Inlägg #41: Postat: 2008-03-09 17:45:00
|
peter_ |
Länk: webnews.textalk.com
Jag stod där och lyssnade och kom osökt att tänka på hur det var förr i tiden för lantarbetarna. Många drängar och pigor levde under bedrövliga förhållanden. Det hände inte sällan att de fick stryk av bonden.
|
|
Inlägg #42: Postat: 2008-03-09 17:45:00
|
peter_ |
När facket kom för att organisera dem och frågade hur de trivdes på jobbet, sa de förstås rätt ofta att allt var jättebra. Lönen var finfin och det var inte alltför svårt att hålla värmen på nätterna, när man bodde tillsammans med grisar och kreatur.
Laglig rätt att aga anställda försvann inte helt i Sverige förrän på 20-talet. Och det hände att pigor och drängar fick stryk långt senare.
|
|
Inlägg #43: Postat: 2008-03-09 17:51:00
|
Franklin |
Mäns våld mot kvinnor är en otrolig överdrift och har alltid varit. Inte för att det inte finns, det gör det tyvärr, och visst är det allvarligt när det sker och naturligtvis måste vi göra något åt saken. Men samtidigt är det männen som grupp som utsätts för den största och grövsta delen av allt våld. Men detta förtigs i debatten av någon väldigt märklig anledning.
|
|
Inlägg #44: Postat: 2008-03-09 17:53:00
|
Franklin |
Förmodligen beror det på att en mans liv och hälsa i alla tider ansetts mindre värd. När kvinnor och barn far illa får det genast omåttliga proportioner. Titta bara på hur nyhetsförmedlingen ser ut. När män dör som flugor konstateras faktum, när kvinnor och barn dör blir det stora svarta rubriker. Personligen tycker jag det är lika illa. En mans liv är lika mycket vrt som en kvinnas. Däremot håller jag med om att när barn skadas, då är det fruktansvärt. Det kan aldrig förminskas.
|
|
Inlägg #45: Postat: 2008-03-09 17:57:00
|
Ragnhild Blücher |
Till 40
Petter, du blandar ihop böndernas rang i hackordningen. Drängar och pigor var strax över trälarna, men på gården var det Brukspatron som spöade upp packet;dvs bönderna.
|
|
Inlägg #46: Postat: 2008-03-09 17:59:00
|
peter_ |
44. Jag tror att i senare tider har man konsekvent nonchalerat och förtigit alla fakta som talar emot en patriarkal, könsmaktsordning. Feminister svarar inte på dessa invändningar. De struntar i alla motbevis. De försöker med massmedias nästan 100 bistånd tiga ihjäl sådana invändningar.
|
|
Inlägg #47: Postat: 2008-03-09 18:00:00
|
Franklin |
Dessutom visar ju alla undersökningar att en majoritet av de män som slår är psykiskt sjuka, utslagna, drogberoende och marginaliserade. Och en majoritet av de kvinnor som misshandlas tillhör också de samma kategori. ÄNDÅ tjatas det om "mäns våld mot kvinnor" som om det vore ett generellt problem, något alla män sysslar med. Jag tror det är detta många retar sig på.
|
|
Inlägg #48: Postat: 2008-03-09 18:02:00
|
Franklin |
Dessutom blir det mycket svårare att lösa själva problemet när man blundar för fakta och vägrar ringa in kärnan till våldet. Nämligen det faktum att män oftare än kvinnor slås ut. Varför diskuteras inte detta?
|
|
Inlägg #49: Postat: 2008-03-09 18:04:00
|
Franklin |
46/ Enligt min mening är patriarkatet en av de största mytbildningar under de senaste årtiondena. Att män som grupp systematiskt och medvetet samarbetar för att trycka ner sina mammor, systrar, döttrar, partners, kvinnliga vänner, osv är bara så ofattbart patetiskt. Det är är skrattretande, men tyvär fastnar skrattet i halsen när man inser att det finns idioter som på allvar hävdar dess existens.
