Fred på Jorden!

Showing page 1 of 3: 1  2  3
Inlägg #1: Postat: 2008-03-07 11:18:00
M.S.
Vinst i pengar är kapitalisternas heliga svar hämtad ur en värdegrund, som när man studerar den, kan kallas just girig eftersom det är så svårt att få gehör för de viktigare värden som just miljön och människan.
Inlägg #2: Postat: 2008-03-07 11:26:00
Leif-Arne
Kapitalism är ingen ideologi, utan ett system för byten och allokering av resurser.
Inlägg #3: Postat: 2008-03-07 11:56:00
M.S.
Leif-Arne,
Vet att det är ett system.
Kalla det liberalism med kapitalistiskt pengaresurstänk.
Personligen ser jag ändå kapitalismen som en slags ideologi, cant help it.
Inlägg #4: Postat: 2008-03-07 11:57:00
M.S.
Vågar vi vuxna ta tillbaka våra gråa hår och vara stolta för vår vishet och våga önska Fred på jorden. Kärlek till miljön, mot vår medmänniska, även en fattig.
Budgetera människor och miljön i första hand, och göra grundliga revsioner.
Inlägg #5: Postat: 2008-03-07 11:59:00
Leif-Arne
Liberalism är en politisk ideologi, att kalla kapitalism som en ideologi blir som att jämföra äpplen med päron.
Inlägg #6: Postat: 2008-03-07 12:01:00
Leif-Arne
4 "Fred på jorden" ett sådant begrepp blir gärna en klyscha, för vem är för "ofred på jorden", egentligen. Ett begrepp som säger allt, men ändå inget.
Inlägg #7: Postat: 2008-03-07 12:36:00
M.S.
Ja Leif-Arne,
jag vet att det lätt blir en klyscha, något som barn säger, tyvärr kan jag bara säga.
Jag ville bara visa på att jag tycker ibland att det verkar som om kärlek till miljön och önskan om fred lätt blir det fär lite barnsliga, medans det som är ekonomiskt ses med lite "vuxnare" ögon.
Inlägg #8: Postat: 2008-03-07 13:17:00
Elvy
"medans det som är ekonomiskt ses med lite vuxnare ögon" det är något som jag ofta har fått bevis på, när jag har delat ut foldrar, beställda från djurens rätt. Många människor har då sagt till mej, du jag jobbar i det verkliga livet, eller något liknande. Att någon gör både och är tydligen otänkbart för dom flesta.
Inlägg #9: Postat: 2008-03-07 14:38:00
M.S.
8
Ja visst är det synd, som om inte det är det verkliga livet.
Inlägg #10: Postat: 2008-03-07 15:05:00
myrboa
Tur att det finns människor som vågar vara "naiva nog" att tro på möjligheten till förändring,förnyelse. Tro på livets rätt till sig själv. Tur att det en gång fanns " nog naiva" människor som trodde på möjligten att människan en dag skulle kunna flyga. Tur att det funnits/ finns " nog naiva" människor som vågat/vågar tro på möjligheten till fred på jorden, på en värld där alla får plats. Mod kallar jag det.
Inlägg #11: Postat: 2008-03-07 15:12:00
Inger Olsson
Det är kanske mest intressant hur en man ovan kan se på "ämnet" o hur kvinnor närmar sig det? Är det så här att kvinnor har ett annat förhållningssätt till livet än vad mannen har? Beror det ytterst på barnen; att vi bär o föder fram, de som vi lägger så mycket energi i och på det sättet närmar oss liv o död på ett annat sätt?
10 Den som saknar tron "att vara naiv nog att tro på livets rätt till sig självt" är emotionellt fattig?
Inlägg #12: Postat: 2008-03-07 15:41:00
myrboa
Intressant tanke Inger. Närmar vi oss livet o därmed döden från två olika håll? Menar vi det samma, fast vi uttrycker oss på olika sätt? Det sägs ju att män och kvinnor har olika sätt att komunicera/uttrycka sig på. Undras: Om intelektet och känslan fick gå hand i hand i allas vår komunikation, i allas våra liv. Skulle det månne göra någon skillnad i vår relation till männen, till oss själva, till vårt levande?
