Fred på Jorden!

Showing page 2 of 3: 1  2  3
Inlägg #21: Postat: 2008-03-07 17:59:00
myrboa
Jag är övertygad om att det är meningen att människorna ska utvecklas till helt självständigt tänkande och handlande personer. "Du skriver att inom vården är delningen borttagen i teorin.." Det finns inte tid helt enkelt, vare sig innom vården eller skolan tex. Att "ta in hela människan" Nu önskar jag dig Inger en härlig helg.
Inlägg #22: Postat: 2008-03-07 18:41:00
M.S.
Till Inger och Myrboa, kan jag bara säga att jag tycker ni diskuterar mycket vackert kan man skriva så, men det var så jag kände livet är ju så underbart men så ojämt många gånger, och komplicerat, om man tänker på kommunikationen.
Inlägg #23: Postat: 2008-03-07 20:38:00
ArHo
Mona Rosenberg & co ni har förvånande rätt i det ni skrivit när det gäller barnen i samhället. När det gäller miljöförstörning har vi en en stor bov/bovar i dramat och det är alla dessa vulkanutbrott som ständigt pågår och värmer upp vår
jord och medverkar till växthusklimatet!
Inlägg #24: Postat: 2008-03-08 05:10:00
Inger Olsson
20 Jag har under många år ställt mig frågan om religioner behövs. Svaret blir nej, o jag kan då gå till barnet. Jag kan inte se att de är nödvändiga då de samtliga bygger på arvssynden. De har skapat mer problem o elände än gjort nytta.
Önskar dig detsamma: en skön helg. Våren är på gång här i Skåne.
Inlägg #25: Postat: 2008-03-08 05:25:00
Inger Olsson
22 Man bör ta sig en allvarlig fundering när det gäller kommunikation. I alla våra relationer tror jag att vi tjänar ytterst på ärlighet, men det kräver att jaget har öppna sinnen i möten med omvärlden. Sen handlar det om ekonomi också; onda/destruktiva tankar o handlingar tar mer energi.
Inlägg #26: Postat: 2008-03-08 05:26:00
Inger Olsson
forts/ Känner man sig lycklig behövs inga val, eller hur? Är man olycklig o missförstådd krävs oftast flera valsituationen för att ändra tillståndet. Och det är här, tror jag, de flesta gör misstagen o komplicerar. Också p g a bristande självkänsla, som bör grundläggas som barn, men som barnet i fostringssyften styrning hindras inte så sällan från.
Ha en bra helg!
Inlägg #27: Postat: 2008-03-08 08:07:00
Inger-Sofia
God morgon inger.Håller helt med dig.Om ärlighet.Öppenhet.Tänk Vilken tidsinbesparing.Att få VETA/KÄNNA till .Vad andra tycker,tänker,känner och vill.Det är ju som första steget.Till förhandling. Slippa gissa,ana tro,kanske.Livet är ju så kort.Alldeles för kort för gissnings och kurragömmalekar.Men det är inte lätt.Minst två.Behövs För att stegen och takten skall bli i balans I en ömsesidig Sällskapsdans .En trevlig helg Till dig Du flitiga.RAKA Qvinna.kram
Inlägg #28: Postat: 2008-03-08 08:59:00
Janne B
Kan Inger och Myrboa tala om för mig vilkedn Kyrka jag ska gå till på söndag för att lära mig något om Arvssynden. Jag har varit en flitig kyrkospringare men jag tror jag inte hört en enda predikan på det temat. Är inte detta en gammal judisk föreställning? Ha det så härligt. Möt Våren i Skåne!
Inlägg #29: Postat: 2008-03-09 18:25:00
Inger Olsson
28 Janne B: jag är yngre än du men har hört om den bibliska konkreta arvssynden i både kyrka o skola;- Har även fått känna av den i form av hot om handlingar: "Gud ser o hör allt." Vem tror du, om inte Inger Olsson, redan testade Guds vara eller inte som barn? ;-
Inlägg #30: Postat: 2008-03-09 18:26:00
Inger Olsson
forts/ Inom statskyrkan vågar man väl inte idag direkt tala om vår "arvssynd" utan talar om "Guds oändliga kärlek". Självklart, eller? det är som paradigmskiftet - Jesus först som konung o sen med törnekronan på...