|
|
Inlägg #50: Postat: 2008-03-09 18:24:00
|
Eleni Schmidt |
Jocke S,du verkar ocksa ha problem med lasformagan, jag erkande att jag hade fel. OCh jag tycker inte alls att du har ratt att vara hur otrevlig som helst bara for att du inte gillar oss. Nar du generaliserar om feminister pa detta satt dodar du all diskussion, sa jag foreslar att du bara diskuterar med dem som haller med dig.
|
|
Inlägg #51: Postat: 2008-03-09 18:32:00
|
Eleni Schmidt |
47/48. Det ar fa feminister som pastar detta. Men kvinnomisshandel ar ett problem, och att forsoka saga ngt annat ar verkligen att blunda for fakta.
Länk: uppsatser.se
49 Jag ar mycket glad for dessa idioter. Tack vare dessa idioter, feminister, sa har kvinnor numera rostratt, jobbmojligheter och ar inte langre beroende av man for sin overlevnad. Sedan kan du skratta hur mycket vill...
|
|
Inlägg #52: Postat: 2008-03-09 18:37:00
|
Eleni Schmidt |
|
|
Inlägg #53: Postat: 2008-03-09 19:08:00
|
Jocke S |
Pinsamt Eleni! ES: "Jag hade kanske fel att de har dubbelt sa mkt lon, men de har definitvt mer an en bibliotekarie... du ar lika trevlig som vanligt...kan du gora mig en tjanst och sluta lasa mina kommentarer" Hur hette det nu i härskartekniken? Du slingrade dig! Du hade fel igen. Men jag skulle bara hålla käft mot dina lögner! Allt finns under AD:s "Det måste löna sig".
|
|
Inlägg #54: Postat: 2008-03-09 19:48:00
|
Eleni Schmidt |
Jag hade ratt. Du ar inte alls intresserad av den har artikeln, egentligen. Du vill bara grala...gasp.
|
|
Inlägg #55: Postat: 2008-03-09 20:55:00
|
Franklin |
51/ Det finns inget patriarkat. Det är trams. Bull. Skitsnack. Hjärndött babbel. Rapparkalja. Idioti. Svammel och trams igen.
|
|
Inlägg #56: Postat: 2008-03-09 20:58:00
|
tobias |
Som ett svar på Annas första inlägg: Jag tror det finns en nidbild över hur folk med psykiska problem ser ut eller beter sig. Det finns faktiskt väldigt många som levt i åratal med sin partner utan att veta om att den har en personlighetsstörning. Man kan verka helt normal, vara högutbildad och framgångsrik och ändå ha en personlighetsstörning, som borderline t.ex. Det är dessvärre många som inte ens vet själva att de har en sådan personlighetsstörning.
|
|
Inlägg #57: Postat: 2008-03-09 21:03:00
|
tobias |
Skulle folk bli mer medvetna om symptom på olika psykiska personlighetsproblem så skulle man kunna förebygga våld mot kvinnor och våld mot män. Det är därför jag bekymrar mig så mycket att man inte vill se de psykologiska förklaringsmodellerna. Man har ju allt att vinna och inget att förlora!
|
|
Inlägg #58: Postat: 2008-03-11 10:34:00
|
Inger Olsson |
56 57 Höginkomsttagare o
s.k framgångsrika med personlighetsstörningar har råd att bekosta privata psykiatiker o psykologer. De klarar sig därmed undan den offentliga statistiken!
Psykopater - eg. sociopater - finns överallt inom samhället. Ta bara inom näringslivet! Hur vi mäter "lycka" i s k ekonomiska
|
|
Inlägg #59: Postat: 2008-03-11 10:34:00
|
Inger Olsson |
forts/ framgångar instämmer ju även feminister i, vilka anser pengar vara synonymt med makt!
Men helt klart: Sannolikheten för att flera har o kommer att få psykiska störningar är stor - än tvärtom, då vi i princip kan svika/avvisa våra barn hur som helst o behandla de sämre än våra husdjur. T o m "djurens vänner" skiter i det?
|
|
Inlägg #60: Postat: 2008-03-11 13:48:00
|
Eleni Schmidt |
Hur definierar du makt, Inger Olsson?
|
|