Inlägg #21: Postat: 2008-04-23 22:34:00
|
CMO |
GunnarL, USA hade väl inte ägnat sig åt krigföring i Afghanistan innan 9/11!? Gulfkriget no 1 var knappast heller vad USB/AlQ hämnades för, än mindre div förehavanden i sydostasien eller centralamerika.
|
|
Inlägg #22: Postat: 2008-04-23 22:36:00
|
CMO |
20/ Eh, hur sjutton ska 9/11 kunna vara en reaktion på Guantanamo etc? Har Usama en tidsmaskin?
|
|
Inlägg #23: Postat: 2008-04-23 22:46:00
|
GunnarL |
21/ Förvisso inte CMO. Jag drog bara ex. på USA:s arroganta uppträdande i utrikespolitiken, som naturligtvis väcker reaktioner. Det största problemet är det totalt ensidiga stödet för Israel. Man stöder en korrupt diktatur i Saudi och har över huvud taget aldrig främjat en positiv utveckling i området. Över huvud taget har USA begått så många fel som en supermakt kan begå - därför är de i dag impopulära i hela världen, inkl. Västeuropa. Tråkigt men sant!
|
|
Inlägg #24: Postat: 2008-04-23 23:16:00
|
CMO |
USA har inte ensidigt stött Israel USA har gett mycket stöd till Palestinierna samt gjort stora ansträngningar för att skapa fred i området. Den sidan som varit absurt ensidig är snarare Arabvärlden och förstås Sverige under Palme-eran. USAs samröre med SaudiArabien har jag svårt att se som en "amoklöpning". Du har rätt i att det är USAs inblandning i SaudiArabien och stödet till Israel som var USBs/alQs motivation. Jag är dock förvånad att DU tycker att det rättfärdigar 9/11.
|
|
Inlägg #25: Postat: 2008-04-24 10:56:00
|
GunnarL |
24/ CMO, Jag tycker inte att det rättfärdigar attentaten men det kanske förklarar dem. Det finns väl ett gammalt ordspråk som säger att "den som sår vind får skörda storm".
|
|