfamiljer. Men då innanför lyckta dörrar.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2008-03-09 13:49:00
|
Janne B |
Skillnaden är ju att ytterst få infödda svenska män säger sig slå hustrun av religiösa skäl. Men det finns inflyttade män som anser sig ha befälsrätt, uppfostringsskyldighet mm genrtemot kvinnan. Invandrarbyrån har inte gett dem någon kurs i Civilrätt etc.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2008-03-09 13:50:00
|
Ragnhild Blücher |
Till 5
Men det kan jag som boende på Hisingen i Gbg intyga. Det är den allmänna uppfattningen att folk som inte ser svenska ut bör repatrieras. Sådan är diskussionen över kaffet och på arbetsplatserna.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2008-03-09 13:50:00
|
Eleni Schmidt |
Jag tror inte alls att invandrarman slar sina kvinnor mer an svenska man gor. Har du nagra siffror pa det
|
|
Inlägg #11: Postat: 2008-03-09 13:50:00
|
Eleni Schmidt |
Jag tror inte alls att invandrarman slar sina kvinnor mer an svenska man gor. Har du nagra siffror pa det
|
|
Inlägg #12: Postat: 2008-03-09 13:52:00
|
Anna Drangel |
Janne: Visst. Snacka om att det kan bli en kulturchock för många invandrare som kommer till Sverige och ser hur jämställda vi svenska tjejer är. Om dom dessutom inte får gå ut utan att ha en säck på huvudet... Kontrasterna är "slående". Men man får nog akta sig att generalisera för mycket när det gäller kvinnovåld.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2008-03-09 13:53:00
|
Eleni Schmidt |
Svar sex, ja, kvinnomisshandel utovas val av svaga man med dalig sjalvbild. Men kanske ocksa av man med storre aggression, vilket kan ha biologiska orsaker...
|
|
Inlägg #14: Postat: 2008-03-09 13:55:00
|
Ragnhild Blücher |
Till 11
När jag frågar vanligt folk om dom har några siffror på det dom påstår, så svarar dom : " Äh, siffror *spottloska på marken* Alla vet att det är invandrarnas fel".
Så vi får inte underskatta allmänhetens åsikter, för det är ju deras röster som tillhör majoritetens.
|
|
Inlägg #15: Postat: 2008-03-09 13:55:00
|
Anna Drangel |
Eleni: Nej, det har jag inte. Men när det gäller jämställdheten allmänt, kan man ju lugnt påstå att många av våra invandrare kommer från samhällen som inte är lika jämställda som det svenska. Dvs det finns en helt annan syn på kvinnans skyldigheter och rättigheter. Därav min jämförelse med att det var en lagstadgad rätt i Sverige att slå sin fru fram till 1864.
|
|
Inlägg #16: Postat: 2008-03-09 13:57:00
|
Anna Drangel |
Forts, Ett exempelt på våld mot kvinnor är ju ex "balkongmorden" och hedersmorden. Ett annan form av våld är ju det när unga kvinnor tvingas in i giftemål.
|
|
Inlägg #17: Postat: 2008-03-09 13:59:00
|
Anna Drangel |
Eller för att inte tala övergreppet som kvinnlig omskärelse, eller att många samhällen förbjuder abort. Det kan man väl också se som ett form av övergrepp.
|
|
Inlägg #18: Postat: 2008-03-09 14:05:00
|
Ragnhild Blücher |
Till 17
Det finns ett önskemål hos allmänheten att säga "utomeuropéer", istället för invandrare i allmänhet. Det uppstår lätt missförstånd i debatten, och det gäller att varar tydlig.
|
|
Inlägg #19: Postat: 2008-03-09 14:13:00
|
Janne B |
Män som i Syrien haft en självklar ledande patriarkal ställning där, råkar in i en livsomställning som han ofta inte klarar. Då blir han aggressiv, inlåsande, förbjudande etc. Han hänvisar till Koranen trots att han inte kan peka på ngt textställe osv.
|
|
Inlägg #20: Postat: 2008-03-09 14:23:00
|
Anna Drangel |
Hej hej, ska iväg och titta på våra håriga förfäder på Naturhistoriska nu... Åk i debatten senare ikväll!
|
|