Inlägg #13: Postat: 2008-03-07 16:09:00
Inger Olsson
12 Ja absolut, tror jag att vi kan bli bättre på att kommunicera. Inom hjärnforskningen idag är det inte konstigt att intellektet är beroende av känslan. Konkret styr ju känslor våra handlingar o knappast intellektet. Däremot går känslor att träna, d v s få kontroll på så vi inte skadar oss själva o vår nästa.
Inlägg #14: Postat: 2008-03-07 16:10:00
Inger Olsson
forts/Vårt verbala språk är ju ett sätt men vi glömmer tyvärr att kroppsspråket är ett annat, ibland kanske, viktigare språk? För ett litet nyfött barn är kroppsspråket helt avgörande! Detta språk tror jag kvinnor generellt har mer "tillgång" till. Fast jag tror att vårt västerländska kulturarv är destruktivt; att skilja på "kropp o själ" är i grunden helt meningslöst. Har gjort mycket skada. Och många religiösa o politiska läror bygger ju in facto på detta. Bevisen finns inom Filosofi
Inlägg #15: Postat: 2008-03-07 16:58:00
Inger Olsson
Myrboa: Ska kanske säga att på ett visst stadium kommer en insikt som är svår för oss kvinnor att sätta ord på? Vi nickar då i samförstånd?
Dostojevski skrev i Idioten om att hoppet är det sista som lämnar en man. Med det menade han att även om mannen inte har en chans skulle han springa ändå... En kvinna kan i n t e springa från förlossningen. Hon kommer nära liv o död nu. Det är en annan "kamp", som å andra sidan inte är en kamp utan enbart på naturens villkor?
Inlägg #16: Postat: 2008-03-07 17:30:00
myrboa
"..att skilja på krop o själ är i grunden meningslöst".Så sant: Vet du Inger..jag tycker att det är en oerhört stor uppdelning på det mesta. Hur ska man se en helhet när det mesta är i delar. Eleven går till skolan efter en natt med fyllebråk mellan föräldrarna. Denna elev förväntas stänga av stora delar av sig själv och bara vara elev. På sjukhuset är man många gånger endast det sjuka organet och förväntas stänga av stora delar av sig själv och bara vara patient. Undra på att många mår dåligt.
Inlägg #17: Postat: 2008-03-07 17:33:00
Unto S
>15. ”Naturens villkor”? I Sierra Leone är medellivslängden för män 39 och för kvinnor 42 år. Spädbarnsdödligheten är 165 per 1000 levande födda. I Sverige är medellivslängden för män 78 och för kvinnor 83 år. Spädbarnsdödligheten är 2 per 1000 levande födda. Är detta naturens villkor? Nej, det är kapitalismens och imperialismens oförmåga att acceptera rättvisan. Fred på jorden? Visst, när den profitjagande kapitalismen har krossats?
Inlägg #18: Postat: 2008-03-07 17:47:00
Inger Olsson
Unto S: I mitt inlägg i 15 om "naturens villkor" syftar jag på en annan dimension. Jag är också övertygad om att kvinnor i Sierra Leone skulle ha förstått mig på den punkten... Men, jag håller med dig om att företrädare för den råa kapitalismen med sin skrämmande cynism, försvårar för människor på alla sätt.
Inlägg #19: Postat: 2008-03-07 17:49:00
Inger Olsson
16 Myrboa: jag upplever den fragmentariska delningen av människan komplicerad o finns inom alla områden. Inom vården är den borttagen i teorin men finns klart kvar i praktiken.
Inlägg #20: Postat: 2008-03-07 17:52:00
myrboa
Man känner det man känner så kopplar man på intelektet för att med intelektets hjälp avgöra vad som är bäst att göra. Visa vad man känner?Gå ut och skrika av sig? Ut o jogga? Tiga osv. Ibland undrar jag om religionen behövs tills människan börjar tänka och handla självständigt. För sen blir det omöjligt att lyda bara för att en lära, en religion, en självutnämnd aktoritet säger och menar sig veta hur man bör leva. Eller snarare inte bör leva, för då...
Showing page 1 of 3: 1  2  3
Laddar...