Nå, poängen i mitt resonemang är att jag konkret uppfattar s a m t l i g a religioner vara uppbyggda på
Inlägg #31: Postat: 2008-03-09 18:27:00
Inger Olsson
forts/ en föreställning om "arvssynd". Observera situationstecknet! D v s att människan från början ÄR ond o därför måste tuktas i religioners namn - för att BLI god.
Jag anser inte att det finns vetenskapligt stöd för sådant argument som dogmatiska religiösa läror inkl. buddhismen framhäver. Tvärtom. Finns politiska skolor som syftar på detsamma o
Inlägg #32: Postat: 2008-03-09 18:27:00
Inger Olsson
forts/ de är därför inte så svåra att avslöja?
Det är INTE tron som i sig är något att orda om. Ens tro är privat. Min uppfattning är att människor i alla tider skapat olika varianter på "tro". Ytterst p g a hennes vetskap om sin kommande död. Det finns nog få som kan leva med ovisshet o finna trygghet i detta?
Inlägg #33: Postat: 2008-03-09 18:28:00
Inger Olsson
forts/ Själv har jag lärt mig detta. Min tro/insikt är av biologisk natur, jag ser mig som en del i denna helhet. Som Spinoza sa: att "Gud" o natur" är bara 2 sidor av samma mynt... Han förföljdes också av de kristna som kättare...
Men för min del följer en naturlig syn på begreppet frihet i en demokratisk anda: Positiv Frihet kräver av mig ansvar och tillit TILL mina medmänniskor!
Inlägg #34: Postat: 2008-03-09 18:29:00
Inger Olsson
forts/ Svårare än så är det kanske inte? Men för många andra betyder "Frihet" FRÅN - dvs jag vill bara ha mina egna "friheter" för mina egna egoistiska ändamål i skiter därför i andras behov.
Inlägg #35: Postat: 2008-03-09 18:40:00
Janne B
Inger/ Tack att du tog dig tid att svara. Jag menar nog att tal om arvsynd förr var mycket vanligt i vissa kyrkor. Men du vet ju att religionen förändras så jag tror att detta begreppo är nästan helt inaktuellt numera.Men jag har föga kunskap om den nutida katolska kyrkan./ För många finns statskyrkan kvar i medvetandet - men numera har vi en frikyrka som heter Sv.Kyrkan.
Inlägg #36: Postat: 2008-03-09 18:55:00
Inger Olsson
Janne B: även om begreppet INTE används längre i dagligt tal i våra lutherska kyrkor så är det INTE försvunnit. Hur blir man en god människa förutsätter en ond människosyn.
Det är det jag vill lyfta fram. Förstår du mig?
Hoppas det annars är bättre med din rygg.
Inlägg #37: Postat: 2008-03-09 21:11:00
Janne B
Inger. Ryggen är nästan bra, men jag får ta det försiktigt,samt ta en tablett ibland. / Med arvssynden kommer vi väl inte längre jut nu!
Inlägg #38: Postat: 2008-03-10 13:10:00
Inger Olsson
Ja Janne B det går alltså framåt ;- Skönt att läsa.
Vill du veta så finns redan begreppet "arvssynden" i det litterära sumeriska Giljameseposet. Och lite till ;- Sen kanske man ska ta upp att Jesus själv hävdade enligt evangelisterna att han hade kommit för att f ö r t y d l i g a Mose lagar?
Inlägg #39: Postat: 2008-03-10 13:11:00
Inger Olsson
forts/ Vidare lär Jesus ha dött på korset för VÅRA synders skull.
Häri ligger ju en människosyn kopplat i övrigt till en högaggressiv föreställningsvärld, som rådde i dessa samhällen. Detta lever kvar via religioner o även politiska läror. Det finns naturfolk som även är högaggressiva men de har in facto likande bakgrund med ekonomiska faktorer som ställde rejält till det.
Inlägg #40: Postat: 2008-03-10 13:11:00
Inger Olsson
forts/ Intressant är kanske när vi började be till Gud för d e n n e s skull häri skuld, skam o straff istället för vår egen skull i hopp om bättre väder, tur o s v.?
Nej, nu ska jag inte plåga dig mer men kanske ger det dig något positivt att tänka på - hoppas jag!
Showing page 2 of 3: 1  2  3
Laddar...