Rasister är guds barn och knappast skenheliga

Showing page 1 of 4: 1  2  3  4
Inlägg #1: Postat: 2008-03-07 10:31:00
Leif-Arne
Om andra importer uppfattas som ett hot mot tidigare importerade kulturvärden måste slutsatsen vara att "svenskhet" är kulturella importer före en viss tid, medan sentida importer är ett hot mot tidigare importer. Frågan är då när i tiden inträffar denna brytpunkt.
Inlägg #2: Postat: 2008-03-07 10:34:00
Leif-Arne
Vad är då svensk kultur, svenskt glas som härrör från Böhmiska invandrare 1700,
Julgran Tysk import 100, kristendom, från Palestina, Kalles kaviar Norge, Pizza Italien 1900.
Inlägg #3: Postat: 2008-03-07 10:38:00
Leif-Arne
Vidare kritiseras "massinvandringen" men om det är invandringens volym som är problemet då är analogt de som i senare tid invandrat i störst antal de största problemen. Vilka är då dessa, jo Finnar, Från tid. Jugoslavien och Norge ifallande odning. Man kan för sitt inre se raskravallerna när nordmän stormar kungliga slottet, därför att skidvallan tagit slut i Stockholms butiker.
Inlägg #4: Postat: 2008-03-07 10:39:00
Leif-Arne
2 Julgranen kom naturligtvis sent 18 00. tappade en 8 där.
Inlägg #5: Postat: 2008-03-07 11:43:00
arga gubben
Kalla det för europiskhet då, så innefattar det vårt samröre med Frankrike, Tyskland, Storbrittanninen och flera länder i vår närhet.
Inlägg #6: Postat: 2008-03-07 12:07:00
Leif-Arne
5 Palestina även? Om inte, hur får du in kristendomen i din svenskhet?
Inlägg #7: Postat: 2008-03-07 12:09:00
Leif-Arne
Rätteligen borde vi då åxå gå tillbaka till att räkna på romerskt vis, nollan är ju ett rysligt exempel på blattekultur, som vi fått från Indien via musslorna.
Inlägg #8: Postat: 2008-03-07 12:47:00
robbe74
Leif - arne du bor i norrland eller?
Inlägg #9: Postat: 2008-03-07 12:48:00
Leif-Arne
8 Har bott på många ställen, även i norra Sverige.
Inlägg #10: Postat: 2008-03-07 14:27:00
Inger Olsson
Språk knyter oss samman. Samtidigt förändras språk, som inte är statiskt. Det kan vi ju se på alla komm. ovan. Men om jag inte kan kommunicera med min omgivning - föreställ er ett barn! - så får jag problem i slutändan under min livstid. Språkförbistring leder till isolering, menar jag.
Inlägg #11: Postat: 2008-03-07 22:46:00
GunnarL
Till den svenska kulturen hör t.ex.
att låta såväl pojkar som flickor delta i gymnastikundervisning, att låta flickor lära sig simma tillsammans med pojkar, att låta flickor få träffa pojkar utan att halva släkten är närvarande, att låta flickor gå barhuvade, att inte ta livet av sina döttrar för att försvara "familjens heder", m.m. Och så håller L-A på att svamla om att julgranen kommer från Tyskland! Lite skärpning från Mönsterås är önskvärd!
Inlägg #12: Postat: 2008-03-07 22:51:00
GunnarL
f/ Till den svenska kulturen hör till yttermera visso att vi inte omskär våra flickor, att vi inte gifter bort dem mot deras vilja, att vi låter våra barn bestämma över sin egen framtid! Men enl. L-A skall vi väl okritiskt acceptera inflödet av den nya kulturen - precis som vi accepterat pizza och glastillverkning. För det handlar ju trots allt bara om "importerade kulturvärden"! Och med tiden jämnar ju allt ut sig.
Inlägg #13: Postat: 2008-03-07 22:52:00
GunnarL
f/ Att komma dragande med det vanliga skitsnacket om att den största invandringen kommer från Norge och Finland är ju enbart patetiskt! Det är ingen som påstår att den invandringen utgör något problem - även om norrmännen ju är erkänt grötmyndiga!
Inlägg #14: Postat: 2008-03-08 13:20:00
Leif-Arne
12 Förvisso ingår inte tvångsgifte i svensk kultur, idag. Min poäng är att det som av en del kallar "svenskhet" eller svensk kultur inte är ett statiskt fenomen, det förändras, ganska ordentligt, över tid i en process om är konstant pågående. Där är hela tiden inflöden, som med tiden asimileras och så småningom ikorporeras i begreppet "svenskhet"
Inlägg #15: Postat: 2008-03-08 15:30:00
Janne B
Många gamla svenska långfilmer som Värmläningarna handlar om att unga inte fick gifta sig över sin klassgräns.
Torparjäntan fick inte gifta sig med Rik-Eriks pojk och tvärtom.Detta var nog mer regel än undantag fram till 192o ungefär.
Inlägg #16: Postat: 2008-03-08 15:34:00
Janne B
Kan en Wallenbergare i dag utan protest från släkten gifta sig med den finaste han skådat? Den värsta skandalen i Göteborg på 1960 talet var väl när en Redare gifte sig med en dansös.I Norge gifte sig prinsen med en ensamstående mamma med mångsidigt förflutet. "Det var mod, det var mod..." Nu är hon visst psalmexpert..
Inlägg #17: Postat: 2008-03-08 17:32:00
ArHo
Leif-Arne du har räknat upp en rad av fysiska saker och söker svenskheten i detta som på sätt och vis kanske är förknippat med svensheten. Men det svenska psyket att vi känner igen vårt eget folkslag är mer exakt vad svenskhet innebär.
Inlägg #18: Postat: 2008-03-08 17:37:00
ArHo
Och L-A så drar du upp företeelser som vi upplevde i vår ungdom som åtminstone jag tyckte var helsjukt att familj och eventuellt släkten skall bestämma vem man skall gifta sig med, men detta var ett signum som ett aktoritärt samhälle som Sverige var på den tiden.
Inlägg #19: Postat: 2008-03-08 17:50:00
GunnarL
14/ "Min poäng är...."osv. Det är över huvud taget ingen poäng! Det är väl självklart att alla nationers kulturella beteenden förändras över tiden och att man får influenser utifrån. Annars bodde vi ju en bunker utan kontakter med omvärlden. Men när det kommer in kulturella influenser som strider mot allt vad vi tycker är rätt och rimligt, så utgör det ett problem! Det är inget vi skall inkorporera med vår kultur utan tvärtom motarbeta så mycket vi kan!
Inlägg #20: Postat: 2008-03-08 17:52:00
GunnarL
f/ Och då skall man erkänna att invandringen av människor med helt andra värderingar utgör ett problem! Och då skall man diskutera detta problem och försöka komma till lösningar! Inte dra ner diskussionen till lekskolenivå genom att börja yra om invandrade norrmän, danskar och finnar! Det är att bagatellisera och nedvärdera både problemet och hela debatten!
Showing page 1 of 4: 1  2  3  4
Laddar...